Vildfångat, Sjöodlat eller F1.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ALBAN
    Användare
    • March 2006
    • 16

    Vildfångat, Sjöodlat eller F1.

    Hej pojkar och flickor i forumet. Jag är en nybliven medlem i föreningen och har ännu inte startat mitt akvarium. Jag kikar runt på internet samt besöker många akvarieaffärer för att göra en ordentlig reserch före min uppstart. Jag är glad att jag har hittat hit till Ciklid.se och detta forum där alla verkar vara hjälpsamma och kunniga.
    Jag har följt många trådar i forumet och försöker bli klokare och klokare men fortfarande kvarstår bl.a denna fråga (frågor).

    Hur viktigt är det egentligen att handla vildfångat eller första generations fisk till sitt prydnadsakvarium?

    Hur kan jag som kund med säkerhet veta att jag får F1 i akvariebutiken?

    Det finns säkert många vinklar att se på detta och jag tror att det kan vara viktigt för både seriösa odlare och akvarister att belysa detta.

    Tack för ordet
  • Mike_Noren
    Användare
    • February 2003
    • 2695

    #2
    Ursprungligen postat av ALBAN
    Hur viktigt är det egentligen att handla vildfångat eller första generations fisk till sitt prydnadsakvarium?
    Inte alls. Det är mer av intresse om du tänker odla, eftersom betydelsen är att fisken inte är inavlad.
    Hur kan jag som kund med säkerhet veta att jag får F1 i akvariebutiken?
    Det kan du inte, utan du får lita på butiken, som i sin tur litar på odlaren.

    Kommentar

    • bmwpower
      Användare
      • December 2002
      • 1934

      #3
      Jag håller med Mike det är inte alls viktgt med Vf utan känslan att ha det samt om man vil odla med nya gener.
      Annars tycker jag att mycket av det odlade är finare än F1or får då har man oftast fått fram det bästa från fisken.
      Tittar man på min F1or rödzebra är dom kass helt sotiga i pannan

      Kommentar

      • Gäst

        #4
        Välkommen till ciklidisternas tillhåll!

        Att man väljer vf eller f1 är i odlings hänseende för att komma med nya gener och som Mike säger minska inavel.

        Sedan finns det ju vissa odlingsvarianter och man kanske vill tillbaka till ursprungsformen och därför väljer vf.

        Oavsett vad du väljer så lycka till med din kommande ciklider.

        mvh Lennart

        Kommentar

        • Zaphi
          NCS Medlem
          • July 2002
          • 5395

          #5
          Ursprungligen postat av Mike_Noren
          Det kan du inte, utan du får lita på butiken, som i sin tur litar på odlaren.
          Som i sin tur måste lita på någon importör eller annan butik..

          Ibland är det många led och det är många som har fisk i sina kar hemma som de tror är något men som förmodligen är något helt annat.
          www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

          Kommentar

          • ozric
            Användare
            • March 2004
            • 3187

            #6
            Främsta fördelen med VF fisk (för mig) är att man köper en vuxen fisk som är så som den är ämnad att se ut (ja,inte alltid ,men dem köper man inte). Dvs bra naturliga färger med "rätt" kroppsform. Kör man lågbudget ,dvs köper ung odlad fisk är det bra om man har tålamodet att låta dem växa till sig utan att övergöda dem så att de inte blir bleka,feta & fula i kroppsformen,vilket jag tycker många odlade Mbunas är nu i dessa "pellets-tider". Personligen lägger jag gärna på en hundring st på en fisk som är just så fin som jag vill att den ska vara som vuxen. Tid e deg,sas!
            "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
            c",)

            Kommentar

            • bmwpower
              Användare
              • December 2002
              • 1934

              #7
              Jag håller med dig Ozric
              Jag har själv röd hongi från 2 olika odlare och den ena har spetsig mun och den andra ha rundare.
              Samt den ena bli isblå när den färgar ut och den andre blir mer lila på kroppen

              Kommentar

              • ALBAN
                Användare
                • March 2006
                • 16

                #8
                Jag tror att detta var ett intressant ämne

                Om jag förstår det rätt är den genetiska koden för fisk inte så känslig som t.ex däggdjur och därför kan man alltså köpa ett gäng Ps. Demasoni och låta dem föröka sig hej villt utan att det skapar missbildningar utöver vad som sker i det vilda? Det viktigaste måste då vara var och en akvarists moral att ha ihjäl dessa missbildningar för att på så sätt inte urlaka artens ursprung. Det jag inte fattar är då varför man är så noga att uppge fångstplatsen på vissa arter. Jag vill exempelvis skaffa L. Trewavase med hane som har blå kropp och röd ryggfena. Denna beskrivs med just fångstplatsen som artbeskrivning. Detta blir ju nästan som ett tredje namn i den latinska beskrivningen av fisken. Nog måste det väl vara så att ju fler generationer man odlar på denna desto mindre kommer avkomman att likna den vildfångade förfadern.
                Om jag nu av olika orsaker anser att det är intressant att köpa F1 or att befolka mitt akvarium med. Finns det då inte någon form för intyg eller stamtavla för dessa djur?

                Om det inte finns så kanske detta kunde vara ett ämne som ciklidintresserade skulle kunna upprätta. Det finns ju CITES och stamtavlor på många andra djur.

