Lyckad Ciklidstämma

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • wofflan
    NCS Medlem
    • September 2003
    • 660

viktväktardiet kankse, nä jag har ingen bra svar men lite och ofta samt att låta dem få perioder med ingen/väldigt lite mat kanske?
    Mvh Fredrik

Kommentar

• wofflan
      NCS Medlem
      • September 2003
      • 660

Ursprungligen postat av Kalle-Maja
      E han till höger verkligen norrlänning? Kunde svurit på att han var dansk. Men så är jag inte direkt nån expert på dialekter...
      1000 inlägg där Claes, gytt
      Mvh Fredrik

Kommentar

• anli
        Användare
        • March 2003
        • 3740

Ursprungligen postat av Christian Alfredsson
        I ett av föredragen sas det att Malawiciklider ofta blir för stora i fångenskap och inte visar sitt naturliga beteende. Hur mycket ska man mata för att inte mata för mycket?
        Nej för tusan, jag tycker de är för små som de är! Lite för mycket tusenbröder över dom rackarna... ;-)
        Anders L

Kommentar

• Micke
          Användare
          • April 2002
          • 9579

Med din matningsfrekvens Anders tycker jag att du ska skaffa frontosor, det skulle vara skoj att se hur stora pucklar du kan få på dem ;-)
          Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• PatrikMalmo
            Användare
            • May 2005
            • 4642

Christian,
            jag tror inte det handlar om hur mycket mat de får, utan vilken mat de får. De äter ju konstant i sjön, så att mata ofta men lite gäller nog där också. Mycket grönfoder, varvat med enstaka kräftdjur, borde ge bra/bättre resultat avseende kroppsformen/storleken. Att svälta firrarna då och då är inget jag personligen tror är bra, speciellt inte om man kör med ett foder som är relativt fett. Firrar är, såvitt jag begripit det, i de flesta fall byggda för att äta konstant. Lite, men ofta. Precis som rekommendationerna för yngelmatning.

För övrigt är det många firrar som "deformeras" genom fodret. Betydligt vanligare med det än med inavel, men inavel är enklare att skylla på för då är det ju inte akvaristens fel att firrarna ser konstiga ut. Egentligen är det inte förvånande att firrarna ofta får fel foder i akvarierna, det är ju många diskussioner som går ut på hur man snabbast får upp sina yngel till säljbar storlek, vilket foder firrarna växer "bäst" på, vilket foder de färgar bäst på och så vidare. Sällan ifrågasätts ordet "bäst" i sammanhanget - är "bäst" lika med "snabbast" eller med rätt/naturlig kroppsform?

Funderade annars lite på det med storleken - kan det inte vara så att större firrar i sjön är mer utsatta för predatorer också? Det finns ju några halvstora malar i Malawi, och en stor Mbuna kanske har svårare att gömma sig under natten. Vore skoj att veta mer om åldern på firrarna i sjön kontra akvarierna också. Misstänker starkt att firrarna i våra kar har potential att bli mycket äldre i akvarierna än i naturen.

Jag har annars hört att de som jobbar med artbeskrivningar helst undviker firrar från akvarier, just på grund av att utfodringen ger så märkligt resultat. Tom VF-firrar som gått ett tag i akvarier ska de inte vilja ha. Men, men - det är hörsägen bara, någon annan kanske kan bekräfta eller dementera.

Hilsen,

P
            Senast redigerad av PatrikMalmo; 05 April 2006, 06:19.
            Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Christian Alfredsson
              NCS Medlem

• April 2002
              • 4179

Tror jag fortsätter att mata många gånger varje dag och ganska lite. Matar mina malawiciklider på samma sätt som Troffarna, dvs mycket grönt, lite och ofta.
              Christian Alfredsson
              http://www.zoopet.com
              http://www.christianalfredsson.com

Kommentar

• deathdealer
                Användare
                • August 2004
                • 1639

jag tror oxå lite och ofta är braa! Skillnaden mot det fria är ju bl.a det att jämnför man det dom äter i sjön (ja om vi snackar de som betar Aufux(?), så dels får dom lägga ner betydligt mer energi (högre förbränning) för att få i sig sin dagliga dos föda och dels är det foder vi ger dom betydligt kraftigare och dom kan bara öppna munnen, så finns det där!

