tips/råd till nybörjare inom discus !

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dizzy
    Användare
    • April 2002
    • 18

tips/råd till nybörjare inom discus !

tjenna ... har allvarliga funderingar till att slopa mitt malawi kar för att ägna mej åt diskus??

är alla dessa "myter" om att diskus e sååååå svåra o hålla bara en lögn eller??

har ett 310 liters kar idag ... skulle 6-7 st. fullvuxna diskus va lagom för dettta ?? köper man ungdjur som man sedan "drar" upp till vuxen storlek ? ska man ha flera olika sorter eller bara en? hur många av varje kön?

tumreglen för malawi e ju lite att minst 2 hanar inom varje art och inte blanda för många släkten ... e det samma för discus??

vad för man ha för inredning?? vanlig engelsk sjösten med växter och rötter`???

lysrör .. några speciella ?? för länge bör det va tänt i akvariet???

vad gäller vattenbyte .. hur bör man bete sig där?? e det svbårt att få en bra balans i vattnet?? det ska la va lite surt .. o det blir det la av rötterna ??

om jag startar upp det med helt nytt grus, rötter, växter.. bör det då "stå" ett tag innan jag släpper i fisk (några veckor??)

pumpar?? har ett ytterfilter ehiem 2215 och en fluval4 innerfilter, ska jag fortsätta med detta ?? i ytterfiltret har jag makaroner, trassel, och filtevadd, något som ska ändras där???

man kan la även ha ett stim tetror ihop med discus va??
    vad matar man dom med??

många jobbiga krångliga frågor .. men jag e tacksam för all hjälp .. hade varit fräckt att starta

en sista fråga .. mitt kar e inte för litet va??
    har ni kanske lite bra svenska länkar till sidor med information till nybörjare??

// Dizzy

• Bilbo
    NCS Medlem
    • April 2002
    • 1159

Många frågor!
    De flesta kan du få svar på om du söker på forumet.
    En bra investering kan vara att köpa boken: "Back to nature Guide to Discus" kostar som en fisk och kanske betalar sig fortare än man anar.
    Ett länktips är:http://hem.fyristorg.com/diskus/

// Magnus

// Magnus Arvidsson

Kommentar

• Ola
      Användare
      • August 2002
      • 1232

Tjena dizzy!!
      Jag har exakt samma funderingar!!
      jag har ett 325L kar tomt, sen ett 222L kar med malawi samnt ett 100 L kar med yngel sen en del små kar med mindra yngel=).

Udrar också om det är så svårt med discus? för jag vill prova nåt nytt.
      hur många svar å åsikter som helst är välkomna!!
      Mvh Ola

ola lindeberg
      ola lindeberg

Kommentar

• spiderworm

Jag har haft discus i över ett år och jag har inte stött på så mycket problem. men ett har jag haft o de va tragiskt. Mina dom stötte ut dom minsta i gruppen. Så nu har jag två st kvar. Men enligt en del böker så gör dom på detta viset. Så har man otur så blir man kanske av med lite pengar.. Men annars så tycker jag inte att dom har varit mycket svårare att ha än andra fiskar.

//OLa Persson

Kommentar

• Ola
          Användare
          • August 2002
          • 1232

Kan man ha torv sen ett nät sen Eng-sjösten som botten?
          Torven tar ner Ph-värdet.
          kvittar det vilket botten matrilar annars?
          pump: jag har en som pumpar 1800l/timmen, det är för mycket väl? men om jag sätter på ett elrör som jag sen borrar massa hål i så vattnet fördelas ut? Sen en filter matte vid insuget (PP10) ?
          samt ett ytterfilter på det? typ Fluvals 404?
          vad ska jag ha i ytterfiltret?
          Hade tänkt byta vatten 2-3 ggr i veckan är det bra?
          Är det lugnt bara inte ph-värdet går över 7?
          Jag hade tänkt att sätta Ölandsstenar på högkant som bakrund, blir det bra för discusarna?

