Korallsand?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tropfrog
    Användare
    • July 2003
    • 1834

    #16
    citat:Ursprungligen skickat av David Johansson

    Korallsand är det exportförbud på, eller åtminstone har det varit det tills alldeles nyligen. Därför har det kommit in andra alternativ som sålts som just korallsand. Zeolit är ursprungligen avsett som filtermaterial men ser ut ungefär som korallsand med är kornen är små runda med ett gräddvitt utseende.

    Faxe, dolomitkalken är istället väldigt vit och är likt spränsten väldigt vass.

    David

    Det är upp till vart och ett land att godkänna export eller inte. Det innebär att en del länder har hårda regler för export, typ Australien. Medans andra länder exporterar i stora mängder, tex indonesien. Det har aldrig och kommer aldrig att finnas något internationellt förbud mot handel av döda koralldjur. Däremot så finns det en del restriktioner som avser levande koralldjur. Så att ett exportförbud skulle leda till så höga priser som mariaa talar om är otänkbart. Antingen så finns det en annan anledning eller så är akvarielagret bara otroligt dyrt.

    Jag tycker att du, maria, skall kolla på fler ställen innan du ger upp korallsand helt.
    MVH
    Magnus

    Kommentar

    • turbo

      #17
      är korallsand bästa alternativet då eller?

      Kommentar

      • cf.akvarielagret
        Användare
        • April 2002
        • 5028

        #18
        Jag tror Maria har skaffat sand redan för hennes tråd är från 2002
        he he för övrigt tar vi för 1 och två mm 500 per 20 kg samt 350 kr för 3 , 5 , 10 mm
        Vänligen
        Christer
        jag är Ateist
        men Gud talade till mig
        Gud är stor
        jag frågade hur stor ? inget svar
        han kanske behövde låna toaletten

        Kommentar

        • fredrikr
          Användare
          • October 2002
          • 985

          #19
          hehe... Du har en poäng. Det tar kanske inte två år att välja sand.
          Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
          http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

          Kommentar

          • turbo

            #20
            mitt fel att jag "väckte den till liv".. men folk gillar inte när man startar nya trådar med liknande frågor..

            men angående akvarielagrets priser.. står det fel i er katalog på hemsidan? :'(

            Kommentar

            • turbo

              #21
              men i vilket fall som helst, du som jobbar på akvarielagret.. vad skulle du rekomendera till multisar? (helst skulle jag vilja slippa behöva hälla i grejer vid varje vattenbyta, eftersom jag inte har någon personal som gör det )

              Kommentar

              • cf.akvarielagret
                Användare
                • April 2002
                • 5028

                #22
                Själv skulle jag hämta lite 1mm korallsand på akvarielagret men va fan då får man ju göra rent akvarier hemma ä det finns personal man kan ta hem , det är bättre att ha dom på jobbet det är avdragsgillt
                gud va skönt det är att ha företag.
                Vänligen
                Christer
                jag är Ateist
                men Gud talade till mig
                Gud är stor
                jag frågade hur stor ? inget svar
                han kanske behövde låna toaletten

                Kommentar

                • mariaa
                  Användare
                  • May 2002
                  • 97

                  #23
                  Hej!
                  Jo, jag har faktiskt hunni bestämma mig för vilken sand jag ville ha och det blev dolomitkalk 1-2 mm som jag köpte på Akvarielagret och den var betydligt billigare än korallsanden.
                  Bilder finns att skåda här http://hem.passagen.se/maria_augustsson/ under rubriken Mina akvaium, 200, 122 och 90 liter.
                  Mvh Maria

                  Kommentar

                  Arbetssätt...