1125 liter akvarium under utveckling

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LN
    Användare
    • December 2004
    • 4744

Helt underbart att höra.
    Om du har möjlighet så flytta över honan i skalet till ett annat kar.
    hannarna kommer att käka upp yngel annars.
    När honan har yngelvårdat ett par veckor och visat ynglen hur man flyr så flytta över henne till stora baljan igen.
    Du föresten ja har ju förbövelen ett perfekt 54 liters kar med pump ramp och värmare.
    Ta det om du vill!!!!!!!!!!
    Precis som grodan säger så är sumbu eftertraktade
    Både multisarna och sumbun är dina Redbullen men däremot så kanske ja kan bli vid några sumbuyngel om det blir många som överlever.
    Grodan vi ska tänka på dig oxå om utifall!!
    Det där med L. multifasciatus att dom är så produktiva och bra föräldrar och superroligt beteende gör att dom är min absoluta guldfisk.
    För som Ni vet så var det inte många multisar som överlevde kraschen, men igårkväll räknade jag över antalet och fick det till ca: 30 st.
    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• Redbullen
      Användare
      • February 2005
      • 734

Ursprungligen postat av LN
      Helt underbart att höra.
      Om du har möjlighet så flytta över honan i skalet till ett annat kar.
      hannarna kommer att käka upp yngel annars.
      När honan har yngelvårdat ett par veckor och visat ynglen hur man flyr så flytta över henne till stora baljan igen.
      Du föresten ja har ju förbövelen ett perfekt 54 liters kar med pump ramp och värmare.
      Ta det om du vill!!!!!!!!!!
      Precis som grodan säger så är sumbu eftertraktade
      Både multisarna och sumbun är dina Redbullen men däremot så kanske ja kan bli vid några sumbuyngel om det blir många som överlever.
      Grodan vi ska tänka på dig oxå om utifall!!
      Det där med L. multifasciatus att dom är så produktiva och bra föräldrar och superroligt beteende gör att dom är min absoluta guldfisk.
      För som Ni vet så var det inte många multisar som överlevde kraschen, men igårkväll räknade jag över antalet och fick det till ca: 30 st.
      Okey ska ta ett snack med regeringen om att ha ett litet kar puttrande i någon hörna. ( Det är redan för många 3*375+540 )
      Vore kul att föda upp lite sumbun`s, kan iallafall försöka.
      Multisar är nog inga problem, har dom väl lekt en gång så kommer de bara rinna yngel ur dom

Tackar för fisken isåfall och blir de avkommor så är de bara att hämta, sånt löser vi alltid som med allt annat.

Sumbu hanen var lite småsur igår ikväll, satt och beskådade honom och han hade gett sej f*n på att honan skulle ha en annan snäcka, en mycket större, såg lite kul ut när han kämpade och slet för att flytta snäckan typ 20cm i karet, han simmade runt runt runt och försökte få ett grepp så han kunde simma med den, till slut fick han tag i den och jag har aldrig skrattat så mycket i hela mitt liv, Sumbu hanen hade en snäcka i munnen och simmade, han simmade som ett flöte...doppade upp och ner sakta sakta över botten med snäckan i munnen...
      Efter ja.....låt säga 15 minuter hade stackrn sletit och haft sej och lyckats flytta en stor fin snäcka bort till honan som låg typ 40cm ifrån.

Efter det kom den andra hanen och skulle kolla nya "lyan".....dumt beslut, han får inte komma i närheten alls...

Hoppas de kan bli yngel av dom nu......vill göra vattenbyte, 2 veckor med samma vatten och jag vet inte vad som skulle hända, om allting kanske skiter sej eller om det är helt lungt

Vad tror ni som är mer vattenkemister än en annan ??

mvh Peter
      http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=810550

Kommentar

• LN
        Användare
        • December 2004
        • 4744

lite trångt blir det nog nu när man tänker efter.
        Byt vatten i vanlig ordning det löser sig med vattnet. Äggen och multisynlen tål det men när det bli dax för larvstadie för sumbun då hade jag använt osmos + axalsalt ett par vattenbyte.

Kommentar

• Redbullen
          Användare
          • February 2005
          • 734

lite trångt blir det nog nu när man tänker efter.
          Byt vatten i vanlig ordning det löser sig med vattnet. Äggen och multisynlen tål det men när det bli dax för larvstadie för sumbun då hade jag använt osmos + axalsalt ett par vattenbyte.
          Nja..
          Det blir att sätta ut 2 kar med ställning på annons så man blir av med skiten, sen är nog en liten 54a inga större problem.

Axalsalt är det sånt robban har nere i lokalen?
          Osmos snor jag därifrån också då.