Men firrarna ska itne direkt i det stora karet precis vid inköp eller?
          hm...
          har mååånga funderingar men är rent ut sagt jävligt sugen på DISCUS! Ursäkta svor dommen.
          Lär kommer mer frågor hoppas ni kan svara/Orkar.
          Mvh Ola

ola lindeberg
          ola lindeberg

Kommentar

• Ante
            Användare
            • November 2002
            • 571

det finns några grundregler att hålla på och dom kan man läsa sig till enkelt både i böcker och på nätet.
            dom flesta skrönor man hör om Discus och hur svåra dom är att hålla är just skrönor som stämmde förr kanske men lever kvar idag.

man vet så mycket om dom idag och det finns ofta lokalt odlade fiskar att få tag på som inte kommer att ge dig mer problem än andra Ciklider.

jag skippade själv mina Malawi till förmån för Discus och det har jag aldrig ångrat en sekund.
            Min erfarenhet är att ju mindre jag krånglade till allt med fiskarna desto bättre gick det
            När sedan en vacker dag den första kullen kläckdes i mitt akvarium så var väl lyckan total.
            -sedan kom väl lyckan av sig lite när alla ynglen dog efter att par veckor... och det är väl kanske så att discusyngel inte är lika lätta som Malawiyngel, men det lär man sig det också.

Kommentar

• Ola
              Användare
              • August 2002
              • 1232

Hej Ante,

För min del handlar det nog om att Discusarna ska överleva,
              men det är kanske inte så svårt som man tror? Eller?

Men vad är grundreglerna då?
              Täta vatten byten.
              ph 6-7.
              ett ytterfilter samnt ett innerfilter.
              kanske lite flytväxter(Dämpar belysningen)
              börja med en grupp, 6 individer i 325L.
              Inte mindre än 6 cm vid inhandling?
              Vad finns det mer?

Men man kan inte mata dom med pellets?
              Kan man mata med vilka mygglarver som helst?
              Oxhjärta, skitar inte det ner så algerna kommer i stora mängder?

Sällskap.

Hade tänkt mig et stim emd tetror typ kardinaltetran 20-30 sådana.
              Corydoras julii samnt Ancictrus, kanske en och annan siames som håller koll på toffsalgerna?

Mvh Ola

ola lindeberg
              ola lindeberg

Kommentar

• Ante
                Användare
                • November 2002
                • 571

det ser ganska likt ut som det jag har det.
                byter vatten 1gång/vecka under normala förhållanden och då c:a 30-40% med vatten som är berett så att det matchar akvariets.
                om det blivit mat kvar eller mycket skit så suger jag upp det så det inte ligger och ruttnar vilket det gör fort i 29-gradigt vatten.

Själv dämpar jag belysningen med en remsa av aluminiumfolie mellan rampen och täckglaset, på så sätt kan jag styra exakt hur mycket ljus jag vill ha.

Jag matar mina Discus med allt från pellets till Oxhjärta och Röda mygglarver.

Hade tidigare Vita maskar som jag odlade och var mycket omtyckta av fiskarna, dom lever upp och äter med en helt annan energi tycker jag när dom får levande foder.
                Jag har precis startat om med mina discus nu efter åtta års paus så jag har inga maskar nu men kommer att skaffa.

Jag har aldrig haft problem med tofsalger så vad som är bäst mot det vet jag inte, troligtvis är bästa botemedlet bättre vattenkondotion!

Hade tidigare malar med mina discus,bla. Pleco, men dom sket sådana mängder att jag tyckte det så bara illa ut när man inte har grus i burken och dom visade stort intresse av rommmen så dom åkte ut.

Kort sammanfattning, om du har det ungefär som du skriver i ditt inlägg så kommer discus nog att må bra hos dig.

Kommentar

• Bilbo
                  NCS Medlem
                  • April 2002
                  • 1159

Jag började med 12 st i mitt 450 nu har jag nio kvar, en var död vid hemkomsten pga klantig försäljare 2 st dog senare. Jag har nog haft de flesta problem i mindra omfattning som bla : vita prick, matvägran mm. Det som var lite svårt var att medicinera eftersom jag aldrig gjort det någon gång tidigare, det kändes liksom ovant men det måste man nog vänja sig vid om man skall ha discus!
                  Jag har nu börjat salta lite i vattnet, trots att jag har Corydoras, men än så länge verkar det inte vara några problem för varken malarna eller växterna.
                  Börja absolut inte med för få discus, det straffar sig på sikt ligg hellre lågt och spara pengarna tills du kan köpa alla på en gång!

