Döende malawi med trasiga fenor - bakterier?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • neu
    Användare
    • April 2005
    • 9

    Döende malawi med trasiga fenor - bakterier?

    Det började för någon vecka sedan med att en av mina ciklider började fälla ihop fenorna och stå i ett hörn och trycka. De brukar kunna göra så vid varje vattenbyte, men piggna till efter några minuter.
    Den här gången höll det i sig över helgen och på måndagen såg jag att flera fiskar hade väldigt utspända gällock och att det såg "vitt" ut där under, istället för rött.

    Jag åkte till akvariebutiken eftersom jag satte i ett nytt fiskpar för två veckor sedan och funderade på om stressen av detta gjort mina gamla fiskar mottagliga för bakterieangrepp. Den första sjuka fiskens beteende stämde nämligen in på "inre bakterieinfektion" enligt en sjukdomsguide jag har.
    Men fiskhandlaren gav sig tusan på att de hade gälparasiter, trots att jag förklarade att de inte hade ensidig andning eller något annat jag läst mig till som symptom på parasiter. Men eftersom jag är rätt ny inom akvaristiken så lyssnade jag tillslut på honom och köpte medicin mot gälparasiter och åkte hem för att kurera.

    Två dagar senare står min näst störste lombardoi-hanne nästan på rygg nere på botten och hans fenor ser ut att trasas sönder utifrån och in mot kroppen. Den ursprungligen sjuke fisken är fortfarande lika sjuk och medicinen tycks inte hjälpa.

    Jag åkte in till akvariebutiken, arg som ett bi, men han som sålt in idén om gälparasiter fanns inte där. Istället fick jag prata med en annan karl som höll med mig om att detta låter som ett bakterieangrepp. Han sålde på mig ännu mer svindyr medicin som jag köpte utan att gnälla, för jag ville bara hem och kurera mina fiskar.
    Detta hände igår och nu ligger lombardoi-hannen på rygg och andas knappt.

    Jag vet inte vad jag ska göra - ska jag avliva honom, och hur gör man det? Hur snabbt verkar medicinen? Hans fjäll börjar lösas upp vid stjärtfenan och han ser inte något vidare lycklig ut.

    Om någon kan hjälpa mig vore jag tacksam, detta är min första sjuka fisk sedan jag skaffade akvariet för mer än ett år sedan. Jag känner mig duktigt lurad av karln i akvariebutiken..

    Tack på förhand
    Det är inte lätt när det är svårt,
    men det är skönt när det går.
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=482621
  • Robin
    Användare
    • January 2003
    • 4526

    #2
    Ge honom till reningsverket. Det är säkert att han inte mobbats av de nya?
    Mvh
    Robin

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • August 2002
      • 10784

      #3
      Har du gjort vattenbyten kontinuerligt när du medicinerat?

      Kommentar

      • neu
        Användare
        • April 2005
        • 9

        #4
        Vattenbyte

        Medicineringen skulle pågå i två dagar och sedan skulle jag göra ett 75-procentigt vattenbyte enligt instruktionen.
        Jag bytte inte vatten då medicineringen pågick. Efteråt bytte jag bara ungefär hälften av vattnet som låg i under medicineringen, och sedan en skätt till igår innan jag började med baktopur.
        Det är inte lätt när det är svårt,
        men det är skönt när det går.
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=482621

        Kommentar

        • neu
          Användare
          • April 2005
          • 9

          #5
          Ursprungligen postat av Robin
          Ge honom till reningsverket. Det är säkert att han inte mobbats av de nya?
          Nej de nya är himla fredliga (aluonocara) och den här hannen har själv varit extremt kaxig och otroligt ståtlig under sina glansdagar.
          Det är inte lätt när det är svårt,
          men det är skönt när det går.
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=482621

          Kommentar

          • Mr_PP
            Användare
            • February 2006
            • 11

            #6
            Fenröta ?

