NCS ska bli stort

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • daniel_i_malmö
    Användare
    • April 2002
    • 1338

NCS på MAF jubileumsutställning!?!

Ursprungligen postat av Per Bjellert
    Ett givet sätt (som är tungt) är att ha lokala aktiviteter tillsammans med andra organisatörer. Jag tänker på GCG:s utställning tillsammans med muséet.
    Vi i Malmö Akvarieförening ser mycket gärna att NCS är representerade med något eller några akvarier på MAFs stora 80-års jubileumsutställning i höst.

Utställningen kommer att vara i centrala Malmö och vid tidigare utställningar har vi dragit många tusen akvarieintresserade besökare. Passa på att visa upp några fina akvarier med ciklider och sprid information om NCS!

Även om det finns en hel del NCS medlemmar i MAF så har vi inför och under utställningen fullt upp med att driva arrangemanget och göra reklam för vår egen förening så om NCS vill vara representerade så är det upp till centralorganisationen att finna några som vill representera NCS. Kanske mha Ciklidvännerna i Malmö eller Lund Ciklidsällskap? Vem tar upp den kastade handsken?!?

Inbjudan gäller naturligtvis alla andra nationella och lokala akvarieföreningar! Välkomna att göra reklam för vår hobby och er förening på vår utställning!

På våra tidigare utställningar har, vad jag vill minnas, faktiskt inte NCS varit officiellt representerat även om Ciklidvännerna i Malmö ställt ut något kar.

Missa inte denna chans att visa upp det fantastiska ciklidbladet och göra reklam för ciklid.se. På vår senaste utställning var Skandinaviska Killisällskapet representerade med flera akvarier och Alf och Anita stod personligen vid dem och talade sig varma för sin del av akvariehobbyn. Jag vet att de värvade en hel del medlemmar till sin förening på det sättet!

OBS! Vi som arrangerat utställning tidigare vet hur mycket planering som ligger bakom. Därför behöver vi redan nu ha in besked om vilka akvarier som ska ställas ut för att kunna planera allt.

Är er förening intresserade av att delta, tveka inte att kontakta mig! Maila, eller haffa mig eller någon annan medlem i MAF på Ciklidstämman!
    Senast redigerad av daniel_i_malmö; 30 March 2006, 17:28.
    Tjugofem år med ciklider.
    http://www.malmoakvarieforening.se
    Centralamerika 2006
    Svart kaffe och drömmeri...

Kommentar

• Joakim Draktoft
      NCS Medlem
      • April 2002
      • 7334

Detta skall definitivt tas i beaktning. I någon form kan jag nog redan nu utlova att NCS finns representerade. Dock ej om det kan bli med kar eller bara information och tidning.

Sådana tillfällen är definitivt bra för att få in nya medlemmar.

Om det är någon av er medlemmar som avviserar sitt intresse redan nu att för NCS räkning deltaga, så gör er röst hörd till styrelsen@ciklid.se
      Joakim Draktoft
      f.d Webmaster Ciklid.se

Kommentar

• daniel_i_malmö
        Användare
        • April 2002
        • 1338

Ursprungligen postat av Joakim Draktoft
        Detta skall definitivt tas i beaktning. I någon form kan jag nog redan nu utlova att NCS finns representerade. Dock ej om det kan bli med kar eller bara information och tidning.

Sådana tillfällen är definitivt bra för att få in nya medlemmar.

Om det är någon av er medlemmar som avviserar sitt intresse redan nu att för NCS räkning deltaga, så gör er röst hörd till styrelsen@ciklid.se
        Vill bara påminna om Malmö Akvarieförenings utställning i november. Se mitt inlägg ovan.

Om NCS vill vara representerade och sprida information om ciklider, föreningen och ciklidbladet måste ni anmäla ert intresse snarast. Missa inte denna chans att ragga nya medlemmar!

Vi söker även annonsörer till vår utställningstidning. Alla företag är välkomna. För mer info kontakta mig.

