Här startar jag en tråd om hur föreningen ska växa...
NCS ska bli stort
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
Här kommer första inlägget: Jag tycker det är viktigt att föreningen är hyfsat stor av främst två anledningar. Den första är traditionell och handlar om att vi ger oss själva skalfördelar genom att dela på satsningar som innebär stora fasta kostnader och helt enkelt kräver en kritisk massa vad det gäller antalet medlemmar. Den andra är att internet är nerdarnas revolution då det vi gör är att helt plötsligt dela vårt intresse i ett mycket större forum. Låt oss fortsätta med det.
Men frågan kvarstår; hur ska vi få fler medlemmar? -
[]mvh Wilhelm
"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"
www.linkopings-akvarieforening.net/
Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
www.aquafish.info www.crossbow-crest.seKommentar
-
-
[]
För att få en växande medlemsskara finns ett antal förslag på saker att göra.
- Medlemstidning och affischer syns ute där potentiella medlemmar befinner sig;
butiker, föreningsmöten, auktioner, bibliotek, arbetsplatsen m.fl (varför inte lägga ett nummer på tandläkarmottagningen, eller annan öppen mottagning)
- Ordets makt: när man träffar andra likasinnade som inte är medlemmar, prata om ett givet ämne; NCS och Ciklidbladet
- Eventuell värvaraktivtet
- Aktiviteter på webben; ökat antal inlägg = ökat antal intressant saker att läsa om, där kan alla vi som är medlemmar förståss bana väg genom att alltid vara aktiva.
- Ökad aktivitet i våra grannländer. Det största antalet medlemmar är i Sverige, men vi är en Nordisk förening. Fler artiklar på norska och danska eftersöks för att få en jämn balans.
På Ciklidstämman i helgen kommer det att finnas ett bord med äldre nummer av Ciklidbladet (inklusive nummer efter år 2000, med den nya A4-layouten) där man kan förse sig med flera nummer i just detta syfte. För de som vill donera en summa för antalet tidningar de tar, kommer en låda finnas där skänkta pengar kommer att gå till ett ciklidrelaterat projekt för bevarande av vårt intresse.
Se till att ta med er nummer hem, och om ni inte själva fått plats på stämman, be kompisen eller någon i den lokala föreningen att ta med ett gäng nummer som ni sedan kan distrubuera ut.
Fyll på med fler förslag.Senast redigerad av Joakim Draktoft; 30 March 2006, 08:46.Joakim Draktoft
f.d Webmaster Ciklid.se
____________________________________________Kommentar
-
Aftonbladet har ju sin PLUS-klubb. Det kanske går att spinna vidare på typ sidor som man måste vara medlem för att kunna läsa.Kommentar
-
-
Ursprungligen postat av tegeAftonbladet har ju sin PLUS-klubb. Det kanske går att spinna vidare på typ sidor som man måste vara medlem för att kunna läsa.Joakim Draktoft
f.d Webmaster Ciklid.se
-
hur funkar det med biblioteken, har de Ciklidbladet, annars kanske man skulle kunna ge subventionerat pris till bibliotek
Det kanske är lite old school men det var så jag alltid läste Akvariet som ungMvh FredrikKommentar
-
Det finns ett antal bibliotek som finns med och får tidningen, men det är ju långt ifrån alla.
Tror att om man ber dem kontakta oss för att det finns biblioteksbesökare som har intresse, så gör de det i vissa fall. Kan nog bero på storlek på bibliotek och underlag på antalet besökare.
Detaljer om vilka bibliotek som har, de uppgifterna har medlemsansvarig Mats.
Man kan ju alltid ta med sig sitt ex. eller ett man nu tar på Ciklidstämman och gå till sitt lokala bibliotek och visa upp för någon som håller i vilka tidningar som tas in, så kanske det löser sig smidigt. Alltid bra när medlemmar hjälper till att föra ut ordet.Joakim Draktoft
f.d Webmaster Ciklid.se
-
Bra upplägg med att kunna köpa gamla tidningar, mina egna vill jag inte ge bort. Även jag har läst Akvariet på biblioteket. Kanske dela ut vid frissan? Tandläkaren är kanon. mvh. JouniKommentar
-
Har alla akvarieföreningar kunskap om NCS? Prenumererar de på ett ex som ligger i klubblokalen?
Ett givet sätt (som är tungt) är att ha lokala aktiviteter tillsammans med andra organisatörer. Jag tänker på GCG:s utställning tillsammans med muséet.
Ambassadörer från NCS bör deltaga när lokala akvarieföreningar har "Akvariets dag", dvs propagandadagar då allmänheten har tillträde till den lokala föreningens klubblokal. Där kunde man tex sälja "provmedlemsskap" som ger tre månaders medlemsskap och ett nummer av Ciklidbladet för en 50-lapp. Sedan är det lätt att "lura" kvar med många med ett brev av typen "Dags att förnya ditt medlemsskap".mvh Per
Tanganyika och Västafrika i burkarnaKommentar
-
Provmedlemskap är svårt eftersom det då blir omöjligt att beräkna upplagan för Ciklidbladet.Kommentar
-
Uppmärksamhet i media är ett grymt sätt att få ökad medlemstillströmning. En annan förening jag är med i (ungefär lika stor som NCS) syns i media då och då (teve, radio, tidningar) och då ökar antalet medlemmar (eller åtminstone antalet personer som vill skriva testet för att få bli medlem) markant.
Frågan är bara hur man når ut i media...Daniel AndréassonKommentar
-
Man når ut genom att använda alla möjliga medel som finns, framförallt genom att medlemmarna pratar om det i olika sammanhang.
Det finns granterat bland vår medlemmar personer som sitter inne med mediakontakter redan idag, frågan är bara när det passar sig att förmedle ett budskap via media.
För något år sedan råkade jag ut för att lokaltidningen ville göra ett reportage om akvariefisk, och blev tillfrågad. Såklart omnämndes Nordiska Ciklidskapat i artikeln och det är nog på denna nivån vi kan nå ut. Till ett större forum blir lite svårare. Därmed inte sagt att den inte går.
Det finns garanterat akvarieföreningar som inte känner till vår existens, även om vi med vissa intervaller försöker nå ut till alla. Återigen så är det alla ni medlemmar som kan hjälpa NCS där också.
Att synas i olika sammanhang, mer än ciklidrelaterade, är lysande. För de som besökte GOC-mötet i Trollhättan förra helgen hoppas jag att någon såg att NCS i någon form syntes där.
Finns det tillställningar där ingen från styrelsen kan deltaga, så fråga som medlem, så kan vi garanterat fixa över lite lånematerial för aktiviteten. Det är viktigt att synas.Joakim Draktoft
f.d Webmaster Ciklid.se
Kommentar