ringrostig...

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ante
    Användare
    • November 2002
    • 571

ringrostig...

jag har återupptagit akvariehobbyn och har glömt nästan allt utom att det var ännu trevligare än jag kunde komma ihåg

nu till saken, jag behöver sänka PH värdet på mitt kranvatten och kommer inte ihåg hur jag blandade Fosforsyran (visst var det det man använde?) till en stamlösning som jag sedan behandlar vattnet med.
    kan någon vänlig själ påminna mig med doser osv.

tacksam för svar/ Anders

• elof
    Användare
    • May 2002
    • 225

ha i lite rötter, tillsätt co2 eller filtrera över torv så brukar ph't sjunka.

MVH Simon

MVH Simon

Kommentar

• thorgil
      Användare
      • June 2002
      • 64

Om man vill sänka pH med syra är det lämpligt att späda koncentrerad syra till icke-frätande koncentration (man ska i alla fall vara försiktig) så man slipper tänka så mycket på egensäkerhet samt att minska risken för fatal feldosering.
      Hur mycket man ska späda och hur mycket man skall tillsätta får man nog pröva sig fram till. Sägas kan dock att det är lämpligt att blanda den utspädda syran i en storre mängd vatten (i t.ex. en hink) innan man tillsätter till akvariet.
      Eftersom syra-basreaktionen är en mycket snabb reaktion får man en mycket snabb effekt vilket kan vara en nackdel. Att tillsätta lite syra stegvis är nog ingen dum idé för att ge fiskarna en möjlighet att acklimatisera sig.

Alternativen till att använda syra är som föregående skribent angav. Torvfiltrering har dock den effekten att gul-rödfärgning av vattnet uppstår till följd av att humussyror kommer ut ur torven. Rötter har liknande effekt.
      Med torvfiltrering kan man teoretiskt sänka pH till ca 2-3 vilket är FÖR LÅGT. Använd därför torv med måtta.
      För torvfiltrering finns flera olika färdiga "pellets". Om man är skicklig kan dock lös torv användas.
      Ju mer humifierad (mer förmultnad) torven är desto mer färgas vattnet. Låghumifierad torv (H1-H2) är därför att föredra. Om torven är kalkad försvinner lite av den effekt man vill uppnå. Att köpa okalkad, ogödslad torv (billigt) kan vara en idé.
      En ytterligare aspekt hos torven är att den har viss katjonsutbyteskapacitet vilket medför att vattnet inte bara blir surare utan också mjukare.
      pH sänkning med CO2 har begränsat användningsområde men kan fungera om det inte finns alltför stora rörelser i vattnet.

tObiAz
      tObiAz

Kommentar

• Ante
        Användare
        • November 2002
        • 571

jag skall bereda vattnet i en tunna utan fisk så det är ingen risk med att döda fisk.
        har gjort så tidigare utan problem men har som sagt glömt bort alla doseringar och när jag sålde hela anläggningen så for även all litteratur därav mitt dilemma.
        jag vet att jag läste mig till allt detta i någon av mina böcker jag hade då men minns inte vilken så jag ställer mitt hopp till er.

Kommentar

• Mats
          NCS Medlem
          • April 2002
          • 804

Hej Ante.

Om man frågar om en sak så är det om det man vill ha svar.

7ml. till 1l. av härdat vatten. 1ml. grundlösning till varje
          liter akvv. Syrar du mjukare vatten så används 5ml.till 1l.

MVH Mats

http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

Kommentar

• thorgil
            Användare
            • June 2002
            • 64

Det beror väl på hur stark syran du använder är.

tObiAz
            tObiAz

Kommentar

• Mats
              NCS Medlem
              • April 2002
              • 804

Hej . Syran är konc. och köps i färgbutiker typ Gamol,Färglagret.

Hälsn. Mats
              85% konc.

Kommentar

• Ante
                Användare
                • November 2002
                • 571

Tack och bock

Kommentar

• NM
                  Användare
                  • October 2002
                  • 93

Varför krångla med syra? Det finns säkra och enkla produkter som t.ex. Tetra PH minus.

Mvh
                  Niclas

Kommentar

• Mats
                    NCS Medlem
                    • April 2002
                    • 804

Hej Niclas.

Fosforsyran kostar 35:-Kr. för en 1l.och är ofarlig att använda om man hanterar den riktigt plus att den fungerar som rostborttagare om man läger rostiga verktyg eller maskindelar i detta bad,dom blir som nya.

Hälsn. Mats

Kommentar

Arbetssätt...