Sänka temperaturen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Joachim1
    NCS Medlem
    • January 2006
    • 34

    #16
    [QUOTE=olof]Hej!

    Jag har gjort det.

    Jag har ett 500 litersakvarium som jag tidigare hade gymnogeophagus balzani i. Jag sänkte temperaturen en period till 15 grader genom att

    - Ha akvariet stående mot en yttervägg och inte isolera baksidan.
    - Släcka alla lysrör utom 2.
    - Isolera bottnen (sidorna skadar ju inte heller)
    - Ställa ut 2 st 10 litershinkar varje kväll så att de får frysa under natten och sen ta in dem och hälla is biten/sörjan/vattnet i akvariet.
    - byta ytterligare 20 liter mot iskallt kranvatten varje dag.
    - Ständigt skruva ner elementen så att resten av familjen fryser.

    Med dessa metoder kom jag ner i runt 15 grader under januari och februari ett år. Behöver jag nämna att jag var arbetslös?

    Mvh

    olof[/QUOTE

    Starkt jobbat Olof! []
    Men känns som att antingen hitta en annan lösning eller skippa idén helt och hållet.....
    ----------------
    Joachim

    Kommentar

    • Felipe
      Användare
      • April 2002
      • 327

      #17
      Om hanen redan borjat utveckla puckel sa betyder det att han ar "i gang"....puckeln utvecklas enbart vis parningsperiod (sedan forsviner det ...mer eller mindre....beroende pa vilken temperatur man haller efter parningen).
      Vilken period du ska fa dem att leka beror ju sjalvklart pa dina mojligheter att sanka-hoja tempen......men glom ej att det inte enbart racker med sankning-hojning av temperatur, utan ocksa mer-mindre antal "soltimmar".
      Vid sankning av temperatur, ska ocksa "sol-timmar" minskas.....vid hojdning av temperatur = flera "sol-timmar".

      Att forsoka efterlikna deras naturforhallanden ar nastan omojligt (och onodigt jobbigt), da dessa fiskar lever i ett klimat dar temperaturen andras rejalt,oregelbundet och utan att folja en viss tidsperiod.....mellantemperaturen deras forsta vinter kanske lag pa +13.....deras andra pa +19......deras tredje pa +11....o.s.v., o.s.v.
      (samma oregelbundna medeltemperatur pa varen,hosten och sommaren).
      Darfor tycker jag att "minst lika viktigt" ar antal soltimmar....da i naturen,denna faktor ar mera konstant och utan kraftiga forandringar.

      Men visst...att hoja och sanka ar ETT MASTE....
      Jag ska inte rekomendera hogsta-lagsta temperatur....vilket kan betyda ner till +10 pa vintern i Olimar floden,och upp till +26 (ner till +7 och upp till +30 i andra vattendrag.....), men att halla ett "rimligt" temperatur mellan +20/+25 under 4 manader ("sommar") med 12-14 timmar ljus.....2 manader med +14/+16 och 9-10 soltimmar ("vinter").....och 6 manader med +16/+20 och 10-12 soltimmar for hosten/varen...

      Min asikt ar att du kommer sakert att kunna avla pa dem utan sa hemsk mycket tjaffs.....men for fiskarnas halsa (och livslangd) vore det bra att "forsoka" folja ett monster som nagot sa dar liknar detta?
      Men aterigen;forsok minska-hoja antal soltimmar samtidigt som du andrar deras temperatur!

      Ar det annat...sa bara sag till!
      Felipe

      Kommentar

      • Joachim1
        NCS Medlem
        • January 2006
        • 34

        #18
        Tack Felipe, fick väldigt många bra svar av dig. Gäller nu bara att hitta lösningar för att variera temperaturen. Intressant det med solljuset.
        Är det så att pannpuckeln påvisar lekmognad, en av de andra hannarna har påbörjad puckel men inte alls lika kraftig. Är det så att de dominerande hannen är den som får puckel??
        /J
        ----------------
        Joachim

        Kommentar

        • Felipe
          Användare
          • April 2002
          • 327

          #19
          Hej igen!

