1125 liter akvarium under utveckling

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Redbullen
    Användare
    • February 2005
    • 734

Ursprungligen postat av Stefan Larsson

Jag tappade min största sten i akvariet (väger en hel del) när jag skulle lyfta ut den och den slog ned i bottenglaset och hela karet durrade...snacka om att jag kallsvettades en lång stund efteråt. Karet tog inte stryk alls och jag är övertygad om att frigolitskivan som limmats inuti...samt frigolitskivan plus spånskivan under akvariet tog emot stenens tyngd och glasets svikt utan att det skadades. Med detta sagt så vet vi ju alla att det aldrig finns något som 100% säkerhet när det gäller akvarium så man kan aldrig veta när olyckan är framme.
    Ja det där med att tappa stenar har nog dom flesta varit med om.
    Har själv tappat en och annan sten och just för stunden söker man ju automatiskt efter den där livsfarliga sprickan, hittar man inte den så andas man ut lite.
    Sen kommer ju moment två...när man fyller på efter första olyckan..
    Har man otur så kan de blivit en skada på glaset som i sin tur spricker sen.
    Men änså länge så har jag klarat mej från kar som gått sönder *Peppar peppar* men det var som Gozrob och jag sa " Nu när ditt kar gick sönder kan vi vara lugna, sånt här händer väldigt sällan "

Ibland tål glas väldigt mycket stryk, och ibland inte, tex täckglas ....räcker ibland med att man stöter i lite eller råkar lyfta lite fel så säger det "sönder"

Hoppas LN dra igång snart igen..

Måste dock erkänna att man blivit liite mer duktig när de gäller vattenpass och sådant.
    Jag och tjejen planerar att flytta till en annan lägenhet och gärna bottenvåning någon gång, och då har jag ju som dom flesta akvarieiditoerna planerat att där SKA också finnast plats för en Bamsekar....och det får inte gå sönder hehe, hatar vatten på golvet och blir vansinnig varje gång när man städar och ska torka golvet, blöta strumpor är de värsta jag vet

Så nu är de säkerhet före njutning

mvh Peter
    http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=810550

Kommentar

• cf.akvarielagret
      Användare
      • April 2002
      • 5028

Några frågor
      vad har ramen för mått samt hur fäste du den i akvariet och hur många stag fram till bakrutan är och det viktigaste vilken dimension var glaset i
      samt var den del av bottenrutan som hängde i luften ca 245x70cm ?
      ha det bra
      Christer
      jag är Ateist
      men Gud talade till mig
      Gud är stor
      jag frågade hur stor ? inget svar
      han kanske behövde låna toaletten

Kommentar

• blackened
        Användare
        • January 2005
        • 1042

Du kanske borde läst hela tråden Håkan =/

Kommentar

• LN
          Användare
          • December 2004
          • 4744

Vad är det man säger::::: Upp som en sol och ner som en pannkaka. Jodå ställningen höll men resten gick dit pepparn växer.
          Men skam den som ger sig, snart är man väl på det igen. :-)
          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• cf.akvarielagret
            Användare
            • April 2002
            • 5028

Återigen

Några frågor
            vad har ramen för mått samt hur fäste du den i akvariet och hur många stag fram till bakrutan är och det viktigaste vilken dimension var glaset i
            ha det bra
            Christer
            jag är Ateist
            men Gud talade till mig
            Gud är stor
            jag frågade hur stor ? inget svar
            han kanske behövde låna toaletten

Kommentar

• Redbullen
              Användare
              • February 2005
              • 734

Ursprungligen postat av Muhni
              Om man får vara näsvis och fråga.
              Håller verkligen ställningen du har på bilden?
              Kul projekt,rapportera gärna.

Lycka till

Håkan
              Karet finns ej mer idag, det gick sönder som f*n
              Den ställningen håller för mycket mer än en vanlig i alu
              Helsvetsat stål utan plast/alu knutar....det säger sej självt.

Kommentar

• Jonny Österberg
                Användare
                • December 2005
                • 49

Beklagar det som hänt.
                Detta med försäkringar är en labyrint. Men ni som ringer och hör efter, be att få det svart på vitt vad dom säger till er. Jag kollade själv upp en del bolag, en del var det inga problem med stora kar men när man bad om det skriftligt så ville dom kolla upp det och höra av sig, och gjorde dom det? ..Nej.. Jag fick själv ringa tillbaka och svaren man då fick var att dom inte ersatte karet/utrustning och fisk men andra skador var inga problem ,om det inte var dittan o dattan
                Malawi i 960L (inbyggt i vägg mellan två rum)
                Malawi i 225L Hörnakvarie
                Viktoria i 200L
                Tanganyika i 540L

Kommentar

• Redbullen
                  Användare
                  • February 2005
                  • 734

Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                  Återigen

Några frågor
                  ha det bra
                  Christer
                  Eftersom LN troligen leker med andra saker hoppar jag in och försöker svara så gott jag kan.

