If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Jag har också haft samma "problem" med att discusarna andas fortare än vad literaturen säger. Nu har de lekt och andas fortfarande fortare än 60 ggr/min, så jag antar att det inte är ett problem!
// Magnus
En Discus som far runt på det viset och gör tokrusningar utan synbar anledning är stressad och säkert sjuk.
en vanlig anledning är att något med vattnet är fel men om den dessutom har snabb andning så kolla gälarna, andas den lika med båda tex.
en bra länk på denna fråga är Diskusfrisk.nu
Hej och god fortsättning!
har du ett 320 liters akvarium, tänk då att varje fullvuxen diskus
kräver 50 liter vatten,det är bra att börja med mindre diskus byt vatten var annan eller var tredje dag.pH 6,8 omkring, diskus går bra
ihop med nyckelhålsciklider, sänk pH med torv i en strumpa som ligger
och flyter i akvariet eller i ytterfiltret. Diskus ska inte ha något
kraftpaket utan lugnt flytande vatten,när du fått igång akvariet kör
in bakteriefloran med en grupp ancistrus och be att få lite surt vatten i den butik du köpt fisdkarna i. OBS:Torvet som du köper i bal
ska vara absolut fri från kemiska tillsatser.Köper man 15 kilos bal räcker den också längre.Låt akvariet stå en vecka eller så det där är lite olika beroende på akvariets storlek och på hur mycket bakterieflora det finns i.Jag önskar dig lycka till, ps,en bra bok,
Back to Nature av Dick au.mvh Ann-Marie
Om man har ett ph från kran på 7,5 och hårdhet runt 3 på både kh och gh så kan jag inte riktigt förstå varför man skulle hålla på med torv.Men okej Diskus trivs lite bättre om vattnet är något surt med humusämnen.Fast jag tycker det är vanskligt och svårt att försöka hålla ett någorlunda stabilt ph om man kör med torv.Kräver ständig koll.
Om man nu inte siktar på odling så kan man faktiskt i de flesta fall skippa det här med torv.Mina Diskus leker utan torv men kläcknigsresultaten blir dock därefter dåliga.Det jag kan tänka mig dock är att vissa oönskade och skadliga bakterier trivs sämre i ett surare vatten.
Om odlad Diskus blir sjuka så har det minst i 90% av fallen med miljön att göra.De blir mörka om man slarvar med vattenbyten.Då krävs en uppryckning i vattenbyten och en höjning av tempen över 30grader samt grovsalt-tillsats.Knappt en halv deciliter salt per hundra liter netto akvarievolym.Under några dagar brukar räcka sen sakta åter till det normala.
Diskus tål inte så många bakterier och annat som är vanligt förekommande i ett så litet slutet system som ett akvarium.
Sen hur ofta man byter vatten så är det många faktorer som spelar in.Jag brukade byta en gång i veckan och då 30%.Men ibland har jag bytt en extra gång på ca 20%.Fast det räckte tydligen inte då jag nyligen hade en krasslig turkos som vart mörk.Men efter värme och saltbehandling med tätare vatten byten och slamsug kvicknade den till,äter och håller på med lekaktiviteter. osv.
Kommentar