/Daniel

/Daniel
        Centralamerika 2006

Kommentar

• Danne_K
          Användare
          • February 2006
          • 777

skicka med några afficher som folk kan sätta upp lite här och var. ni får gärna skicka några till mig när ni skickar ciklidbaldet så kan jag sätta upp på några ställen i stan och ev på jobbet...

Kommentar

• deathdealer
            Användare
            • August 2004
            • 1639

Ett förslag som ligger;
            Samtliga butiker knutna till NCS samt de vi vill ta kontakt med får en snygg liten display, med en folder som beskriver NCS verksamhet. Denna folder innehåller ett inbetalningskort samt mycket matnyttig information om tjänsterna på nätet och tidningen m.m

Displayen är i plexi, med frostad logga. Med detta paket skickas en snygg affisch samt "blädderex" av tidningen.

Den viktigaste biten är egentligen att komma ut till NYA butiker, där vi har massor av folk som inte känner till oss.

Sen finns det en uppsjö av andra idéer, men någonstans måste man starta.

Mer vill han inte berätta just nu!

DD
            "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
            "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

Kommentar

• deathdealer
              Användare
              • August 2004
              • 1639

Jo - jag kan GARANTERA en ENORM tillströmning...bara man gört det på rätt sätt....mun-mot-mun går på tok för långsamt!

DD
              "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
              "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

Kommentar

• choffe
                Användare
                • November 2005
                • 841

om man på sin "akvarieföreningshemsida" lägger ut en annons på några firrar, så är det ju jättebra om man lägger in en länk till arten som är från ciklid.se. för då ser ju den som är intresserad:
                ah, på ciklid.se finns ett jättebra artregister! eller linkande.
                men då har dom ju iaf "upptäckt" hemsidan, och förhoppningsvis på ett positivt sätt, så då blir dom förhoppningsvis medlemmar.
                det är ju ett väldigt enkelt sätt att göra NCS mer känt, tror jag iaf. så det kan man ju köra på, för jag tror inte att det är alla i varje förening som vet om ncs. det borde ju iaf bli lite fler medlemmar pga det

jag har inte riktigt läst allt i denna tråd så vet inte om detta kommit upp...

mvh christoffer
                Christoffer Lundholm

Kommentar

• eriahl
                  NCS Medlem
                  • December 2003
                  • 110

Kanske redan finns men annars försöka få ha info på offentliga akvarium tex Skansen, Universeum mfl?

Kommentar

• deathdealer
                    Användare
                    • August 2004
                    • 1639

Lättast och billigast är nog att gå via butiker....
                    Folk VILL gärna, men det är inte lätt att ha en massa som ska marknadsföra NCS!

DD

Kommentar

• Danne_K
                      Användare
                      • February 2006
                      • 777

Ursprungligen postat av deathdealer
                      Lättast och billigast är nog att gå via butiker....
                      Folk VILL gärna, men det är inte lätt att ha en massa som ska marknadsföra NCS!

DD

tror ju inte att någon av affärerna här istan skulle vilja marknadsföra något annat än sin egna affär... den ena har nästan bara hund och katt prylar men brukar väll ha hemma nån guppy den andra har väll lite mer men i bästa fall är de väll paleter men han tar ivarje fall hem de som man frågar om det går... men dom kanske inte skulle ha något emot att en själv sätter upp där... tycker att akvarie hobbyn mer eller mindre har dött ut här i stan sen farsan la grejerna på hyllan :/

Kommentar

• deathdealer
                        Användare
                        • August 2004
                        • 1639