Nu blir det iallafall 100% tanganyika för min del, det var som vi diskuterade igår, dom ÄR roliga hehe..

Mvh Peter

Kommentar

• LN
            Användare
            • December 2004
            • 4744

Axalsalt är tabletter i en orange säck. Har 15 kg hemma, tror att det är samma som robban har i lokalen.

Kommentar

• Redbullen
              Användare
              • February 2005
              • 734

Axalsalt är tabletter i en orange säck. Har 15 kg hemma, tror att det är samma som robban har i lokalen.
              Ahh ok ..

Det fixar vi sen isåfall

Så något nytt på kar-fronten Larry ?

Mvh Peter

Kommentar

• Redbullen
                Användare
                • February 2005
                • 734

hoho *Ekar ekar ekar*

Mvh Peter

Kommentar

• LN
                  Användare
                  • December 2004
                  • 4744

Bara i denna tråden.
                  Jobbar på att få tag i någon trevlig troffegrupp till karet(n).
                  avfuktningen går frammåt.
                  Måste bara bestämma mig för när jag ska riva ut skräpet och lägga in ny klinker.
                  Men .......suck...... klinker lägger sig inte själv.
                  Så att jag behöver bli tillräckligt motiverad för att hugga i.
                  Men det finns tusen andra saker som oxå måste tas tag i.

Jo förresten. Har börjat mjölka bolivianska fjärillscikliderna på yngel. Så att det blev att starta 54 litaren oxå. Som snart blir överbefolkad och då blir det att starta ännu ett lite större kar. Har just nu bara fyra kar igång för att kunna hinna bygga färdigt.

Kommentar

• Guzrob
                    Användare
                    • October 2004
                    • 389

Avfuktningen går frammåt.
                    Måste bara bestämma mig för när jag ska riva ut skräpet och lägga in ny klinker.
                    Men .......suck...... klinker lägger sig inte själv.
                    Så att jag behöver bli tillräckligt motiverad för att hugga i.
                    Men det finns tusen andra saker som oxå måste tas tag i.
                    Ditt lilla bygge är ju nästan klart ju! hehe!!! Jag har ju en del kvar på mitt! hehe!! Men efter en olycka så kanske man inte är så motiverad längre.... eller?
                    :D:D:D:D

Kommentar

• LN
                      Användare
                      • December 2004
                      • 4744

Precis.
                      När man sliter som f... och sen hamnar tre månader och en del pengar back så tappar jag sugen. Inte mycke men tillräckligt för att man ska prioritera annat istället.

Men jag kommer ihåg läget du är i nu och hur inspirerande det är att bygga sitt eget hem för sin familj. Ta det bara lite lugnt ibland så att ni inte knäcker er.

Kommentar

• Redbullen
                        Användare
                        • February 2005
                        • 734

Ska de läggas klinker v26 eller v29-30-31 eller nått så ring, har ju semester och inte för mycket agendan heller

mvh Peter

Kommentar

• LN
                          Användare
                          • December 2004
                          • 4744

Tack Redbullen för det generösa förslaget.
                          Om jag får ett ryck så lyssnar ja med dig.

Kommentar

• LN
                            Användare
                            • December 2004
                            • 4744

I Tisdags kväll var vi på besök hos Torstensson`s. Kollade in hans 1400 litare och blev hur sugen som helst att få igång karen i Söderpärlan.
                            Mitt i samtalet så erbjöd sig torsten att hantlanga på onsdagen.
                            Vi la 20 kvm klinker i tokvärme.
                            Här är en bild på torstensson in aktion med en bra bit över 30 i rummet.

En miljon tack för hjälpen Torstensson. Äntligen har det vänt till det positiva med akvaristik igen.

Kommentar

• calle-hallabro
                              Användare
                              • July 2005
                              • 303

I Tisdags kväll var vi på besök hos Torstensson`s. Kollade in hans 1400 litare och blev hur sugen som helst att få igång karen i Söderpärlan.
                              Mitt i samtalet så erbjöd sig torsten att hantlanga på onsdagen.
                              Vi la 20 kvm klinker i tokvärme.
                              Här är en bild på torstensson in aktion med en bra bit över 30 i rummet.

En miljon tack för hjälpen Torstensson. Äntligen har det vänt till det positiva med akvaristik igen.
                              Nu vet jag vilka man ska ringa när vi ska lägga klinker å sätta kakel

Lovar att det då inte kommer vara 30 grader!!

//Calle
                              En Mal idiot!
                              www.goc.se

Kommentar

• Micke
                                Användare
                                • April 2002
                                • 9579

Det ser ut som om han stängt in sig i ett hörn
                                Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                                Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar