Ancistrus fråga

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • stiffe
    Användare
    • April 2002
    • 953

Ancistrus fråga

Hej,jag undrar om vanliga Ancistrusmalar tål röda mýgglarver?Har 4st Hypancistrus zebra som går tillsammans med en massa Ancistrusmalar(yngel ca 3cm)och har haft problem med att få mina Hypancistrus malar att växa.Fick då ett tips om att mata Hypancistrusmalarna,då och då,med röda mygglarver.Problemet är att tre,fyra Ancistrusmalar har dött sen jag började med det.Kan det var dom Röda mygglarverna?Har aldrig haft några döda Ancistrusmalar innan.

mvh Stefan
    mvh Stefan
  • Janne E
    Användare
    • April 2002
    • 382

Hej Stefan,
    Ancistrus är inte så tåliga mot röda mygg, som vuxna kan man ge dem några gånger för att trigga dem till lek. Om yngel får för kraftigt foder så får de förstoppning och magarna sväller upp varefter de dör.
    Hypancistrus däremot behöver kraftigt foder med hög proteinhalt för att växa och för att få dem i lekkondition. Du kan ge dem röda mygg ibland men även hela frysta musslor, räkor och räkmix med torsk.
    Det är inte någon bra idé att ha dem i samma kar med andra ord.

Mvh Janne

Kommentar

• abborre
      Användare
      • June 2002
      • 16

Hej!!

Jag matar mina ancistrusar med främst räkmix och algvåfflor (Hikari). På denna kombination växer dom så det knakar plus att dom ynglar av sej ständigt. Eftersom de vuxna går i ett sällskapskar så snappar dom åt sej em och annan mygglarv, fryst artemia samt flingfoder utan att detta verkar påverka dem negativt.

Lycka till

Jens

Kommentar

• Anette
        Användare
        • April 2002
        • 178

En och en annan mygglarv gör säkert ingenting men att föda upp ancistrusar enbart (eller mestadels) på rena animaliska produkter äe nog ingen hit!

Jag matar med räkmix, gröna ärter och algtabletter och ynglena frodas.

Lycka till
        Anette

Kommentar

Arbetssätt...