Pump vid ytan?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rhodebaert
    Användare
    • February 2006
    • 557

    Pump vid ytan?

    Hej hej! Jag är ganska så ny i akvariehobbyn och har precis skaffat mig ett eget akvarium. Jag har märkt att pumpen är mycket tyst om man sätter den så att den inte drar in luft vid pumpningen. Blir syresättningen mycket sämre om man gör på så vis?

    Jag har för tillfället 200 liter vatten i ett 400 liters akvarium. Pumpar 1300 liter i h (enligt spec iaf). Riktar utblåset mot ytan i tron att det skall syresätta vattnet. Tacksam för att få frågan utredd av proffsen ;-)
    MVH Robert
    Det går alltid en senare buss.
  • Per B
    Användare
    • September 2005
    • 1250

    #2
    Jag räknar mig inte till proffsen men jag tycker du tänker rätt! Trixet är att få fart på vattenyten, gärna så det nästan skvalpar. Här får man kompromissa mellan max syresättning och den ljudstörning som kan tolereras. Att låta pumpen dra in luft är överskattat och lite av gammal tro. Småbubblor är ute, länge leve vattenrörelse!
    mvh Per

    Tanganyika och Västafrika i burkarna

    Kommentar

    • Rhodebaert
      Användare
      • February 2006
      • 557

      #3
      tack

      Tack, då är det nog inte luft som fiskarna letar efter vid ytan ibland. :-)
      Hur mycket vatten bör man flytta per timme i ett 400literskar?
      Det går alltid en senare buss.

      Kommentar

      • blackened
        Användare
        • January 2005
        • 1042

        #4
        Det beror på vad du har för fiskar. Ett bra allroundvärde kan väl vara runt 1500l/t tycker jag...

        Kommentar

        • Rhodebaert
          Användare
          • February 2006
          • 557

          #5
          Ursprungligen postat av blackened
          Det beror på vad du har för fiskar. Ett bra allroundvärde kan väl vara runt 1500l/t tycker jag...
          Kan man köra ett powerhead utan filter som jag gör nu eller kommer det att klegga igen?
          Det går alltid en senare buss.

          Kommentar

          • Per B
            Användare
            • September 2005
            • 1250

            #6
            Har du andra filter kan man hoppas på att de tar hand om "klegget". I annat fall skulle jag nog sätta på en bit perforerat elrör och en bit filtermatta.

            Ett bra allroundvärde behöver inte vara nästan 4x vattenvolymen. Det är nog blackened och jag som är skadade av Malawi- och Tanganyika-kar. Berätta vad för slags fiskar du har istället.
            mvh Per

            Tanganyika och Västafrika i burkarna

            Kommentar

            • Rhodebaert
              Användare
              • February 2006
              • 557

              #7
              Just nu har jag några guramis (tror jag de heter. spröt har de iaf) och två malar som har stor ryggfena och kan byta fär. Dessutom har jag en Skalar. Den är sjukt mesig.

              Tanken är dock att det skall bli ett Malwai-akvarium. Vet inte vad jag skall ha i, det beror på vad jag kan få tag på enkelt och billigt tror jag. Men Golden är min första gissning.
              Det går alltid en senare buss.

              Kommentar

              • Per B
                Användare
                • September 2005
                • 1250

                #8
                Oki, ska du ha Malawi så är det 3-4 gånger vattenvolymen som är lämpligt. Precis som blackened säger. Så länge du har kvar dina gurami är det snarare tvärtom. De lever ofta i stillastående gölar, en förutsättning för att de ska kunna bygga sina skumbon uppe vid ytan.

                Men som sagt, satsar du på Malawi så dra på ifråga om pumpar. Pumpen fyller två funktioner: Dels ska den driva någon form av filter som tar hand om klegget, dels ska den sköta vattencirkulationen och syresättningen. Om du bara har en pump så måste du koppla den till någon form av filter. Filtret fyller två funktioner: Det ska ta hand om all "klet" i vattnet så du slipper en massa partiklar som fladdrar runt och det ska fungera som ett biologiskt filter, dvs det ska få vattenvärdena att bli så perfekta som du (och dina fiskar) kräver.

                Jag skulle satsa på en bakgrund i akvariet där du kan ha en massa filtermatta bakom som fungerar både som mekaniskt och biologiskt filter. Har du inte lust eller möjlighet till det så skulle jag rekommendera att du har ett cirkulationspumphuvud med ett elrör som du perforerat genom att borra en hoper hål i och sedan stuckit ned i en rejäl bit filtermatta (blå, 10 PPI).
                mvh Per

                Tanganyika och Västafrika i burkarna

                Kommentar

                • Gäst

                  #9
                  Här finns ett bra förslag på hur du gör ett filter av ditt krafthuvud.




                  mvh Lennart

                  Kommentar

                  • Rhodebaert
                    Användare
                    • February 2006
                    • 557

                    #10
                    Ursprungligen postat av Lennart 2
                    Här finns ett bra förslag på hur du gör ett filter av ditt krafthuvud.




                    mvh Lennart
                    tackar :-)
                    Det går alltid en senare buss.

                    Kommentar

                    • Gäst

                      #11
                      Om du vill pyssla lite mer så finns här ett annat alternativ en del får plats med värmaren i kammaren och slipper då ha den bland fisken. oavsett vad du väljer så funkar båda bra.




                      Mvh Lennart

                      Kommentar

                      Arbetssätt...