Uv filter

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • robjo
    Användare
    • May 2005
    • 330

Uv filter

Hej!

Jag håller på att lära mig mera om detta med UV filter. Vad är för och nackdelarna med att installera ett. Har försökt att söka på forumet, men inte lyckts hitta några bra förklaringar.
    Iadg kör jag både med ytterfilter och cirkulationspumpar i mina kar.

//Robban
    http://picasaweb.google.se/sipedon/
  • specmats
    Användare
    • December 2004
    • 3060

ja har ett uv filter från deltec och är mkt nöjd, kristallklart vatten och inga som helst problem med infusorier å dylikt, det sägs även ta bort en del skadliga ämnen, ser inga nackdelar...
    Tropheus Duboisi halembe, so
    Melanochromis Auratus, vf
    Synodontis Petricola, odlade

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

• blackened
      Användare
      • January 2005
      • 1042

Det är precis som specmats säger. De bra bakterierna sitter i filtrena och påverkas inte utan det är bara dåliga, sjukdomsframkallande, bakterier, samt alla typer av svävalger som dödas. Dessutom klumpar ett uv-c filter ihop alla små, små partiklar som grumlar vattnet så att de fastnar i filtret.

Uv-c filter är alltså för alla som vill ha ett renare och friskare kar! =)

Kommentar

• StefanL
        Användare
        • August 2002
        • 10777

Det har inte sagts något om t ex negativa faktorer när man diskuterar UV-C...men jag är lite tveksam om att det inte skulle finnas några. Den faktor som jag själv tänker på är att ett UV-C kört kar kan bli känsligt för nytillkomna parasiter/bakterier när man tar in ny fisk eller när man flyttar en fisk från UV-C kört kar till annat kar (t ex spottkar eller att man säljer fisk/ungdjur/yngel där de inte har samma kvalitet på vattnet).

Kommentar

• blackened
          Användare
          • January 2005
          • 1042

Det där med fiskarnas motståndskraft läste jag en låååång artikel om någonstans. Det är tydligen bevisat flera gånger om att de blir MER motståndskraftiga av att gå i ett kar med uv-c än om de går i ett kar utan.

Kommentar

• PatrikMalmo
            Användare
            • May 2005
            • 4642

Stefan,
            nu blir jag lite nyfiken på hur du tänker - hur skulle ett UV-C kört kar kunna vara känsligare för nya firrar med bakterier/parasiter? Borde väl vara tvärtom? Ju friskare firrar man har, desto bättre står de emot eventuella angrepp av något, och där hjälper UV-C definitivt till. Det hjälper också till att snabbt ta ihjäl nyinkomna bakterier och parasiter som svävar i vattnet, vilket resulterar i färre sådana som kan smitta fisk.

Om folk får problem när de köper fisk som är hållen i ett UV-C kar, borde det inte vara deras problem då, liksom? Säger mer om hur köparen sköter sitt kar än hur säljaren sköter sitt. Sedan håller jag fortfarande på att ju friskare firrarna är, desto bättre står de emot angrepp. Om det finns någon som vet ifall fiskar kan bli immuna mot olika sjukdomar kan jag tänka mig att ändra åsikt - men det har jag inte hört något om (tanken bakom att fisk som flyttas från UV-C kar till andra kar enklare skulle åka på sjukdomar och liknande måste väl bygga på att de blir immuna om de utsätts för "lite skit i vattnet?).

Hilsen,

P
            Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• tropfrog
              Användare
              • July 2003
              • 1845

Ursprungligen postat av blackened
              Det är precis som specmats säger. De bra bakterierna sitter i filtrena och påverkas inte utan det är bara dåliga, sjukdomsframkallande, bakterier, samt alla typer av svävalger som dödas. Dessutom klumpar ett uv-c filter ihop alla små, små partiklar som grumlar vattnet så att de fastnar i filtret.
              De bra bakterierna sitter på alla fasta föremål i karet. Detta gäller då förstås även på partiklar i karet. Av den anledningen bör man alltid sätta filtret på trycksidan av pumpen.

Det med att uvc klumpar ihop partiklar har jag aldrig hört innan, vart har du fått det ifrån?

Det har inte sagts något om t ex negativa faktorer när man diskuterar UV-C...men jag är lite tveksam om att det inte skulle finnas några. Den faktor som jag själv tänker på är att ett UV-C kört kar kan bli känsligt för nytillkomna parasiter/bakterier när man tar in ny fisk eller när man flyttar en fisk från UV-C kört kar till annat kar (t ex spottkar eller att man säljer fisk/ungdjur/yngel där de inte har samma kvalitet på vattnet).
              Som jag har förstått det så finns det inga belägg för att uv-c filtrering skulle plocka bort alla sjukdomsalstrare, inte heler på att fiskarnas imunförsvar skulle påverkas negativt. Om du skulle hitta något så skicka gärna mig det.
              MVH
              Magnus

Kommentar

• PatrikMalmo
                Användare
                • May 2005
                • 4642

Det enda negativa jag kommer på rakt upp och ner är att UV-C kanske kan påverka näringsämnena till växterna, t ex olika chelatorer som gör att järn/mangan är tillgängliga för växterna i längre tid än utan chelat. Poängterar dock att det är ett "kanske", men jag vet att UV-C kan påverka olika ämnen.

Annars är jag med på Tropfrogs linje - har inte heller sett något skadligt rapporterats vid användning av UV-C, men är intresserad om det finns något material på motsatsen.

Hilsen,

P

Kommentar

• StefanL
                  Användare
                  • August 2002
                  • 10777

Min tanke är att ett UV-C kar kan bli för "sterilt" och genom detta bli känsligt för avvikelser. Med denna något svävande tanke bör jag nog också påpeka att jag själv använder UV-C...

