Får snart ett anfall på mitt malawi kar!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ZakatH
    Användare
    • April 2004
    • 313

    Får snart ett anfall på mitt malawi kar!

    Nu har det hänt igen, firrarna e sjuka, för 346346 gången sen maj förra året när karet införskaffades. I förrgår var allt frid och fröjd, igår va jag inte hemma så jag kollade inte till dom.

    Så idag när jag tände så fick jag se att vattnet var grumligt av massa småpartiklar som flög runt i karet. Hur i hela ******* går det till? Enda förklaringen jag kan komma på är om det skulle kunna vara så att alla partiklar i filtret tagit ett gemensamt beslut om att lämna filtret, vilket kan tyckas aningens osannolikt.

    Vid närmare inspektion upptäckte jag svampangrepp på en del fiskar, samt att venustushanen är röd i slutet på ryggfenan.

    Någon som har några idéer om vad som kan ha orsakat dels partiklarna, dels sjukdomen?

    Temp: 25-26
    Vattenbyte: ca 200l var 7:e till var 10:e dag(slarvig, jag vet)
    Har alltid salt i karet efter vattenbyte, ca 1,5dl
    Har inte använt mig av bikarbonat på ett bra tag men tror jag ska börja med det igen
    Filtrering: 6l innerfilter(filtermatta med aquaclear 802 pwc rör), 1 extra cirkulationspump av okänd kvalisort med lite filtermatta på bara för att firrarna inte ska fastna i insuget.
    Ytterfiltret ballade ur totalt för nån vecka sedan.
    Karet är på 540l

    Har nu gjort ett vattenbyte och behandlat med sera bactopur samt ett annat sera preparat som jag itne kommer ihåg namnet på just nu, återkommer om detta...
    Något salt hade jag inte i, ska sticka iväg å köpa om en stund..
  • pny
    Användare
    • April 2002
    • 210

    #2
    Filtret kanske stått still en stund (tex pga luftbubblor)?
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - CO2 - Vivarium Design - Blogg - AkvarieWiki

    Kommentar

    • ZakatH
      Användare
      • April 2004
      • 313

      #3
      Det har jag extremt svårt att tro, och såvitt jag vet har det inte varit något stömavbrott heller.. men även om nu så är fallet, hur skulle alla partiklarna kunna ta sig ut i hela akvariet? och dessutom i så stora mängder?
      Vattnet blir ju stillastående

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • August 2002
        • 10784

        #4
        Ingen slang eller någon koppling som lossnat så att vatten pumpas ut genom filtermaterialet?

        Kommentar

        • Tuppen

          #5
          Kanska kan vara bra med en Uv-c?!

          Kommentar

          • ZakatH
            Användare
            • April 2004
            • 313

            #6
            Stefan, nej inte det heller

            Tuppen: Har svårt att se vad uv-c skulle göra för nytta på partiklar som flyger runt i karet, iom att det inte är nå alger eller annat levande, såvitt jag kunnat avgöra. Men uv-c är något jag skulle behöva, med tanke på hur ofta mina firrar blir sjuka. Önskar bara jag visste varför dom blev det.

            Kommentar

            • Jonas E
              Användare
              • February 2003
              • 2533

              #7
              Ett sådant filter är inte tillräckligt enligt mina erfarenheter. En filterhörna alternativt ett kompletterande ytterfilter är att rekommendera.
              /Jonas
              540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • August 2002
                • 10784

                #8
                Håller med Jonas om att det lilla filter du har i karet inte orkar med att hålla rent i ditt 540L kar med Malawi. Det som kan ha drabbat ditt kar är att vattnet snabbt smutsas ned och att det i sin tur ger fiskarna dåliga förutsättningar. Dålig vattenkvalitet ger dåliga fiskar...

                Om du inte kan skaffa bättre filtrering inom snar tid så får du nog öka på vattenbytesfrekvensen.

                Till mitt 375L har jag två stycken Aquaclear 402 samt två ytterfilter (Eheim 2213+2217). Jag har dem (insug från ytterfilter samt Aquaclear pumparna) i två filterhörn.
                Senast redigerad av StefanL; 29 March 2006, 21:30.

                Kommentar

                • deathdealer
                  Användare
                  • August 2004
                  • 1639

                  #9
                  Bara min tankar, men om du har medicinerat karet tidigare och fortsätter att tillföra ny medicin, har du rengjort ditt filter efteråt? Medicinen slår väl helt ut bakterierna eller??
                  Jag har haft problem i mitt stora kar, och gjorde rent rubbet, och det kanske kan vara en tanke?

