Skalarer, orange head och vad?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • July 2002
    • 5395

    Skalarer, orange head och vad?

    Jaha, nu har mina Rio Tápajos börjat växa rätt fort tycker jag. Fortfarande inte så stora, men det tar sig. Matar med tropicals discus gran nu, bra krut i det verkar det som. Äter mycket frenetiskt. Testade en ganmnal burk Tetra diskus granulat. Den tyckte de inte alls om, smakade och spottar ut. Mina skalarer trivs bra med. Livligare än jag trodde de skulle vara.

    De går i ett 540 men jag vill nog ha nått mer i där. Någon Satanoperca och kanske nån tetra eller så. Jag har inte så bra koll på tetror och barber och sånt, men skriv gärna om lite förslag på fisk som passar. Skalarerna är rätt stora, så sällskapet lär inte kunna vara för smått.

    Någon som har nått annat förslag på fisk som passar?
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se
  • Kalle-Maja
    Användare
    • December 2004
    • 1324

    #2
    Jag rekommenderar ett stim på 10-20 rödryggstetror(Hyphessobrycon pyrrhonotus) som passande sällskap. Dom är mycket snyggare och högre än t ex bilden i zoopets artregister. Stimmar "naturligt", alltså inte bara när dom är livrädda. Riktigt kul är det att mata dom med lite mindre godsaker som cyklops eller grindalsmask då dom får tokspel á la piraya och hela gänget kokar runt i baljan.

    Kommentar

    • Alexander Ylipää
      Användare
      • October 2003
      • 3615

      #3
      Jag gillar rödmunnstetor. Snabba, stimmar kopiöst bra och är stora nog för att inte bli käk. Gillar när de simmar omkring, man ser som bara röda fläckar susa förbi rötter och växter, rekomenderas!


      offtopic,

      Välkommen hem Claes!
      Mvh Alex

      Kommentar

      • anli
        Användare
        • March 2003
        • 3740

        #4
        En black ghost ger lite lagom mystik åt karet!
        Kul med nån ball fisk som man får leta lite efter.
        Anders L

        Kommentar

        • ozric
          Användare
          • March 2004
          • 3187

          #5
          http://www.akvariesiden.dk/fisk/vis_fisk_ny.php?id=219 Anli;en sån!? Den blir stor den....
          "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
          c",)

          Kommentar

          • anli
            Användare
            • March 2003
            • 3740

            #6
            Ursprungligen postat av ozric
            http://www.akvariesiden.dk/fisk/vis_fisk_ny.php?id=219 Anli;en sån!? Den blir stor den....
            Japp, har en själv på 35 cm Men växer sakta nu, och 50 cm lär ligga väldigt långt borta.
            Visst är det en lång fisk, men den tar ingen plats så att säga. Lär kunna trivas i 540 rätt länge.
            Senast redigerad av anli; 22 March 2006, 16:37.
            Anders L

            Kommentar

            • olof
              Användare
              • April 2002
              • 1823

              #7
              Hej!

              Jag avråder från Satanoperca de lär vara känsliga för vattenvärdena och dessutom för långsamma på maten för sällskapet.

              Mvh

              olof
              http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

              Kommentar

              • PatrikMalmo
                Användare
                • May 2005
                • 4642

                #8
                Ett gäng Colombia-tetror (10-15 st) hade gjort sig bra i det karet tror jag. Blir ett snäpp större än de flesta normala akvarietetror, och är rätt granna enligt mig. Rödmunnar är jäkligt granna de med, men jag är tveksam om de verkligen funkar till sällskapet, när sällskapet växt till sig. Låter osvuret vara bäst.

                Hilsen,

                P
                Ingen fisk har läst böckerna.

                Kommentar

                • Zaphi
                  NCS Medlem
                  • July 2002
                  • 5395

                  #9
                  Rödryggstetran va inte så dum... Men om jag skulle vilja lägga i någon annan större ciklid då, förutom satanoperca, vad skulle kunna vara lämpligt då? Chokladciklider? Guldsöm? Blåciklid? Något annat förslag? Det hade varit kul med något lite större....
                  www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                  Kommentar

                  • Kalle-Maja
                    Användare
                    • December 2004
                    • 1324

                    #10
                    Det som komplicerar castingen är ju orangehuvuna. Choklad- eller blåciklider kan säkert vara rätt, har inte full koll där. Hantlar? En tuff dvärg som viejitan? Har du gott om rötter eller bottenväxter skulle jag lite som Anli är inne på skaffa några coola mer hemliga invånare. Lite mer snobbigt kanske men som jag ändå kan se framför mig är en en mindre grupp golden nuggets eller en större grupp corydoras "green neon". Ursäkta att jag är så himla ovetenskaplig och bara snackar handelsnamn.

                    Hur funkar Tapajos för dig? Hur många har du? Leker dom? Eller kör dom dumtroffestilen vid frontrutan?

                    Kommentar

                    • Zaphi
                      NCS Medlem
                      • July 2002
                      • 5395

                      #11
                      Ok nu har jag lite att välja på. Chokladciklider verkar ju hur tuffa som helst.

                      Mina Tapájos är fortfarande ganska små 8-10 cm. De kanske lugnas ner sig när de blir större, men jag tycker de är relativt lugna redan nu. Tuggar grus mest hela dan men rätt vilda vid matning. Börjat bråka lite grann med..
                      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                      Kommentar

                      • wofflan
                        NCS Medlem
                        • September 2003
                        • 660

                        #12

                        kolla lite i denna tråden om sällskap
                        Mvh Fredrik

                        Kommentar

                        Arbetssätt...