Hmmmm....mycket grönt och sen lite skalbaggar....*asg*...skulle vara melodin!

Patrik - tråkigt att man inte språkade med dig på stämman....
                Christian - jag gjored som du sa, men jag har nog svält mina fiskar....tror jag, så jag började mata litelite mer igen!

DD
                "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

Kommentar

• Tony
                  Användare
                  • April 2002
                  • 4594

Lite off topic, men hur man skall mata sina fiskar skiljer sig med största säkerhet enormt. En aufwuchsbetande mbuna bör få lite och ganska näringsfattig mat ofta medan rovfisk bör få mycket men mer sällan. Mitt emellan finns de som käkar insekter och larver och planktonätare som säkerligen har ganska varierad kosthållning beroende på tillgången av föda.

Bara lekmannafunderingar såklart
                  Tony Englund

Kommentar

• Zaphi
                    NCS Medlem
                    • July 2002
                    • 5395

Håller med Tony. En rovfisk som kanske äter sällan skall ju såklart matas sällan medan en aufwuchätare skall matas i princip hela tiden...

Problemet är ju att man jobbar 9 timmar om dagen och sover 7 timmar om dagen samt att akvariet är släckt när man åker till jobbet och släcks 23:00 på kvällen. Alltså kan man ju inte mata mellan 23:00 - 18:00 och mellan 18:00 - 23:00 är man ju inte sugen på att springa till akvarierna 10 gånger...

Någon borde komma på aufwuch-mat som man kan stoppa ner som plattor i karet där mbunasarna kan gå och beta och som varar ett par dygn! (nu patenterat av zaphi) :-)
                    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• Christian Alfredsson
                      NCS Medlem

• April 2002
                      • 4179

Ursprungligen postat av Zaphi
                      Håller med Tony. En rovfisk som kanske äter sällan skall ju såklart matas sällan medan en aufwuchätare skall matas i princip hela tiden...

Problemet är ju att man jobbar 9 timmar om dagen och sover 7 timmar om dagen samt att akvariet är släckt när man åker till jobbet och släcks 23:00 på kvällen. Alltså kan man ju inte mata mellan 23:00 - 18:00 och mellan 18:00 - 23:00 är man ju inte sugen på att springa till akvarierna 10 gånger...

Någon borde komma på aufwuch-mat som man kan stoppa ner som plattor i karet där mbunasarna kan gå och beta och som varar ett par dygn! (nu patenterat av zaphi) :-)
                      Sorry det finns en beskrivning i Ciklidbladet från 91 hur man bygger en sådan.
                      Christian Alfredsson
                      http://www.zoopet.com
                      http://www.christianalfredsson.com

Kommentar

• Robin
                        Användare
                        • January 2003
                        • 4526

Den är väl inte så bra att ha iliggande ett dygn?
                        Mvh
                        Robin

Kommentar

• Tony
                          Användare
                          • April 2002
                          • 4594

Om det rör sig om levande alger lär det inte spela någon roll.
                          Tony Englund

Kommentar

• wofflan
                            NCS Medlem
                            • September 2003
                            • 660

det var smart, har själv funderat på att ha en kasse med ungfödare i karet med så små hål att de nyfödda ynglen tar sig ut medan de vuxna fiskarna hålls kvar, kanske kan det även funka med vattenloppor, borde ge bra aktivitet till ciklider som ter lite mindre levande föda
                            Mvh Fredrik

Kommentar

• Zaphi
                              NCS Medlem
                              • July 2002
                              • 5395

Hmm, det är en sak o mekka själv, det är inte alla som orkar krångla med sånt. Hade man kunnat köpa plattor och bara stoppa i kanske det hade blivit poppis...
                              www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• Robin
                                Användare
                                • January 2003
                                • 4526

Man får köpa sån där 7-dagars foderklump som man kan köpa i livemedelsaffärer. =)
                                Mvh
                                Robin

Kommentar

Arbetssätt...