Sjukdom hos mina Tropheus, Hjälp!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bright_Blue
    NCS Medlem
    • June 2004
    • 1582

Sjukdom hos mina Tropheus, Hjälp!

I lördags var jag och inhandlade nya fiskar i form av Tropheus Moliro och tanken med detta var att sätta samman dem med min grupp av Tropheus Ikola som har gått i lokalen i ett halvår, det gick bra men i går dog 1 moliro och 2 st ser dåliga ut. De står bara stilla och rör sig som en ål och ögonen står ut. Jag tror jag har nitritförgiftning för vattnet grumlar sig direkt efter vattenbyte, detta kan bero på att jag glömde sätta i kontakten på ett av innerfiltren? Nu byter jag vatten varje dag ca 1/3-del och häller i nitrivech. Är det nitritförgiftning tror ni eller håller fiskarna på att få bukvettensot?

Akvariet är på 540 L och det går 22 moliro, 24 ikola, 1+2 C. horei och 5 N. caudopunctatus.

Vore schysst om ni kunde hjälpa mig.

Mvh/ BB
  • Cutekid
    Användare
    • January 2003
    • 3368

Buken eller förgiftning. Ta och gör ett rejält vattenbyte och tillsätt salt.
    Carl

Besök petrochromis.com´s forum:

http://petrochromis.com/phpbb3/

Kommentar

• ciklidMartin
      Användare
      • February 2004
      • 213

Har du testat nitritvärdena? Är alltid bra i sådana här lägen.
      Som Cutecid säger så kan ett rejält vattenbyte göra susen. Om det inte räcker går det ju alltid att göra ett till imorgon.
      Undrar en sak, pekar stjärtfenerna rakt bakåt eller är de utsträckta?
      www.polarpumpen.se, Fujitsu värmepump

Kommentar

• Bright_Blue
        NCS Medlem
        • June 2004
        • 1582

Håller på med vattenbyte nu, byter 1/3 varje dag. Fenorna är utsträckta på dem och de mår bra men det är en molrio på 3cm som ögonen sticker ut 3-4mm på. Hittade precis en död också. Tack för hjälpen, fortsätt hjälpa mig.

Mvh/ BB

Kommentar

• ozric
          Användare
          • March 2004
          • 3187

Jag hade tagit ur de med utstående ögon.(Det säkra före det osäkra)
          I värsta fall är de så svullna innefrån så ögonen "sprängs ut".
          Å så hade jag kört i en dos Metronidazole (SeaChem) ,fortsatt matat men minimalt.

Hoppas det löser sig!!!
          "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
          c",)

Kommentar

• Bright_Blue
            NCS Medlem
            • June 2004
            • 1582

Den här medicinen Ozric, vad förebygger den? Tog och slängde fisken med utstående ögon precis. Det jag har lärt mig med nitritförgiftad fisk är att det alltid kommer tillbaks på fiskar som haft det. Några av ikolorna ser slöa ut. Vattnet är fortfarande grumligt. Fan vad tråkigt sånt här är när man lagt ner så mkt pengar och fisken mår dåligt.

Mvh/ BB

Kommentar

• Kid
              Användare
              • March 2004
              • 256

Du har inte kollat kranvattnet?
              Bara en ide. Fast hade det varit kranvattnet hade de andra fiskarna troligen oxå mått dåligt.
              Tänkte bara på det du sa om att vattnet blir grumligt.

Kommentar

• ozric
                Användare
                • March 2004
                • 3187

Ursprungligen postat av Bright_Blue
                Den här medicinen Ozric, vad förebygger den? Tog och slängde fisken med utstående ögon precis. Det jag har lärt mig med nitritförgiftad fisk är att det alltid kommer tillbaks på fiskar som haft det. Några av ikolorna ser slöa ut. Vattnet är fortfarande grumligt. Fan vad tråkigt sånt här är när man lagt ner så mkt pengar och fisken mår dåligt.

Mvh/ BB
                Kanske drar jag för snabba slutsatser här men om det inte redan är den sk "soten" så utgår jag från att den kommer inom kort,iom att vissa redan har farit så illa.
                Och det e mot "soten" jag rekomenderar Metronidazole. Funkar iofs förebyggande också med ny fisk mot flagellater och bakrerier.
                "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                c",)

Kommentar

• Bright_Blue
                  NCS Medlem
                  • June 2004
                  • 1582

Tack Ozric. De som är slöa nu är snäckleckarna och vattnet har klarnat upp lite nu. Nitritförgiftning är det inte iaf, fixade ett test.

Kommentar

• bmwpower
                    Användare
                    • December 2002
                    • 1934

Vad för test körde du??
                    När jag hade nitrit i 3 kar så visdae ett test knappt något medans det andra visade maximalt värde.

Kommentar

• Bright_Blue
                      NCS Medlem
                      • June 2004
                      • 1582

Ett sticktest, märke okänt.

Kommentar

• Per B
                        Användare
                        • September 2005
                        • 1250

Jag håller med Bmwpower. Jag hade ett skittest som gav mig lustiga värden så jag bytte till JBL. Skippa stickor och kör med "våta test".
                        mvh Per

Tanganyika och Västafrika i burkarna

Kommentar

• Bright_Blue
                          NCS Medlem
                          • June 2004
                          • 1582

Ok, jag blir förvirrad. Har jag otur så har jag både nitritförgiftning och en början på soten/förstoppning.

Kommentar

• deelay
                            Användare
                            • September 2002
                            • 5394

Om du är orolig och fiskarna fortfarande mår dåligt utan att du riktigt vet vad som är fel så finns det ju 2 alternativ som jag ser det... 1. Gör ingenting o hoppas att det löser sig iaf =) 2.Byt 60-70% vatten o plocka bort filtermaterialet ur pumparna och tvätta dom lite försiktigt i akvarievatten o släng det i en hink så länge, byt hälften av vattnet i hinken varje dag så brukar bakterierna klara sig... Medicinera med Aquafuran och Octozin och tillsätt ca1dl salt per 100L vatten. När du sedan medicinerat klart så kör du i filtren o slänger i lite Nitrivec och stoppar tillbaka filtermaterialet och gör små täta vattenbyten så dom anpassar sig tillbaka till ett liv utan så mycket salt i vattnet, nått av dom 2 alternativen hade jag kört på.
                            http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• StefanL
                              Användare
                              • August 2002
                              • 10784

Om det är buken så bör du genast medicinera med Flagyl.

Kommentar

Arbetssätt...