            Kanske låter hårt. Men hittar du ingen lösning på ditt problem så är det kanske bäst att avliva/spola ner firrarna som är sämst i skicket. Och sedan göra en "nystart" koka grus o stenar för att sen starta om akvariet. Har inte haft nån större epedemi själv (tack o lov). Men dom ggrna som jag fått lov att medecinera så har det i regel varit för sent för individen det drabbat, men då har jag å andra sidan räddat livet på dom övriga som klarat sig.

            En bra medecin jag använt mig utav när jag misstänkt baterier/Parasiter är Aquamor.

            Lycka till // Peter
            540Liter Malawi :
            1+1 Ps. Marigold, 1+3 Rödzebra
            1+2 Ps. Saulosi, 2+3 L Caerelus
            2+4 Ps. Flavus

            160Liter Yngel
            15st Flavus 1-1,5cm

            133Liter Yngel
            14st L. Carelus "Golden"

            133Liter tomt

            Kommentar

            • neu
              Användare
              • April 2005
              • 9

              #7
              Ursprungligen postat av Mr_PP
              Fenröta ?

              Kanske låter hårt. Men hittar du ingen lösning på ditt problem så är det kanske bäst att avliva/spola ner firrarna som är sämst i skicket. Och sedan göra en "nystart" koka grus o stenar för att sen starta om akvariet. Har inte haft nån större epedemi själv (tack o lov). Men dom ggrna som jag fått lov att medecinera så har det i regel varit för sent för individen det drabbat, men då har jag å andra sidan räddat livet på dom övriga som klarat sig.

              En bra medecin jag använt mig utav när jag misstänkt baterier/Parasiter är Aquamor.

              Lycka till // Peter

              Jo jag är också inne på fenröta, det ser precis ut som på de bilder jag sett. Men ska det vara så allvarligt att jag måste starta om hela akvariet?? Borde det inte räcka att medicinera? Det är ingen annan som är drabbad förutom den som var sjuk från början.

              Men så var det problemet med avlivning, jag har inte samvete att spola ner honom när han fortfarande lever, och jag vet inte hur man ska göra för att till exempel använda kniv eller banka ihjäl honom.
              När jag fiskar öring och sådant brukar jag skära nacken av fisken rakt uppifrån vilket ger "omedelbar effekt" och det verkar inte som att fisken hinner lida. Jag har letat men hittar inte på tråden om avlivning.

              Tack för hjälpen förresten!
              Det är inte lätt när det är svårt,
              men det är skönt när det går.
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=482621

              Kommentar

              • Mr_PP
                Användare
                • February 2006
                • 11

                #8
                Kanske inte starta om, men definitivt döda den elaka bakteriefloran som kanske finns.

                Skära nacken av den, bryta nacken eller kanske på nåt annat sätt. Vet ej sj så har jag oftast tagit upp mina som dött i karet o sen spolat ner dom eller lagt dom på komposten.

                Gör det som du känner bäst för, sen räddar ju du dom övriga på så vis.

                // Peter
                540Liter Malawi :
                1+1 Ps. Marigold, 1+3 Rödzebra
                1+2 Ps. Saulosi, 2+3 L Caerelus
                2+4 Ps. Flavus

                160Liter Yngel
                15st Flavus 1-1,5cm

                133Liter Yngel
                14st L. Carelus "Golden"

                133Liter tomt

                Kommentar

                • PatrikMalmo
                  Användare
                  • May 2005
                  • 4642

                  #9
                  Större fiskar plockar jag upp och bankar hårt i nacken om jag tvingas avliva dem.

                  Tycker det låter väl extremt att starta om hela karet för bakterieangrepp. Något jag brukar testa som förstahands-alternativ om sjöciklider ser hängiga ut är att ha i en gnutta jodfritt salt i karet. Kör du en matsked per 100-liter så blir det en hel del, kan mycket väl funka finfint med mindre också. En del verkar köra med ännu mer, upp till en dl/100-liter vatten. Innan du kör en salt-kur, så byt mycket vatten - vet inte hur saltet reagerar med medicinen du testat.

