Sjukdom hos mina Tropheus, Hjälp!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • deelay
    Användare
    • September 2002
    • 5394

    #16
    Ursprungligen postat av Stefan Larsson
    Om det är buken så bör du genast medicinera med Flagyl.
    Octozin tar den biten.
    http://www.aquariumstockholm.se/

    Kommentar

    • Bright_Blue
      NCS Medlem
      • June 2004
      • 1582

      #17
      Tack för all hjälp. Idag var jag på väg och köpa aquafuran men jag upptäckte att affären skulle stänga om 10 minuter så jag hann inte. Jag gjorde då iaf ett vattenbyte på 1/3 del. Min lokala zoohandlare avrådde mig i veckan att hälla i salt, ska jag trotsa honom? Var inne på deras hemsida och såg att en dos aquafuran skulle kosta 110kr och skulle då endast räcka till 200 L. Kul när man brände alla sina pengar i Nol förra veckan. Men det lutar åt att jag köper aquafuran på måndag. Det där med filtren var bra Deelay. Jag tror inte det är buken men det kan ju utvecklas. Fortsättning följer............


      Mvh/ BB

      Kommentar

      • deelay
        Användare
        • September 2002
        • 5394

        #18
        Iden med mitt tips var att om du inte vet vad det är för nått dom har så får du bort en massa saker som det skulle kunna vara med den kombinationen som jag sa... det är fler än jag som kört den kuren med väldigt bra resultat när man varit villrådig, att bara köra furan ger inte samma "clean sweep" effekt.
        http://www.aquariumstockholm.se/

        Kommentar

        • ozric
          Användare
          • March 2004
          • 3187

          #19
          Personligen har jag tappat förtroendet för Nifurpirinol (Aquafuran,Aquamor,Bactopur ect) vid behandling av "soten". Har själv bäst erfarenhet av Metronidazole ( som är samma verksamma ämne som i Flagyl men är kristalliserad och iomd tydligen effektivare).

          Varför skulle du inte salta,sa han/hon det?
          "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
          c",)

          Kommentar

          • deelay
            Användare
            • September 2002
            • 5394

            #20
            Ursprungligen postat av ozric
            Personligen har jag tappat förtroendet för Nifurpirinol (Aquafuran,Aquamor,Bactopur ect) vid behandling av "soten". Har själv bäst erfarenhet av Metronidazole ( som är samma verksamma ämne som i Flagyl men är kristalliserad och iomd tydligen effektivare).

            Varför skulle du inte salta,sa han/hon det?
            Inte så konstigt eftersom det tar det som lever i miljöer med syre medans den riktiga soten kräver medincin som tar syrefriamiljöer... fel diagnos angående bukvattensot är väldigt vanligt och iom så medicinerar man ju fel vilket leder till att man inte tycker medicinen fungerar... =)
            Just därför att det e så svårt o avgöra om det är flagellater eller något annat bakteriellt så kör man med en kombo furan och octozin så tar det i princip det mesta.
            http://www.aquariumstockholm.se/

            Kommentar

            • Bright_Blue
              NCS Medlem
              • June 2004
              • 1582

              #21
              Hur billig är sån där octosin? Det är ju inte säkert att han har den medicinen i butiken. Metronidazole fanns inte på deras lagerlista igår. Nu är inga av fiskarna pigga tycker jag.
              Det blir till att medicinera imorgon. Det är alltså inga problem att ha 2 mediciner i samtidigt?

              Mvh/ BB

              Kommentar

              • deelay
                Användare
                • September 2002
                • 5394

                #22
                Normalt sett ska man undvika att blanda mediciner men just den kombinationen som jag skrev fungerar. Priset på det varierar nog lite... kolla på nätet.
                http://www.aquariumstockholm.se/

                Kommentar

                • Bright_Blue
                  NCS Medlem
                  • June 2004
                  • 1582

                  #23
                  Då blir det dem medicinerna imorgon då.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...