Om fiskar får leva i en miljö där de är skyddade mot en viss sorts bakterier/parasiter så länge gör att jag blir lite suspekt över om det inte har någon som helst effekt. Alla säger att fiskarna är friskare och därigenom mer motståndskraftiga och det kan ju mycket väl stämma, men jag tror ändå att fiskarna inte är friskare än den miljön de utsätts för. Ett UV-C kört kar är ju riktigt rent från elakartade parasiter...men vad händer om du helt plötsligt sätter in nya VF fisk i karet? Kommer parasiterna som de VF bär med sig att vara grymmare mot de UV-C skyddade fiskarnas immunförsvar? Kanske tänker jag fel...men men...det tåls att väga alla delar och inte enbart se de goda egenskaper som UV-C har.

Som vanligt så må jag bevisa med något, så jag får försöka hitta lite fakta som kan ge stöd till min "känsla/tanke"...;-)

Kommentar

• tropfrog
                    Användare
                    • July 2003
                    • 1845

Två saker håller jag inte med om.
                    1: Ett uv-c filtrerat kar är inte fritt från parasiter
                    2: imunförsvaret skyddar inte mot parasiter.
                    MVH
                    Magnus

Kommentar

• blackened
                      Användare
                      • January 2005
                      • 1042

Ja du tropfrog hur ska man skriva för att du ska vara nöjd egentligen? Värre besserwisser får man leta efter

Det där med att partiklarna klumpar ihop sig läste jag på en tillverkares hemsida. Dom skrev något i stil med att " uv-c filtret dödar små algsporer/partiklar/whatever så att de klumpas ihop och blir stora nog för att fastna i filtret = klarare vatten. Visst, det är ett säljargument så det kanske är långsökt men du kan säkert skriva en doktorsavhandling om hur fel jag har och vad den egentliga orsaken är att vattnet blir klarare med uv-c filter

Kommentar

• PatrikMalmo
                        Användare
                        • May 2005
                        • 4642

Jag tror det hjälper lite om vi definierar själva frågeställningen... vad innebär "för sterilt"? Vad är det som skulle saknas i ett UV-C filtrerat kar? Bakterier/parasiter av en viss sort?

Jag är helt med på Tropfrogs linje att ett UV-C filtrerat kar inte är fritt från parasiter/virus. Där dyker det upp en fråga om vilka parasiter/virus som UV-C i så fall är effektivt mot? Allt som passerar ljuset torde påverkas mer eller mindre (beroende på "passeringshastigheten" och en del annat), men alla parasiter/virus kör ju inte runt i filtersystemet. En hel del cirkulerar runt i karet ändå, och med tanke på en del organismers fortplantningshastighet så kan inte ett UV-C filter stoppa allt.

En annan fråga handlar om ifall firrar kan bli immuna mot olika sjukdomar. Ytterligare en fråga blir då om de sjukdomar de kan bli immuna emot påverkas verkligt allvarligt av UV-C, så att om firrarna inte utsätts för dessa sjukdomsalstrare blir de känsligare i en miljö utan UV-C.

De här frågeställningarna kan inte vara nya, utan måste ha utforskats av någon någonstans med tanke på hur länge UV-C har använts inom många områden. Innan jag litar på något vill jag därmed gärna se en hel del vetenskap (inte första bästa rapport alltså).

Missförstå mig rätt - jag är absolut inte avig mot vare sig dig eller din ståndpunkt/tanke, men vill gärna veta mer om vad som verkligen gäller.

Ett bra exempel på där känsla och tanke verkligen slagit fel är inom växtakvaristiken. Det är vetenskapligt bevisat att vare sig nitrat eller fosfat i sig självt orsakar alger. Inte ens i mycket höga nivåer. Den vanföreställningen lever fortfarande många akvarister i, mer eller mindre omedvetet. Därmed min önskan efter mer vetenskapliga tester.

Hilsen,

P
                        Senast redigerad av PatrikMalmo; 31 March 2006, 18:53.

Kommentar

• StefanL
                          Användare
                          • August 2002
                          • 10777

Patrik...

Jag menar inte att ett UV-C kört kar är totalt fritt från parasiter...

Liknande tankar har skrivits om här:

För övrigt så letar jag efter mer fakta runt nackdelar med UV-C (om de finns).
                          Senast redigerad av StefanL; 31 March 2006, 20:27.

Kommentar

• daniel_i_malmö
                            • April 2002
                            • 1338

Ursprungligen postat av tropfrog
                            Två saker håller jag inte med om.
                            /.../
                            2: imunförsvaret skyddar inte mot parasiter.
                            MVH
                            Magnus
                            Jag vet inte om jag misstolkar dig, det är lite otydligt med de dubbla negationerna ovan, men visst kan parasiter ge upphov till en immunförsvarsreaktion. I alla fall hos människan.
                            Tjugofem år med ciklider.
                            http://www.malmoakvarieforening.se
                            Centralamerika 2006
                            Svart kaffe och drömmeri...

Kommentar

• RobbanG
                              Användare
                              • January 2004
                              • 563

Jag är nog lite inne på Stefans linje. För steril miljö gör att immunförvaret inte får jobba tillräckligt och därför inte "tränas" eller underhåller sin förmåga att ta hand om bakterier och virus. Av den anledningen blir individer lättare sjuka än om det hade fått vistas i en lite smutsigare miljö (lagom är bäst). Detta gäller alla organsimer, såväl människot som fisk. Med UV-C kan miljön bli lite för steril. Fiskarna mår säkert prima i UV-C-miljön, men utsätts de sedan för smutsigare miljö kan de förmodlen drabbas hårdare än i en miljö utan UV-C.
                              //Robert

Kommentar

Arbetssätt...