bygga akvarie

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lilljimpan
    Användare
    • February 2005
    • 143

    bygga akvarie

    hejsan alla fisk tokiga.

    Finns det nån bra artikel om hemma byggda akvarier.
    Funderar på att bygga ett. Nån som prövat här? Tips? Värt det?
    Hade tänkt mej runt 1000 liters

    Mvh / Jim
  • Erik Österlund
    Användare
    • January 2005
    • 3788

    #2
    Så stort hade inte jag vågat bygga själv. Visst man tjänar troligen en slant, men å andra sidan går det åt h-vete så har man 1000 liter vatten på golvet. Det kostar nog en slant...

    Har du provat att söka här på forumet? Har säkerligen diskuterats förut!


    /Erik

    Kommentar

    • lilljimpan
      Användare
      • February 2005
      • 143

      #3
      ok, sant.

      såg du hade ett stort kar, en dum fråga kanske men hur får man in de i sina hem? byggs de på plats eller klarar man av vikten på ett par man och kommer man igenom alla dörrar och trappor?

      Kommentar

      • tropfrog
        Användare
        • July 2003
        • 1834

        #4
        Det blir sällan billigare att bygga akvarium själv, men fördelen är att man kan få precis vilka mått man själv vill och är inte låst på vissa standarder. Sen när det gäller mig själv så bygger jag hellre ett kar själv än köper, då vet jag ju att det är ordentligt gjort.
        MVH
        magnus

        Kommentar

        • Robin
          Användare
          • January 2003
          • 4526

          #5
          Ursprungligen postat av tropfrog
          Det blir sällan billigare att bygga akvarium själv, men fördelen är att man kan få precis vilka mått man själv vill och är inte låst på vissa standarder. Sen när det gäller mig själv så bygger jag hellre ett kar själv än köper, då vet jag ju att det är ordentligt gjort.
          MVH
          magnus
          Det kanske också ska tilläggas att du KAN konsten att bygga kar själv. Vissa kanske inte ens ska fundera på detta. Jag tex tycker det är skitkul men skulle inte tillåta mig att limma ett kar över 200 liter ännu. Har limmat 3 st innan. 45 och 120.
          Jag tror att jag behöver mer "kött på bena" för detta.
          Mvh
          Robin

          Kommentar

          • Tony
            Användare
            • April 2002
            • 4594

            #6
            Hur skall man lära sig att limma kar om man låter bli då?

            Jag byggde mitt 756-liters inkl. möbel i somras, och ta i trä och spotta över ån, men det står kvar ännu
            Tony Englund

            Kommentar

            • Robin
              Användare
              • January 2003
              • 4526

              #7
              Göra många små innan man ger sig på ett 1000-liters...
              Mvh
              Robin

              Kommentar

              • Erik Österlund
                Användare
                • January 2005
                • 3788

                #8
                Ursprungligen postat av lilljimpan
                ok, sant.

                såg du hade ett stort kar, en dum fråga kanske men hur får man in de i sina hem? byggs de på plats eller klarar man av vikten på ett par man och kommer man igenom alla dörrar och trappor?
                Innan du beställer ett större kar så kolla att det verkligen går in där hemma. Jag var tvärsäker på att det skulle bli hur lätt som helst, men...

                Karet väger 250 kg, bara glaset. Vi var fyra pers, varav 3 st är vana att bära kar i den här storleken (Han som limmar åt AL, Christer & Tomas på AL). Jag hade ju glömt bort att det är 70 cm högt, hade det varit 71 cm högt hade vi nog inte fått in det!

                Sen är det klart att det är kul å greja själv men jag håller mig till mindre kar tillsvidare... Inte kul att få 50 liter vatten på golvet, men 1000 liter då snackar vi vadarbyxorna på!

                /Erik

                Kommentar

                Arbetssätt...