Går det att ta bra kort

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bmwpower
    Användare
    • December 2002
    • 1934

    Går det att ta bra kort

    Nu är jag trött på min ixus 50,antingen är det jag som inte kan eller så är inte kameran lämlig för fiskfoto.
    Går det att foto fiska med en sådan kamera eller är det canon 350 eller liknande som gäller??
    Om det nu går att fota med ixusen hur fan gör man ??
  • Ralph
    Användare
    • May 2002
    • 736

    #2
    Ursprungligen postat av bmwpower
    Nu är jag trött på min ixus 50,antingen är det jag som inte kan eller så är inte kameran lämlig för fiskfoto.
    Går det att foto fiska med en sådan kamera eller är det canon 350 eller liknande som gäller??
    Om det nu går att fota med ixusen hur fan gör man ??
    Tja... allt går väl, men med varierande resultat. Bilden http://www.ciklid.se/medlemsbilder_visa_bild.asp?NR=628 har jag tagit med den första Ixus-modellen och en Ixus 50 är rena raketen jämfört med den, men står fisken stilla kan man få vettiga bilder även med en enkel kamera.

    Ska man dock ha en chans att "kontrollerat" få bra bilder gång på gång måste/bör man ha en kamera som hinner fokusera, en massa ljus (dvs helst extern blixt) och tålamod. En systemkamera underlättar enormt.

    Kommentar

    • bmwpower
      Användare
      • December 2002
      • 1934

      #3
      Ja tycker kameran är lika seg som gammla pentax framförallt är det lättare att få suddiga biler.
      Av 100bilder så är det väl max 10 som är användbara.
      Man få väl planera ett köp på nya kamera trots att den bara är 6mån.
      Men det händer ju så otroligt mycket i priskategorin 6-9000kr,så det är ju svårt att veta vad som är bäst för pengarna.

      Kommentar

      • Joakim Draktoft
        NCS Medlem
        • April 2002
        • 7334

        #4
        Jag resonerar som så att olika kameror för olika funktioner.

        En Ixus50 är prefekt som komplementskamera som alltid finns med när man åker iväg någonstans. Bra format som alltid finns där för allmänfoto,när man inte orkar dra sin DSLR.

        För specifikt foto som fiskfoto eller annat makrofoto är det förstås många gånger enklare att ta bra kort beroende på att kameran är så mycket snabbare från avtryck till exponering.

        Jag ser det inte som antingen eller.

        För 6-9000kr kan du få bra DSLR för pengarna. Bara dags att bestämma sig för märkesinriktningen []
        Joakim Draktoft
        f.d Webmaster Ciklid.se
        ____________________________________________

        Kommentar

        • malawisimon
          Användare
          • February 2006
          • 88

          #5
          Hej!

          Om du tänker skaffa en systemkamera så måste jag rekomendera dig att kika runt efter en Canon eos 10d som sjunk enormt i pris när 20d kom det är inte några enorma skillnader på dom så 10 d är ett hett tips om du vill köpa begagnat förståss








          Ursprungligen postat av bmwpower
          Nu är jag trött på min ixus 50,antingen är det jag som inte kan eller så är inte kameran lämlig för fiskfoto.
          Går det att foto fiska med en sådan kamera eller är det canon 350 eller liknande som gäller??
          Om det nu går att fota med ixusen hur fan gör man ??
          -= 720 liter Malawi 350 liter Sydamerika=-
          -= Acei ,Estherae, Trewavasae, Auratus VF =-
          akvariet.forum24.se

          Kommentar

          • bmwpower
            Användare
            • December 2002
            • 1934

            #6
            Priset på en beg10D är ju samma en 350D så då känns 350D mer prisvärd det har ju hänt lite sissta 2-3 åren.
            Frågan är om standard objektiv duger för allmän fotografering eller om man ska köpa huset och ett bättre objektiv

            Kommentar

            • Zaphi
              NCS Medlem
              • July 2002
              • 5395

              #7
              Det är alltid rätt att lägga krutet på objektivet. Har du en 10D eller senare sensor räcker det gott och väl anser jag.
              www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

              Kommentar

              Arbetssätt...