Vad menar du med ramen, ställningen eller aluprofilen som håller glaset?
                  Karet hade iallafall godkända glastjocklekarna som krävs för ett sådant literantal.

Karet sa upp sej på ett sådant sätt så det går knappt spekulera i vanliga glasbrott
                  Tillverkaren sa att det var en nyhet för honom, dom går inte sönder så om dom nu ska gå sönder.

Karet var byggt med konstens alla regler och nogranhet så jag/vi tror inte det var någon miss vid tillverkning.

Ställningen var som sagt starkare och enligt mej mer pålitlig än en vanlig aluställning.
                  Den var justerad vid svetsning för att vara så plan och rak som möjligt
                  LN gjorde ett bra jobb med byggvattenpasset i två etapper om jag inte mins fel.
                  Karet låt mot ställningen med industrigummi om jag inte mins fel.

Så till slut återstå bara att det var en ren slump/otur att bottenglaset delade på sej.

LN får rätta mej om jag har fel den dagen han tittar in här igen

Mvh Peter

Kommentar

• Redbullen
                    Användare
                    • February 2005
                    • 734

Ursprungligen postat av Jonny Österberg
                    Beklagar det som hänt.
                    Detta med försäkringar är en labyrint. Men ni som ringer och hör efter, be att få det svart på vitt vad dom säger till er. Jag kollade själv upp en del bolag, en del var det inga problem med stora kar men när man bad om det skriftligt så ville dom kolla upp det och höra av sig, och gjorde dom det? ..Nej.. Jag fick själv ringa tillbaka och svaren man då fick var att dom inte ersatte karet/utrustning och fisk men andra skador var inga problem ,om det inte var dittan o dattan
                    Ja försäkringsbolag är inge roliga alls
                    I just Larry`s situation var det fisk och söderpärlan som var det värdefullaste.

Ett nytt kar går alltid att få tag i till rätt priser om man har välsmort munläder.

Mvh Peter

Kommentar

• LN
                      Användare
                      • December 2004
                      • 4744

Bra Peter ditt svar var helt ok.
                      Chister - Bottenrutan hängde med ca 2.45*0,7 m i luften. Överliggarens yttermått är 2,51*0,76m.
                      Eftersom överliggaren på stativet var 6cm bred och jag ville vara säker på att akvarieramen skulle ligga an på en helt plan yta, gjorde jag överliggaren större. Påpekas kan att akvarieramen inte var svängd i nerkanten när karet var fyllt.
                      Så här i efterhand kan man konstatera att det kanske hade hjälp med "mellanstag" och på dessa en lite tjockare gummimatta för att stödja bottenglaset(15mm). Men här är jag inne å ren spekulation och det ä ju just det jag inte i nuläget ville göra innan ärendet är avslutat.

Kommentar

• LN
                        Användare
                        • December 2004
                        • 4744

Kan tillägga att ja hoppas komma till en uppgörelse denna eller nästa vecka. Efter det så ska vi spekulera och hjälpa och lära av historien.

Kommentar

• Torsten
                          NCS Medlem
                          • September 2002
                          • 647

Men Larry, du vet hur mitt kar e...
                          Vinglig bänk å inget under!!

Fast nu kanske man inte ska va så kaxig, just nu e baljan tom för flytt. Hoppas karet gillar nya plejset lika mycket som jag...

Kommentar

• bmwpower
                            Användare
                            • December 2002
                            • 1934

Vem var akvarietillverkan ??

Kommentar

• Redbullen
                              Användare
                              • February 2005
                              • 734

Ursprungligen postat av bmwpower
                              Vem var akvarietillverkan ??
                              En äldre rolig gubbe en liten bit ovanför växjö

Mvh Peter

Kommentar

• Redbullen
                                Användare
                                • February 2005
                                • 734

Ursprungligen postat av Torsten
                                Men Larry, du vet hur mitt kar e...
                                Vinglig bänk å inget under!!

Fast nu kanske man inte ska va så kaxig, just nu e baljan tom för flytt. Hoppas karet gillar nya plejset lika mycket som jag...
                                Jafan dom där alubänkarna är inget man är speciellt glad vid, märker på lilla 540 hur vinglit det är när man rengör rutorna *ryser*

I nästa lägenhet och med nästa kar *Stort* kommer de blir en ställning i stål som är svetsad i jigg, plus att jag ska svetsa den på så sätt att jag slipper att materialet rör sej under svetsningen, och då få jag en rak och stabil ställning.

Hur är golvet i nya plejset? Betong-->Sand-->Parkett?
                                Jag hade det här innan och jag gillade det inte, det tog tid innan karet/ställningen satte sej och slutade leva sitt egna lilla liv.

Nu när de är flytspackel och parkett står de stabilt och har rört sej ytterst lite..

mvh Peter

Kommentar

Arbetssätt...