                  Om det är något annat än bakterier som orsakar problemen kanske det är värt att fundera på att starta om karet. Finns en del tråkiga parasiter som kör i cykler, så att medicinen enbart klipper de levande parasiterna, men inte äggen. Personligen tycker jag det låter mer som bakterier av något slag.

                  Hilsen och lycka till,

                  P
                  Ingen fisk har läst böckerna.

                  Kommentar

                  • jarinen
                    Användare
                    • April 2003
                    • 1888

                    #10
                    Synd att du inte har ett annat akvarium, är det fenröta så går det utmärkt att bota med bactopur som du nämner. Jag behandlade mina Uaru jag hade för nåt år sedan med baktopur i ett eget kar i en vecka, under tiden höjde jag kvalitetetn på vattnet som de gick i från början, fenröta beror på dålig kvalite i vattnet.

                    Ska du behandla något med bactopur så ska du ju göra det som enligt förpackningen, två medicineringar om 3 dagar vardera och 50% vattenbyte mellan medicineringen. Det får man avgöra om det är värt besväret och priset eller dumpa fisken. Hursomhelst bör vattenkvaliten ses över med vad det innebär, ökade vattenbyten och eller mer filtermedia för stabilare nedbrytning och så vidare.
                    Bactopur innebär att du startar om akvariet, nyttobakterierna dör ochså , så efter medicinering får du vara noga och vaksam som vid uppstart av nytt akvarie.

                    Mvh Jari

                    Kommentar

                    • neu
                      Användare
                      • April 2005
                      • 9

                      #11
                      Ursprungligen postat av jarinen
                      Synd att du inte har ett annat akvarium, är det fenröta så går det utmärkt att bota med bactopur som du nämner. Jag behandlade mina Uaru jag hade för nåt år sedan med baktopur i ett eget kar i en vecka, under tiden höjde jag kvalitetetn på vattnet som de gick i från början, fenröta beror på dålig kvalite i vattnet.

                      Ska du behandla något med bactopur så ska du ju göra det som enligt förpackningen, två medicineringar om 3 dagar vardera och 50% vattenbyte mellan medicineringen. Det får man avgöra om det är värt besväret och priset eller dumpa fisken. Hursomhelst bör vattenkvaliten ses över med vad det innebär, ökade vattenbyten och eller mer filtermedia för stabilare nedbrytning och så vidare.
                      Bactopur innebär att du startar om akvariet, nyttobakterierna dör ochså , så efter medicinering får du vara noga och vaksam som vid uppstart av nytt akvarie.

                      Mvh Jari
                      Vi har nyligen flyttat till hus där vi har egen brunn med rätt så annorlunda vattenkvalitét än när vi bodde inne i stan. Jag har dock fått hyfsad fart på vattenvärdena så det beror knappast på dåligt vatten - snarare att fiskarna fått väldigt ändrade förhållanden och möjligen blivit utmattade av det.

                      Min lombardoi har gått till de sälla jaktmarkerna nu (vår trekammarbrunn) efter ett möte med min Anders Petter kockkniv. En väldigt deppig stund i familjen.. Fisken stod bara på rygg och försökte vända på sig utan att lyckas, då var det bara att avsluta lidandet för honom. Den andra firren som var sjuk från början har dock börjat äta igen och kanske har en chans att klara sig.

                      Jag avslutade tredagarsbehandlingen igår och har planerat in vattenbyte i kväll. Däremot såg jag inget om att man skulle göra fler behandlingar, när ska jag sätta in nästa?
                      Jag är lite inne på att köra fortsättningen på gälparasitsbehandlingen imorgon eftersom de eventuella gälparasiternas ägg ska kläckas efter en vecka och jag inte vill riskera att det ändå var sådana i karet. Jag vet dock inte hur fiskarna skulle klara en sådan behandling, de är nog rätt så försvagade nu.

                      Tack för ditt svar!
                      Det är inte lätt när det är svårt,
                      men det är skönt när det går.
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=482621

                      Kommentar

                      • neu
                        Användare
                        • April 2005
                        • 9

                        #12
                        Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                        Större fiskar plockar jag upp och bankar hårt i nacken om jag tvingas avliva dem.

