Stenar utan frigolit?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bempa10

    Stenar utan frigolit?

    Har hittat lite fina stenar i naturen som jag tänkt lägga i mitt malawikar, har väl kanske inte tänkt stapla några höga torn med dom men så att dom bildar lite grottor, jag har 8-10 cm tjockt lager med engelsk sjösten 2-3mm. Så nu undrar jag om man vågar köra utan frigolit under? Har inte tänkt borra ner stenarna nåt speciellt i gruset. Det är heller inga jättestenar utan den tyngsta väger väl kanske 4kg.
  • Björn
    Användare
    • April 2002
    • 787

    #2
    Jag har två stora stenar i mitt ena 720liters kar som väger mellan 30-45kg st. Jag har inte någon frigolit under dessa stenar, utan bara sand. Om det är otroligt korkat överlåter jag till någon annan att svara på! =)
    fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

    Kommentar

    • bempa10

      #3
      [] ok! Jo då låter det ju som en sten på 4-5 kg inte borde vålla några större problem, speciellt inte med tanke på att den vilar på ett 8-10cm tjockt lager grus.

      Kommentar

      • deathdealer
        Användare
        • August 2004
        • 1639

        #4
        bempa; varför chansa??? "tälj" till en bit frigolit som passar där du ska lägga stenarna, så att du får det skydd du behöver. Går det fel, blir det duktigt blött....så!

        DD
        "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
        "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          Användare
          • May 2005
          • 4642

          #5
          När jag har lagt ner stenar i kar som redan är igång har jag brutit loss en liten bit tunn frigolit som jag lägger underst (bara att vifta rent botten först, så den ligger på glaset). Jag tycker det är dumt att chansa, speciellt om man en vacker dag stoppar ner några grävande firrar. En del gräver fort och så välter stenen...

          Hilsen,

          P
          Ingen fisk har läst böckerna.

          Kommentar

          • choffe
            Användare
            • November 2005
            • 841

            #6
            jag har frigolit som jag sedan lagt stenar på och därefter sand, så stenarna kan omöjligt rubbas när firrarna gräver. dom första månaderna jag hade min 222:a så hade jag ingen frigolit utan la stenarna på sanden.
            så efter en ca vecka hade mina malawi grävt ända ner till glaset och det innerbar att stenarna sakt glider ner i groppen mot glaset. så jag fick jämt och ständigt fylla igen hålet med sand så att ingen olycka skulle ske. men kör den i glaset så är det stor risk att glaset spricker. och det är ju inte lite vatten som kommer ut heller. ni vet ju hur mycket vatten det är om man spiller från ett glas tex.

            så jag rekomenderar att ha frigolit för spricker glaset är det kört!

            mvh christoffer
            Christoffer Lundholm

            Kommentar

            • bempa10

              #7
              Jag har placerat ut stenar lite varstans i karet, vilket skulle medföra att frigoliten skulle behöva täcka hela botten, så jag tog ett beslut att prova utan, vill inte starta om från början med att plocka ur precis allt. Mina gräver inget nämnvärt, iaf inte än. Sen är det inga tunga stenar det handlar om, runt 2kg. Klart skulle dom börja gräva så får man väl lägga en frigolitskiva under.

              Kommentar

              • PatrikMalmo
                Användare
                • May 2005
                • 4642

                #8
                Det handlar inte så mycket om tyngden på stenarna faktiskt. Räcker med en liten sten och ett sandkorn emellan sten och glas - då ger sig glaset. Det är det man ska passa sig för.

                Hilsen,

                P
                Ingen fisk har läst böckerna.

                Kommentar

                • Håknil
                  Användare
                  • December 2005
                  • 484

                  #9
                  Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                  Det handlar inte så mycket om tyngden på stenarna faktiskt. Räcker med en liten sten och ett sandkorn emellan sten och glas - då ger sig glaset. Det är det man ska passa sig för.

                  Hilsen,

                  P
                  Hej

                  Jag har ca. 50 kg gråsten i burken.Taget från ett stenbrott.
                  Då slipper man parasiter(koka)som man borde göra när man
                  tar i naturen.
                  Frigolit under är ett måste när man har så tunga stenar.
                  Ciklider gräver ju som bekannt en hel del.
                  Patrik har ju säkert alldeles rätt.

                  Mvh

                  Håkan

                  Kommentar

                  Arbetssätt...