          Ja du...pannpuckeln.
          Det ar precis som du sager; lekmogna hannar far denna och den som har storst puckeln och mest farg ar den som dominerar (detta betyder inte att den storsta hannen far den storsta puckeln).
          Men....till skillnad fran vad som star i en del artiklar....forsvinner denna puckeln efter lekperioden (mer eller mindre beroende pa temperatur).
          Om vi nu gar till gymnosen (jag vet fortfarande inte om du har G.labiatus eller G.gymnogenys?) fran "Rio Olimar", sa ar det i mitten/slutet av oktober som man borjar se hannar med tendens till puckel.....och i mitten/slutet av mars borjar dessa forsvinna.
          Men, arligt talat, har jag aldrig nagonsin sett sa pass stora pucklar som hos arten G.labiatus.
          (av nagon anledning far dessa gymnos inte alls sa stora pucklar i "fangeskap".....kanske for att i naturen behovs annu mera??).
          Det blir alltid 2 kullar per sassong....den forsta runt borjan av november och den andra i mitten av januari......en mycket vacker, romantisk och "rattviss" teori pastodd att forst var det dem stora honorna ...och sedan dem mindre.
          Jag har svart att folja denna....oavsett om man fangar i november eller i januari sa ar det lika manga sma som stora honor som har agg (sma honor= fran 5 till 10cm, stora honor= fran 10 till 15cm).

          Ha det,
          Felipe

          Pd; Ph. i Olimar ar alltid mellan 7,1 och 7,4
          Felipe

          Kommentar

          • figge
            Användare
            • July 2004
            • 112

            #20
            Ursprungligen postat av Joachim1
            Har ingen oppvärmare och bergränsad belysning.
            Nu bor jag i ett äldre hus så vi har ungefär en 19-20 gr inne på vintern.
            Jag brukar inte ha problem på sommaren, huset är ett stenhus skyddar hyfsat mot solenvärmen. Men visst blir det varmt ibland.
            Vad är det för jordätare du har?
            Okej, jag bor ju i lägenhet så det blir ju några extra grader automatiskt.
            Dessa jordätare har jag från lite olika floder.
            G labiatus
            G gymnogenys
            G rhabdotus

            Vad har du?

            Kommentar

            • Joachim1
              NCS Medlem
              • January 2006
              • 34

              #21
              Ursprungligen postat av Felipe
              Hej igen!


              Om vi nu gar till gymnosen (jag vet fortfarande inte om du har G.labiatus eller G.gymnogenys?) fran "Rio Olimar", sa ar det i mitten/slutet av oktober som man borjar se hannar med puckel.

              Pd; Ph. i Olimar ar alltid mellan 7,1 och 7,4

              Det var G.gymnogenys "Olimar" som jag hade.
              ----------------
              Joachim

              Kommentar

              • Joachim1
                NCS Medlem
                • January 2006
                • 34

                #22
                Ursprungligen postat av figge
                Okej, jag bor ju i lägenhet så det blir ju några extra grader automatiskt.
                Dessa jordätare har jag från lite olika floder.
                G labiatus
                G gymnogenys
                G rhabdotus

                Vad har du?

                Jag har som du redan vet G.gymnogenys "Olimar", dessutom G. Altifrons "Ariupuana", A. Heckelli samt G. "Bahia Red". Och så har jag kvar dina Cupido.
                ----------------
                Joachim

                Kommentar

                • figge
                  Användare
                  • July 2004
                  • 112

                  #23
                  Joachim, jag var i Olimar floden och fångade. Om du vill kan jag försöka lägga upp en videosnutt från floden om du vill?

                  Kommentar

                  • figge
                    Användare
                    • July 2004
                    • 112

                    #24
                    Liten snutt från floden finns nu på http://web2.ciklidbladet.se/forum/sh...397#post627397

                    Ha det gött
                    :-)

                    Kommentar

                    Arbetssätt...