Mängden vatten som ska igenom filtret handlar egentligen inte om rening utan om cirkulation. Tänker man ur biologisk reningssynpunkt så tror jag att det är bättre att vattnet passerar långsamt genom ett filter. Ska du ha Malawi eller Tanganyika så handlar det om cirkulation och då brukar man tala om 3-4 gånger akvariets volym per timme. En aning overkill med fluval fx5 då kanske, men inte så mycket. Ska du ha Gurami eller andra fiskar som lever i stillastående vatten så ska du självklart ha mindre flöde.
Äh, allt är tycke och smak. Ta det med ro och köp det du tror på. Eheim har faktiskt bäst rykte bland de flesta för god filtrering i kombination med lågt ljud. Har du råd och lust så slå till och köp det bästa. Jag hade varken råd eller lust men är ändå nöjd med AM-Top.
Äh, allt är tycke och smak. Ta det med ro och köp det du tror på. Eheim har faktiskt bäst rykte bland de flesta för god filtrering i kombination med lågt ljud. Har du råd och lust så slå till och köp det bästa. Jag hade varken råd eller lust men är ändå nöjd med AM-Top.
Kommentar