                  Enligt uppgift skulle det vara som en nystart av karet vid stark medicinering, och det kan ju vara så enkelt att det är infusorier (stavas det så)?) som dykt upp efter det du behandlat karet?

                  Ifall mitt påstående stämmer, så ska skiten du har i karet väck så fort som möjligt, för rent död materia i karet kan inte vara nyttig, och kan säkert leda till fler problem, som försämrad vattenkvalité och infektioner hos fisken!

                  DD
                  "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                  "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

                  Kommentar

                  • drd
                    Användare
                    • December 2004
                    • 1112

                    #10
                    Ursprungligen postat av ZakatH
                    Nu har det hänt igen, firrarna e sjuka, för 346346 gången sen maj förra året när karet införskaffades. I förrgår var allt frid och fröjd, igår va jag inte hemma så jag kollade inte till dom.

                    Så idag när jag tände så fick jag se att vattnet var grumligt av massa småpartiklar som flög runt i karet. Hur i hela ******* går det till? Enda förklaringen jag kan komma på är om det skulle kunna vara så att alla partiklar i filtret tagit ett gemensamt beslut om att lämna filtret, vilket kan tyckas aningens osannolikt.

                    Vid närmare inspektion upptäckte jag svampangrepp på en del fiskar, samt att venustushanen är röd i slutet på ryggfenan.

                    Någon som har några idéer om vad som kan ha orsakat dels partiklarna, dels sjukdomen?

                    Temp: 25-26
                    Vattenbyte: ca 200l var 7:e till var 10:e dag(slarvig, jag vet)
                    Har alltid salt i karet efter vattenbyte, ca 1,5dl
                    Har inte använt mig av bikarbonat på ett bra tag men tror jag ska börja med det igen
                    Filtrering: 6l innerfilter(filtermatta med aquaclear 802 pwc rör), 1 extra cirkulationspump av okänd kvalisort med lite filtermatta på bara för att firrarna inte ska fastna i insuget.
                    Ytterfiltret ballade ur totalt för nån vecka sedan.
                    Karet är på 540l

                    Har nu gjort ett vattenbyte och behandlat med sera bactopur samt ett annat sera preparat som jag itne kommer ihåg namnet på just nu, återkommer om detta...
                    Något salt hade jag inte i, ska sticka iväg å köpa om en stund..

                    Du har inte medicin i karet där du sen har igång filterna utan att rengöra dom ordentligt ?
                    Filternyttobakterier dör av medicin så vitt jag vet och då förgiftar du hela karet sen när du slutat medicinera fastän man byter vatten.

                    Ett tips är att ha ett mindre karantänskar och medicinera fiskarna där i
                    // drd

                    Nu med ännu fler malar.......L046 igen

                    Min diskus o mal Zoon = http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=183541
                    Bildarkiv på zpet= http://www.zoopet.com/medlemsbilder/...=30457&cat=500

                    Kommentar

                    • Zzzit
                      Användare
                      • January 2006
                      • 253

                      #11
                      Om jag inte mins helt fel så beror det du beskrev med ryggfenan, på nitrit!
                      Jag har bla. ett 540, och jag 3300 l/h i det, ett ytterfilter, och filtermatta med pump! Det tror jag nästan är minimum! Jag hade lite problem med det innan jag bytte till större pumpar! Nu funkar det bra!
                      Malawi i 30 kar och ingen pool längre! []

                      Kommentar

                      • ZakatH
                        Användare
                        • April 2004
                        • 313

                        #12
                        Jo, visst har jag för lite filteryta, den saken är ingen tvekan om, saken är den att jag har snålat på maten sen ytterfiltret kollapsade. När jag mäter nitrit får jag lägsta möjliga på skalan.
                        Enda gången jag gjort rent filtret efter medecinering var när jag använde sera bactopur direct,
                        enligt dom papper som följer med medecinerna jag använt mig av nu behövs bara vattenbyten efter medecinering. Men sen om man tänker logiskt, så borde ju även vanlig Sera bactopur ta död på nyttobakterier...

                        Tror att den största anledningen till att jag ej gjort rent filtret är rädsla för nitrittoppar vid "nystart" som det ju blir i detta fallet. Hade jag haft råd med ett ytterfilter hade jag lätt köpt ett.

                        Hmm.. när det ändå är lite inne på ämnet.. Någon som använder sig av Am-Top's ytterfilter? Vad för erfarenheter har ni i så fall av dom? Dom är ju lite mer överkomliga än Eheim, som är mitt första val, rent prismässigt.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...