// Magnus Arvidsson

Kommentar

• Ola
                    Användare
                    • August 2002
                    • 1232

Tja alla som har svarat!!
                    Är vääääldigt tacksam för era svar!
                    Ante!
                    Så du tror det blir bra med dessa förutsättningar till Discusarna.
                    Men vad säger ni om ett par Scalarer till allt detta?
                    Mvh Ola

ola lindeberg
                    ola lindeberg

Kommentar

• Ante
                      Användare
                      • November 2002
                      • 571

jag vet inte riktigt vad man skall svara på det, det finns nog många olika åsikter men dom flesta menar nog att Scalarer är ganska aggressiva gentemot Discusar. framförallt vi maten.

jag har själv haft Scalarer med mina Discusar i ett inrett akvarium på 720l. där hade jag ett antal "avpoletterade" Discusar som inte hade parat ut sig med andra i mina odlingsburkar men som en vacker dag började leka i mitt sällskapsakvarium.
                      Detta är ju också kanske ett bevis på att om man inte krånglar till det och låter saker ha sin gång så funkar det!
                      det vållade inga större problem men det skall tilläggas att Scalarerna var betydligt mindre än mina fullvuxna Discusar så jag reserverar mig nog lite när jag säger att det går bra att blanda Discus & Scalare.
                      men som sagt, prova, om det inte funkar så är det bara flytta Scalarerna!

Kommentar

• salar
                        Användare
                        • June 2002
                        • 227

Det finns ingen grundregel hur man sköter Diskus.Det finns variationer emellan olika kullar och uppfödare.Beroende på vad uppfödarn haft som foder och sen hur storleken på denna är som är till salu.
                        Diskus kräver mer jobb i form av vatten-byten.Åtminstone dubbelt så ofta som man kanske är van vid tidigare.
                        Men som sagt det finns ingen grundregel

Om ni beställer CD:n därifån får ni svar på det mesta som är värt att veta om Diskus-hållning.
                        Obs!Stäng av om du har en brandvägg.Jag vet inte varför,men trögt kan det bli.

SALAR
                        SALAR

Kommentar

• Ola
                          Användare
                          • August 2002
                          • 1232

Hej,
                          Ante å salar=)
                          Jag har fått en cd överskickad över nätet, med bilder filmer å text mycket bra=) Handlar om just discus såklart=)

Mene dehära med scalar å discus, då är det kanske bättre att låta discusarna känna sig omkring i akvatriet iaf i 6 månader? sedan tillsätta en å anna fisk?

Är det någon som vet/Känner till någon Odlar kring malmö området!?
                          För alla dom Zoo-affärerna som jag har varit i är dom flesta Discusdarna rent ut sagt skabbiga!! eller så har det bara vatt 2-3 st kvar.. å jag vill ha en grupp på 6 individer som är mellan 6-10 cm.

Är kul att se fiskarna mognads prosses=)
                          därfrö jag alltid tycker det är roligare mer ynga firrar än äldre men men.

Tipsa gärna allting är välkommet=) Jag kommer säkert på fler funderingar eller frågar efter hand=)
                          Mvh Ola.

ola lindeberg
                          ola lindeberg

Kommentar

• salar
                            Användare
                            • June 2002
                            • 227

Varför skalarer med Diskus? Skalarer äter som grisar i jämförelse.När föda far ut ur gälarna på scalarena tycker man att de kan fara åt!!?
                            Bättre sällskap i så fall är dvärg-ciklider.Som apisto eller fjärilar.
                            Annars finns det ju många läckra malar som passar och äter upp foderrester om man inte gillar ancictrus som funkar bra med Diskus.

SALAR
                            SALAR

Kommentar

• Ola
                              Användare
                              • August 2002
                              • 1232

Hej,

Scalar det är inget måste ju men det hade vatt frekt, men det går itne så bra säger du salar?

Vill som sagt att mina discusar ska ha det så bra som möjligt!=)

Tetror:
                              Vad jag har förstått så går alla tetror förutom dom som är lite för stirriga av sig?

Filter:
                              Tror ni det går med bara filtermattan fram till jul, får förmodligen fluval 404 i julklapp=)
                              så kan jag köra med bara filtermattan 55*55cm fram till dess?
                              Jag ska inte ha några discusar från efter jul, så akvariet blir inkört samt Pumparna oxå.

Fiskar: hade tänkt att starta upp med ett gäng malar 10 Corydoras Julii, samnt någon tuff sug mal...någon Ancictrus + kanske Zebra malen?
                              Sedan 4 fjärilar, och ett gäng tetror, är inne på Blod tetran fin + att den är lite "hörge" än te.x Kardinalen då blir bloden inte uppkäkad lika lätt av discusarna? 30 st av Blodisarna?

Rätta gärna till fiskbeståndet om det är nåt fel.
                              Mvh Ola

ola lindeberg
                              ola lindeberg

Kommentar

Arbetssätt...