Lysrör, mer frågor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rhodebaert
    Användare
    • February 2006
    • 557

    Lysrör, mer frågor

    Jag har läst att man skall ha ganska mycket ljus i akvarium och att det skall vara bra frekvensinnehåll för att få växter att trivas.
    På Clas Ohlsson har de lysrörsarmaturer med dubbla lysrör som de säger såhär om:

    "Takarmatur med fullfärgslysrör som gör att färgerna i rummet framträder på ett naturligt sätt. Avsett för kontor, kök, trapphus m.m. Stomme tillverkad av vit lackerad stålplåt. IP20."

    Skulle detta kunna vara något att ha?
    Försöker ju såklart komma undan billigt med belysningen till karet, men tänkte eventuellt bygga en ljusramp.
    Det går alltid en senare buss.
  • Gäst

    #2
    Hm fullfärgsrören brukar inte vara någon hit till akvariebruk men alla har olika smak på vad man tycker är snyggt.

    För att få ett bra allround rör så finns Aquastar eller det nyare Aquarelle. En del kompletterar med grolux eller fluora lämpar sig skapligt om man har lite växter i karet.

    Men som jag förstod i en tidigare tråd så skulle du köra malawi och då brukar det inte bli just nå växter. Då är ju Aquarelle ett förslag.

    sök bland trådarna så finns många förslag att fundera på

    mvh Lennart

    Kommentar

    • Rhodebaert
      Användare
      • February 2006
      • 557

      #3
      Om längden och maxeffekten för armaturen är något standardmått så kanske det bara är att byta rör när jag blir rik?
      Det går alltid en senare buss.

      Kommentar

      • Bilbo
        NCS Medlem
        • April 2002
        • 1159

        #4
        Två st Philips Aquarelle duger bra till ett normalt akvarie med växter, alltså inget rent växtakvarie där man kanskebehöver fler rör.
        Jag är dålig på det där med IP-värden, men du får tänka på attdet kan bli ganska fuktigt i en ramp ovanpå ett akvarie.
        // Magnus Arvidsson

        Kommentar

        • tropfrog
          Användare
          • July 2003
          • 1834

          #5
          Grolux och flora är inte lysrör som är bra för att växterna skall växa, utan rör som är tillverkade för att växterna skall se så fina ut som möjligt. Men det är ju en smaksak, jag har använt 10000'K ljus motsvarande aquarelle i alla mina växtkar och gillar det ljuset. Ett ljus som dessutom är grymt på att få igång fotosyntesen riktigt ordentligt.
          MVH
          Magnus

          Kommentar

          • Laesk
            Användare
            • February 2004
            • 2447

            #6
            Bygga ramp av IP-20 är ingen hit

            // elektrikern
            Lennart "Laesk" Axelsson
            http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

            With CANON you can!

            Kommentar

            • Rhodebaert
              Användare
              • February 2006
              • 557

              #7
              Vad skall det vara för klass på sakerna?
              täthetsklassen om man bygger själv blir 0 eller?

              Antar att det kostar tusenlappar att köpa en färdig akvarieöverdel med belysning och det är inte aktuellt isåfall. Just nu har jag ett vanligt lystör med mycket enkel armatur liggandes uppe på täckglasen. Ser skabbigt ut.
              Senast redigerad av Rhodebaert; 02 April 2006, 11:49.
              Det går alltid en senare buss.

              Kommentar

              Arbetssätt...