Ursprungligen postat av Danne_K
                        tror ju inte att någon av affärerna här istan skulle vilja marknadsföra något annat än sin egna affär... den ena har nästan bara hund och katt prylar men brukar väll ha hemma nån guppy den andra har väll lite mer men i bästa fall är de väll paleter men han tar ivarje fall hem de som man frågar om det går... men dom kanske inte skulle ha något emot att en själv sätter upp där... tycker att akvarie hobbyn mer eller mindre har dött ut här i stan sen farsan la grejerna på hyllan :/
                        Det butikerna FÅR genom detta, är ett bra sätt att ge sina förstagångsköpare information om hur det hela funkar....
                        Butiken marknadsför INTE en återförsäljare, utan en MÖJLIGHET för deras kunder att få ett större intresse och bättre kunskaper!
                        Att folk rek. oss är självklart super, men handen på hjärtat, de man känner som har samma intresse är oftas redan med i NCS.
                        Ska man få in medlemmar på ett effektivt sätt, och inte vill annonsera i tidskrifter utanför vår egen tidning, och ska nå brett, så är det garanterat det mest effektiva som finns. Man kan givetvis åka på mässor...men VEM skulle göra det här???

Nepp, arbeta med butiker, ge dom ett tilltalande material, det tror jag på med min ringa erfarenhet!

DD

Kommentar

• daniel_i_malmö
                          Användare
                          • April 2002
                          • 1338

Mycket snack och ideer här. Så det borde ju inte vara några problem för NCS att få ihop frivilliga som ställer upp och gör reklam för NCS på Malmö Akvarieförenings jubileumsutställning i höst...

Missa inte chansen att göra reklam för NCS inför tusentals akvarieintresserade besökare! Mer välriktad marknadsföring är svår att finna.

De specialföreningar som ställer ut på utställningen får även tillfälle att göra reklam för sin förening och sin del av akvariehobbyn med artiklar och bilder i vår fyrfärgs utställningstidning som kommer att delas ut till alla besökare. Såväl Sällskapet Poecilia som Skandinaviska Killisällskapet har redan anmält akvarium till utställningen och har artiklar på gång. NCS ska väl inte vara sämre, särskilt inte som NCS är en mycket större förening!

Killisällskapet ställde ut på vår förra utställning och jag vet att de fick flera nya medlemmar i samband med detta.

Se även mina tidigare inlägg i denna tråd.
                          Centralamerika 2006

Kommentar

• Kjell Fohrman
                            Användare
                            • April 2002
                            • 4619

Ursprungligen postat av deathdealer
                            Nepp, arbeta med butiker, ge dom ett tilltalande material, det tror jag på med min ringa erfarenhet!
                            DD
                            För några år sedan så gjorde vi ett omfattande utskick till en himla massa akvarieaffärer - vi tog fram en affisch (den som fortfarande används), de fick också årsalmanackan och Ciklidbladet samt ett stort antal inbetalningskort.
                            Vi skrev självklart också ett brev och skickade med - vad det hela gick på minns jag inte men uppåt 10.000 kostade det garanterat.

Resultatet blev nära nog 0 nya medlemmar.
                            Varför kan man ju undra - jo det är väl helt enkelt som så att reklam hela tiden dimper hos affärerna så de har varken tid eller lust att lägga ner något arbete på detta.

Visst vissa affärer jobbar mycket med att värva medlemmar men det handlar om affärer där affärsinnehavarna har ett stort ciklidintresse - typ Christer på Akvarielagret, Robban på Akvarievalvet, Kent på Nols Ciklidhobby, Göran på Ciklidhuset etc. Dessa affärer stöder NCS även utan några speciella kampanjer.
                            Så vad gäller marknadsföring genom affärer tror jag på detta
                            1/ Stötta de ciklidaffärer som vi vet stöttar oss genom att skicka några extra CB till dom, som de kan dela ut till presumtiva medlemmar, samt ett antal inbetalningskort
                            2/ Om det finns några NCS-medlemmar som kan ta på sig att prata med en akvarieaffär på sin ort och få dem att sätta upp en NCS-affisch och ha några inbetlaningskort liggande så är det OK. För att detta skall vara meningsfullt krävs det dock sedan att medlemmen minst en gång i månaden besöker affären och plockar bort prylarna som hamnat framför affischen samt lägger ut nya medlemskort som försvunnit vid någon städning

Kommentar

• deathdealer
                              Användare
                              • August 2004
                              • 1639

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                              För några år sedan så gjorde vi ett omfattande utskick till en himla massa akvarieaffärer - vi tog fram en affisch (den som fortfarande används), de fick också årsalmanackan och Ciklidbladet samt ett stort antal inbetalningskort.
                              Vi skrev självklart också ett brev och skickade med - vad det hela gick på minns jag inte men uppåt 10.000 kostade det garanterat.

