Måste ett powerhead vara helt under ytan...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Per B
    Användare
    • September 2005
    • 1250

    Måste ett powerhead vara helt under ytan...

    ...eller räcker vattengenomströmningen till för att kyla pumpen?

    Jag frågar därför att det är lite trångt i filtermodulen. Kan jag dra upp pumpen en bit så minskar vibrationerna och jag får tystare i sovrummet.
    mvh Per

    Tanganyika och Västafrika i burkarna
  • Tony
    Användare
    • April 2002
    • 4594

    #2
    Det beror lite på modell tror jag. En hel del Eheim- och Aquaclearpumpar klarar att kylas endast av vattnet som passerar medan andra måste vara nedsänkta.
    Tony Englund

    Kommentar

    • Per B
      Användare
      • September 2005
      • 1250

      #3
      Ok, det här är ett Aquaclear 30. Ingen information i bruksanvisningen förutom att den är gjord för att kunna hänga i ett fäste som sitter över akvariekanten. Enligt en liten bild borde det innebära att pumpen inte kan vara helt under ytan.

      Jag testar. Går det åt helsike så kan jag gråta här sedan så inte andra behöver ha sönder sina pumpar.
      mvh Per

      Tanganyika och Västafrika i burkarna

      Kommentar

      • Tony
        Användare
        • April 2002
        • 4594

        #4
        Det är nog bara att testa ja .. Kör den en timma eller så och känn sedan på den. Är den ljummen är det inga problem alls, är den riktigt varm är det förmodligen värre.
        Tony Englund

        Kommentar

        • Johnny_1
          Användare
          • October 2003
          • 313

          #5
          Ursprungligen postat av Per Bjellert
          Ok, det här är ett Aquaclear 30. Ingen information i bruksanvisningen förutom att den är gjord för att kunna hänga i ett fäste som sitter över akvariekanten. Enligt en liten bild borde det innebära att pumpen inte kan vara helt under ytan.

          Jag testar. Går det åt helsike så kan jag gråta här sedan så inte andra behöver ha sönder sina pumpar.

          Jag har kört framgångsrikt ett bra tag ( 2 år) med mina och haft del av pumparn ovan vattnet utan att pumpen verkat som värmare,,,den kyls ändå,,men testa som Tony säger ett tag eller låt Tony testa på sin som han vann i Lördags;-).
          Senast redigerad av Johnny_1; 03 April 2006, 12:15.
          www.malmoakvarieforening.se

          Kommentar

          • Per B
            Användare
            • September 2005
            • 1250

            #6
            Hmm, vann han en pump? Då förstår jag att han tycker att "det bara är att testa"! ;-)

            I vilket fall som helst så har pumpen gått i 1½ timme nu utan att bli varm. Den stcker upp c:a en centimeter ovanför vattenytan.
            mvh Per

            Tanganyika och Västafrika i burkarna

            Kommentar

            • Tony
              Användare
              • April 2002
              • 4594

              #7
              Hah, fis-pumpen jag vann var ju ingen raket precis. 450L/h vilket räcker med nöd och näppe i ett 70-liters yngelkar
              Tony Englund

              Kommentar

              • Johnny_1
                Användare
                • October 2003
                • 313

                #8
                Japp, han vann storvinsten för akvarium upp till 70 liter;-).
                Tror inte att det ska vara några problem med kylningen med ditt powerhead.
                Dom bör ju klara värmen oavsett fabrikat.
                Ser man på en del fästen så ska dom vara så högt upp så möjligt i karet vilket innebär att pumpen kommer ibland upp till täckglasen, tror att mina sitter 2 cm över vattenytan.
                www.malmoakvarieforening.se

                Kommentar

                • Tony
                  Användare
                  • April 2002
                  • 4594

                  #9
                  Jag har faktiskt börjat göra tvärtom. Jag lägger pumphuvudena på bottenglaset i filterfacken och leder ut en slang i toppen på mattan. Då kan man göra vattenbyten utan att behöva stänga av allt.
                  Tony Englund

                  Kommentar

                  • Johnny_1
                    Användare
                    • October 2003
                    • 313

                    #10
                    Det provade jag med på mina 2000 liters, men det blev inte bra, hade kanske för klen slang så trycket från pumpen gjorde att slangen blev för livlig och utblåset gick rätt i glaset så jag satte rör i övre delen istället och det funkade.
                    www.malmoakvarieforening.se

                    Kommentar

                    • Tony
                      Användare
                      • April 2002
                      • 4594

                      #11
                      Lite beroende på vilken dimension utblåset har kan man trixa till det med VP-rör (el-rör) som finns med ytterdiameter på 16, 20, 25mm osv.
                      Tony Englund

                      Kommentar

                      • Jonas E
                        Användare
                        • February 2003
                        • 2533

                        #12
                        Ursprungligen postat av Tony
                        Jag har faktiskt börjat göra tvärtom. Jag lägger pumphuvudena på bottenglaset i filterfacken och leder ut en slang i toppen på mattan. Då kan man göra vattenbyten utan att behöva stänga av allt.
                        detta är det vi har i nästan alla de stööre akvarierna i lokalen. Fungerar riktigt bra. Ett tips är docvk att lägga pumpen på en 5cm tjock filtermattebit, dels så ljudisloerar det och det finns ingen chans att pumpen drar in någon sand (som kommit genom mattan eller på annat sätt tagit sig in).
                        /Jonas
                        540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                        Kommentar

                        • Per B
                          Användare
                          • September 2005
                          • 1250

                          #13
                          Fem timmar nu utan problem. Härmed förklaras mini-projektet utvärderat och klart!

                          Det borde ju förvisso vara så att alla powerheads, oavsett märke, klarar sig med kylning via vattengenomströmning. Övriga förtjänar att gå sönder. Skönt att logiken segrade! [:-)]
                          mvh Per

                          Tanganyika och Västafrika i burkarna

                          Kommentar

                          • Tony
                            Användare
                            • April 2002
                            • 4594

                            #14
                            Ah, det var skönt att höra Per. Inga skadeståndskrav utfärdade med andra ord
                            Tony Englund

                            Kommentar

                            • Johnny_1
                              Användare
                              • October 2003
                              • 313

                              #15
                              Bra att även Aquaclears huvud funkar.
                              Har Tony testat sin ännu??
                              www.malmoakvarieforening.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...