Nu har jag sett ondskan!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Per B
    Användare
    • September 2005
    • 1250

Nu har jag sett ondskan!

Precis som Jan Guillou har jag sett ondskan i vitögat. I hans fall handlade det om pennalism på en privatskola. I mitt fall handlar det om Lamprologus Ocellatus i akvariet!

Jag har i tidigare trådar berättat om hur min hane har lekt av honan för att därefter totalt köra över honan, jaga ut henne ur snäckan och därpå äta upp all rom. Därefter har han, i stort sett på egen hand, ätit upp en hel kull Eretmodus Cyanosticus, Bangwe Orange. Jag tröttnade på honom och flyttade honom och hans hona till ett 54-liters akvarium.

Därefter fick jag en hane och en hona från en kille här på forumet. Efter en dryg vecka hade hans hane nästan tagit livet av min hane och båda honorna. Hans hane fick gå till fiskhimlen (sorry Oscar). Nu har min söndertrasade hane och de två fennafsade honorna fått gå i ett nyinrett 222-litersakvarium i väntan på ett Neolamprologus Brichardi-par. Ett lämpligt straff för Ocellatus-hanen, eller hur?

Idag kom Brichardi-paret i akvariet. Efter 1,5 timme så ser jag inga hårdföra, brutala Brichardi i akvariet. Inte heller några Ocellatus-honor. Det enda jag ser är ondskan personifierad: En Ocellatushane mitt i akvariet i ensamt majestät!

Om inte förhållandet rättats till i morgon kommer han att dö! Förresten, de lär vara säljbara till folk som inte begriper hur hemska de är? Konstigt! Vissa lömska individer på det här forumet har till och med hävdat att Lamprologus Ocellatus är deras favoritciklid! []

Låt oss genast utesluta dessa slemmiga individer som tror de är tuffa nog att stå emot varje utmaning från mordiska fiskar! Låt oss istället bilda ett "Jag hatar små mordiska krabater"-sällskap!

Skriv gärna in er i denna tråd. Varje inlägg kommer att räknas som en kollektivanslutning till "Hata Ocellatus"-klubben!
    mvh Per

Tanganyika och Västafrika i burkarna
  • deelay
    Användare
    • September 2002
    • 5394

Jag vet vad du pratar om Per, våra slogs tills dom dog av utmattning... dom slogs in i det sista tills dom bara la sig ner o dog... sjuka fiskar eller hur man nu ska utrycka sig.
    http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• Per B
      Användare
      • September 2005
      • 1250

Välkommen till "Hata Ocellatus"-klubben deelay!
      mvh Per

Tanganyika och Västafrika i burkarna

Kommentar

• Jonas.G
        Användare
        • January 2003
        • 29

Och vi hade 5vf ocellatus i ett ~50liters kar nere på föreningen som stortrivdes och ynglade en hel del ihop
        Dr jekyll and mr Hide
        Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75746

Kommentar

• Bright_Blue
          NCS Medlem
          • June 2004
          • 1582

Räkna in mig med. : )

Kommentar

• guineapig
            Användare
            • September 2003
            • 72

Som en liten motvikt kan jag nämna att min 6-åriga dotter har en ensam Ocellatushona i ett Guppyhotell ( 45 liter, rosafärgat) med två stycken albinopansarmalar, en ancistrus och två styck amanoräkor. De lever fredligt och i lagom harmoni med varandra. Silverpärlan som Ocellatushonan heter, som för övrigt "räddades" från akvariebutiken av min fru, är min dotters ögonsten och är den finaste, sötaste fisken i världen....karet är extremt lättskött, inga alger, ett lite vattenbyte i månaden, filtren rengörs max en gång i halvåret.

Någon hane till silverpärlan tror jag att vi avaktar med att stoppa i dock........

Hon roar sig kungligt med att jaga undan pansarmalarna från sin snäcka ( ja den är rosa!) och att nypa amanosarna i stjärten när tillfälle ges. Biotopriktigheten kan vi lämna åt sidan och konstatera att en annorlunda mix ibland kan vara bättre för att få en ovanlig men intressant balans i karet.