Resultatet blev nära nog 0 nya medlemmar.
                              Varför kan man ju undra - jo det är väl helt enkelt som så att reklam hela tiden dimper hos affärerna så de har varken tid eller lust att lägga ner något arbete på detta.

Visst vissa affärer jobbar mycket med att värva medlemmar men det handlar om affärer där affärsinnehavarna har ett stort ciklidintresse - typ Christer på Akvarielagret, Robban på Akvarievalvet, Kent på Nols Ciklidhobby, Göran på Ciklidhuset etc. Dessa affärer stöder NCS även utan några speciella kampanjer.
                              Så vad gäller marknadsföring genom affärer tror jag på detta
                              1/ Stötta de ciklidaffärer som vi vet stöttar oss genom att skicka några extra CB till dom, som de kan dela ut till presumtiva medlemmar, samt ett antal inbetalningskort
                              2/ Om det finns några NCS-medlemmar som kan ta på sig att prata med en akvarieaffär på sin ort och få dem att sätta upp en NCS-affisch och ha några inbetlaningskort liggande så är det OK. För att detta skall vara meningsfullt krävs det dock sedan att medlemmen minst en gång i månaden besöker affären och plockar bort prylarna som hamnat framför affischen samt lägger ut nya medlemskort som försvunnit vid någon städning
                              Bra Kjell!

Min tanke var att innehållet i folder skulle vara hjälp vid uppstart av ett ciklidkar....
                              Då kanske du)ni) hänger med! Vi HJÄLPER handlarn att lämna ifrån sig en startaupp-handbok/folder som han kan skicka med ALLA som köper kar/tänker köpa, så dom ser hur dom ska göra/vad dom behöver tänka på! Då får vi GRATIS ut att vi kan det vi pratar om, dvs vi blir en auktoritet på marknaden. Sen ska det vara snyggt och professionellt gjort.
                              Den kvariehandlare finns inte som skulle tacka nej till en "startguide", för han vinner tid i massor, och vi vinner medlemmar.....

Sen kan man göra en affisch på massa olika sätt....*ler*

Jag har iallafall tragit fram en lösning, som med rätt utfört arbete förmodligen INTE behöver kosta NCS 1kr.......

Mina 5-ören...och jag lyfter på hatten för alla handlare som fattat galoppen, och som ställer upp för föreningen...och GIVETVIS för alla medlemmar som tar sig tid med detta!

DEathdealer

Kommentar

• Danne_K
                                Användare
                                • February 2006
                                • 777

bra sagt kjell du är mycket bättre på att utrycka dig än vad jag är.
                                tror att enda chansen att få upp något här istan är om någon (jag skulle ställa upp) tar på sig att sätta upp afficer lite då och då och tex låter de ligga inbetalnings kort ligga hos affärerna. men nu verkar ju inte deathdealer vara så sugen på iden.
                                svar på din fråga deathdealer JA jag känner folk som är intreserade av akvarier men som inte är med i NCS dock kanske inte lika brinande intresse som jag.
                                Jag tror att mycket av det låg intreset för akvarier här istan beror på att det inte finns någon seriös akvarie affär. dom har låga priser (om man gämför med andra affärer här upp i tex lule) och försöker sälja så mycke som möjligt men har inget utbud förutom dom vanligaste tex guppi. och ingen kunskap varken om fiskar eller tillbehör. vilket även medför att dom ofta säljer sjuk fisk. Detta tror jag "knäcker" många som just har börjat tyvär..

Kommentar

Arbetssätt...