                JAg glömde säga tack för intresset av mitt ämne och för alla era inlägg. (nu har jag kommit ihåg det också)

                Kommentar

                • blackened
                  Användare
                  • January 2005
                  • 1042

                  #9
                  Du har helt rätt, det dröjer många generationer innan man börjar se tecken på inavel. Däremot så blir avkomman mer och mer varierad med generationerna precis som i alla andra fall där man "isolerar" en stam som man gör i ett akvarium. Fler och fler recessiva arvsanlag får komma till uttryck helt enkelt. Så odlar man på en viss stam tillräckligt länge börjar man nog så småningom få väldigt varierande kullar där många är lite annorlunda mot den ursprungliga gruppen.

                  Kommentar

                  • RobbanG
                    Användare
                    • January 2004
                    • 563

                    #10
                    Jag har också hört att fiskar inte är så känsliga för inavel. Men jag är inte så säker på det INTE är känsliga för detta. Jag tror att det bara är vi människor som har svårt att upptäcka effekterna av inaveln. Jag menar, vi akvarister kan i princip bara bedömma fiskens yttre egenskaper och form. Invärtes har vi ingen aning om hur det ser ut.

                    Titta på hundraser tex där har seriösa uppfödare en stamtavla och i många fall räknas inavelsgraden ut (krävs inte för alla raser)(obs att alla hundraser är inavlade). Vissa raser har en relativt hög grad av inavelsgrad men det syns inte utåt. Risken är ganska liten att inaveln ska göra sig synlig i form av kroppsåkommor(om nu inte inaveln är ganska långt gången). Däremot kan nog risken för nedsatt immunförsvar och minskad fertilitet öka gentemot icke inavlade individer, men dessa defekter är svåra att upptäcka och kan lika gärna vara "naturliga" defekter.

                    Kanske ska tillägga att jag har hund som inte har stamtavla eller en framräknad inavelsgrad.
                    //Robert

                    Kommentar

                    • blackened
                      Användare
                      • January 2005
                      • 1042

                      #11
                      Det beror nog till stor del på storleken på gruppen man odlar från. Har man 1+3 av någon malawi så kanske det inte är så jättebra att odla vidare på dom många generationer. Om man tar en tropheusgrupp på trettio djur får man en så pass stor variation av arvsanlag att det inte är någon fara.

                      Kommentar

                      • Per B
                        Användare
                        • September 2005
                        • 1250

                        #12
                        En grupp på trettio Tropheus som inte är VF (eller är VF men inte fångade på olika lokaler) är nog lika "riskabel" som en grupp på fyra malawi. Genom att fånga upp en VF-grupp som levt sida vid sida x antal generationer får du med dig samma problematik som i en mindre grupp. Det är åtminstone vad jag tror.
                        mvh Per

                        Tanganyika och Västafrika i burkarna

                        Kommentar

                        • Havs
                          Användare
                          • December 2004
                          • 607

                          #13
                          Ursprungligen postat av bmwpower
                          Jag håller med Mike det är inte alls viktgt med Vf utan känslan att ha det samt om man vil odla med nya gener.
                          Annars tycker jag att mycket av det odlade är finare än F1or får då har man oftast fått fram det bästa från fisken.
                          Tittar man på min F1or rödzebra är dom kass helt sotiga i pannan
                          Är det verkligen så att vi akvarister skall se dessa sotiga F1r som helt kassa och rata dem?

                          Borde vi inte istället gilla läget, eftersom det är närmare ett "vilt utseende"? Eller är det så att VF Röd Zebra aldrig är sotiga i pannan?

                          Röd Zebra är en lite speciell mbuna, efter som vi gärna fäller negativa kommentarer om dess färger. Vi är inte lika snabba i vårt fördömmande av många andra mbunas.

                          Jag har själv två grupper Röd Zebra, en grupp F1 med en blå hane med sotiga honor och en annan grupp F2+ med rosa och röda hanar och fina helröda honor. Jag vill inte se det på det sättet att den ena gruppen är helkass och att bara den andra duger. Vad tycker ni?
                          Min zoon

                          Kommentar

                          • Björn
                            Användare
                            • April 2002
                            • 787

                            #14
                            Jag kan bara tala för mej själv och mina viltfångade rödzebror..

                            Mina rödzebror är inte speciellt röda, och de flesta av honorna har iallafall lite sot. Deras avkomma är likadana, "dåligt" färgade och lite sotiga. Rent estetiskt är dom inga höjdare, men eftersom jag gillar naturliga fiskar så är denna grupp (4+10) en av mina absoluta favoriter! Persoligen tycker jag bättre om fiskar som ser ut som dom ska. Vad soten beror på vet jag inte, men eftersom dom säkerligen såg ut så när dom fångades så är det ju minst sagt naturligt. Är man inte en utpräglas Rift Valley freak så förstår jag att man hellre köper knallröda zebror, för dom är kanske vackrare. Skulle jag odla rödzebra i stor skala så skulle jag odla på knallröda djur, för dom är mycket lättare att sälja.

                            Fråga vilken Svensson som hellst om dom hellst köper färglösa vildguppys eller Sri Lanka-odlade fyrverkeripjäser! =)

                            Mvh
                            Björn
                            fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

                            Kommentar

                            • bmwpower
                              Användare
                              • December 2002
                              • 1934

                              #15
                              Jag bedömmer dom som dåliga med tanke på att föräldrana har inget sot.
                              Kan ju vara dåliga gener på VF djuren eller?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...