Daniel

Kommentar

• molehill
              Användare
              • September 2005
              • 56

Det känns som att jag är direktkvalificerad till klubben!
              Det var antingen honom eller de andra, så jag förstår ditt val Per.
              De är riktigt onda. Måste ha världens märkligaste självuppfattning, en
              spegel och en artbeskrivning i akvariet kanske skulle vara på sin plats
              så de inser att de är riktigt små och ska vara "Mildly Aggressive"!

Kommentar

• Mike_Noren
                Användare
                • February 2003
                • 2694

Ursprungligen postat av molehill
                "Mildly Aggressive"!
                Vem i jösse namn beskriver ocellatus som "mildly aggressive"?

Kommentar

• cichlids4fun
                  • April 2002
                  • 3109

älska occelatus

då får man väl starta denna klubb då, som motpart, och du skulle bara våga ta livet av din stackars hane, det är väl inte hans fel att husse inte är utbildad på att handha occelatus....

jag har massor av occelatus och tar gärna emot fler bara man vet vad det är för sort (vanligtvis blå eller guld).

startar härmed sveriges första hotel för övergivna occelatusar.

Peter
                  Mvh
                  Peter

don´t drink water-fish ..... in it!

Kommentar

• Banderad
                    Användare
                    • February 2006
                    • 3479

Jag får nog ansluta mig till din klubb Peter. Occelatus är vackra, trevliga och missförstådda fiskar (med missförstådda menar jag att de har missförstått sin egen storlek).

/Jocke

Kommentar

• cichlids4fun
                      • April 2002
                      • 3109

Tjena jocke.

dina två första påstående är ju helt korrekta, däremot att de skulle missförstå sin egen storlek tror jag inte på däremot.

Men jag tror att de skulle bli lysande pokerspelare. om detta var möjligt, detta beroende på sin förmåga att analysera motståndet korrekt in i minsta detalj, därefter hota, skrämma, och spöa skiten av allt motstånd..........de större skräms genom rasande utfall som är så överaskande att de viker ner sig direkt.

studerade detta beteende på en av mina occelatusar och var mäkta impad av honom, den taktiken skulle gå hem direkt vid pokerbordet......

sen stack hanen hem och bröstade upp sig för honan och skulle visa hur duktig han varit, men tydligen så hade denna vaknat på fel sida eller nåt för hon blev så ilsk att hon spöade skiten av hannen (han dog efter ett par dar) ett par dar senare kom de nyfödda ut ur snäckan.....
                      Mvh
                      Peter

don´t drink water-fish ..... in it!

Kommentar

• Micke Lövberg
                        Användare
                        • February 2004
                        • 349

Så där ja´! En spark i magen så här direkt på måndag morgon.

Var till Örebro och köpte 3 (+ att jag fick en på köpet,konstigt) Ocellatusar i lördags.

Nåja, det sista som överger människan är ju hoppet . . . . . . . .
                        375L Malawi
                        112L Tanganyika
                        90L Tanganyikayngel
                        45L Tanganyika

Kommentar

• Hank
                          Användare
                          • April 2002
                          • 1321

Mina gold var riktiga mesar!
                          Fick t.o.m spö av en så pass liten julle som transcriptus:

Någon månad, sen var dom utplånade.....
                          /#378 Hank
                          Zoonen:
                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

NCS medlemsbilder:
                          http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

Kommentar

• Micke Lövberg
                            Användare
                            • February 2004
                            • 349

Någon som testat att dela av karet med t. ex. skiffer och på så sätt skapa två sektioner i karet?Jag tänker mig som en vägg i karet.
                            375L Malawi
                            112L Tanganyika
                            90L Tanganyikayngel
                            45L Tanganyika

Kommentar

• specmats
                              Användare
                              • December 2004
                              • 3060

för länge sen blandade jag malawi och tanganyika med ödesdigra resultat! kom speciellt ihåg ocellatus som en riktig fighter med tanke på dess lilla storlek så var den riktigt grymm, hade en hanne som var total härskare-princessor och cylindricus fick på nöten! och dom arterna är tuffa, senare släppte ja ner M.Auratus som blev för mycket för hannen-men vad dom slogs..helt otroligt nu när jag tänker på det
                              Tropheus Duboisi halembe, so
                              Melanochromis Auratus, vf
                              Synodontis Petricola, odlade

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

Arbetssätt...