                        Tycker det låter väl extremt att starta om hela karet för bakterieangrepp. Något jag brukar testa som förstahands-alternativ om sjöciklider ser hängiga ut är att ha i en gnutta jodfritt salt i karet. Kör du en matsked per 100-liter så blir det en hel del, kan mycket väl funka finfint med mindre också. En del verkar köra med ännu mer, upp till en dl/100-liter vatten. Innan du kör en salt-kur, så byt mycket vatten - vet inte hur saltet reagerar med medicinen du testat.

                        Om det är något annat än bakterier som orsakar problemen kanske det är värt att fundera på att starta om karet. Finns en del tråkiga parasiter som kör i cykler, så att medicinen enbart klipper de levande parasiterna, men inte äggen. Personligen tycker jag det låter mer som bakterier av något slag.

                        Hilsen och lycka till,

                        P
                        Jag har saltat en gång tidigare då de slagits så illa att man kunde ana begynnande svampangrepp i såren runt munnen. Det fungerade alldelens ypperligt och jag föreslog det till akvarehandlaren. Men han gav sig inte med gälparasitsteorin.

                        Jag har dock tänkt återmedicinera för gälparasiterna eftersom deras ägg ska kläckas efter en vecka och om det skulle vara så att fiskarna faktiskt hade parasiter så vill jag inte låta dem starta om.

                        Min lombardoihanne är avlivad och det gick snabbt med en vass kniv. Jag höll fast honom med papper för att inte tappat taget, men det var inte vidare kul..

                        Tack för hjälpen i alla fall!
                        Det är inte lätt när det är svårt,
                        men det är skönt när det går.
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=482621

                        Kommentar

                        • jarinen
                          Användare
                          • April 2003
                          • 1888

                          #13
                          Ursprungligen postat av neu

                          Jag avslutade tredagarsbehandlingen igår och har planerat in vattenbyte i kväll. Däremot såg jag inget om att man skulle göra fler behandlingar, när ska jag sätta in nästa?
                          Man byter hälften av vattnet efter 3-4 dagar och upprepar dosen som man lade i ibörjan, betyder att andra halvan av medicineringen är betydligt starkare koncentrerad. Om vattnet är ok så kan du nog utesluta fenröta i allafall.

                          Hoppas du kommer till rätta med det hela.


                          Mvh Jari

                          Kommentar

                          • PatrikMalmo
                            Användare
                            • May 2005
                            • 4642

                            #14
                            Mm, ibland känner jag mig lite skeptisk till vissa zoohandlares råd. Om salt funkat bra tidigare, så kör med det lite mer regelbundet till vattenbytena. Många sjöciklider piggnar till betydligt med lite salt i vattnet. Förebygger sjukdomar framöver.

                            Hilsen,

                            P
                            Ingen fisk har läst böckerna.

                            Kommentar

                            • neu
                              Användare
                              • April 2005
                              • 9

                              #15
                              Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                              Mm, ibland känner jag mig lite skeptisk till vissa zoohandlares råd. Om salt funkat bra tidigare, så kör med det lite mer regelbundet till vattenbytena. Många sjöciklider piggnar till betydligt med lite salt i vattnet. Förebygger sjukdomar framöver.

                              Hilsen,

                              P
                              Jo jag brukar hålla mig rätt påläst i ämnet, även om jag är en gröngöling. Därför har jag ofta känt mig hunsad då han ideligen ska säga emot allt jag lärt mig. Men han har haft sin akvariebutik i kanske 30 år och då kaxar man inte gärna upp sig.
                              Tråkigt nog så har den riktigt bra akvariehandlaren i stan lagt ner sin verksamhet så jag har inte direkt några alternativ.
                              Men jag nog ge mig på lite saltbehandling igen och hoppas att jag slipper fler tragiska dödsfall.
                              Det är himla tur att ciklid.se finns när man inte har koll på läget! :-)
                              Det är inte lätt när det är svårt,
                              men det är skönt när det går.
                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=482621

                              Kommentar

                              Arbetssätt...