Starta Tangainyika, kan detta verka rimligt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tretorn
    Användare
    • February 2006
    • 4

    Starta Tangainyika, kan detta verka rimligt?

    Har tröttnat på mitt sötvattenskar och vill inreda detta 110 liters med Tanganyika, det enda jag tänkte behålla till detta är Anubias och lite Javaormbunke. Till detta tänkte jag ha rådasand. Efter att akvariet stått någon vecka borde det vara klart för fisk eller?
    Fisken jag tänkt ha är Multifasciatus 4-5st och ett par med transcriptus. Naturligtvis med snäckor osv, gömställen till transcriptus.
    Låter detta vettigt eller?
    Hur ska jag inreda "revir" och växter på ett bra sätt (förslag).
    Nåt speciellt sätt jag behöver mata på fisken på (hörde att Multifasciatus kunde vara svåra att ta mat från ytan)?
    Vilka fiskar bör i först eller går det att slänga i bägge sorter samtidigt?

    Många frågor, tyck gärna till.

    Tack på förhand.
  • Per B
    Användare
    • September 2005
    • 1250

    #2
    Hej och välkommen Tretorn!

    Det låter vettigt även om akvariet är i minsta laget. Jag har sex stycken multisar i ett 130-liters akvarium. Tidigare hade jag fyra J. Ornatus tillsammans med snäcklekarna med tanken att jullarna skulle para ut sig så jag till slut bara skulle ha ett par jullar tillsammans med snäcklekarna.

    Mitt problem var att snäcklekarna faktiskt tar ganska mycket plats, deras snäckhög tar cirka 50*40 cm. Kvar till jullarna blev alltså 30*40 cm (akvariet är 80*40 i bottenyta) där jag byggde ett skapligt stenröse. I andra änden av akvariet lutade jag en sten på högkant mot bakre hörnet så där fanns ett extra gömställe. Mer sten fick jag inte plats med. Det slutade med att jag hade EN J. Ornatus kvar (och fort gick det).

    Jag tror alltså att du kan ha en kombination av transcriptus och multisar om du har ett "färdigt" lekpar som lever i harmoni. I annat fall skulle jag rekommendera att du skaffar en grupp transcriptus först och har gott om sten och gömställen. När dessa har parat ut sig tar du bort de som blir över, plockar bort sten från den hörna där jullarna inte har revir och kompletterar med snäcklekarna (och snäckor).

    Då kommer nästa problem: Det är lätt att störa jullar som bildat par. Det kan räcka med för stora vattenbyten så jag är lite orolig för vad som händer om man gör en sådan här större inredningsförändring?

    Lycka till hur du än gör. Det kommer säkert fler goda råd och synpunkter i tråden.
    mvh Per

    Tanganyika och Västafrika i burkarna

    Kommentar

    • tretorn
      Användare
      • February 2006
      • 4

      #3
      Tackar för ditt svar.

      Jag tackar för del utförliga svaret, det är ju alltid tråkigt att behöva uppfinna hjulet en gång till så att säga när det finns andra som vet.

      Fler som vet?

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        Användare
        • May 2005
        • 4642

        #4
        Tycker det låter väldans vettigt, ffa med Pers tillägg. Ett verkligt schysst stenröse, gärna ända upp till ytan, i ena delen av karet och så snäckor i den andra delen av karet. Jullar har inget problem med att röra sig lodrätt, vilket du kan utnyttja när karet är såpass litet - därav ett stenröse ända upp till ytan. Klokt att köra i Jullarna först, som Per skriver.

        Bra tänk!!

        Hilsen,

        P
        Ingen fisk har läst böckerna.

        Kommentar

        • tretorn
          Användare
          • February 2006
          • 4

          #5
          Fler som vet?

          Vad kan jag mata de båda sorterna med?
          Nåt speciellt sätt jag ska tillämpa vid matning?
          Vad kan lämplig grus/sandkorn storlek vara?
          Är rådasand vettigt?

          Tack på förhand.

          Kommentar

          • Per B
            Användare
            • September 2005
            • 1250

            #6
            Jag har Rådasand 0.4-0,8 i mitt kar. Jag brukar mata med fryst cyklops eller torkad artemia. Det passar både jullarna som vill ha smått foder och snäcklekarna (och framförallt deras yngel i olika storlekar som man alltid har).
            mvh Per

            Tanganyika och Västafrika i burkarna

            Kommentar

            • PatrikMalmo
              Användare
              • May 2005
              • 4642

              #7
              Behöver inte vara just Rådasand, men finkornig sand (max 1 mm) är att föredra, så bägge arterna kan gräva om de vill och behöver. Helt enig med Per där. Multisar är fisk-världens grävmaskiner, så de behöver verkligen gräva - dessutom är det lite charmen med dem.

              Matning är rätt okomplicerat för bägge arterna, månne får du se till att Jullarna verkligen hänger med (snäckskalslekare brukar generellt vara rätt framåt och pushiga). Har matat liknande arter med flingfoder (gärna grönfoder), söndersmulade Discusbits, fryst artemia i kombo med bosmider/daphnier, vita mygg med mera. Ingen har varit kräsen i maten i allafall. En fördel vid matningen tycker jag är om fodret sjunker rätt snabbt och fördelar sig över hela karet. T ex frysfoder låter jag alltid ligga i vatten tills det är tinat, spolar av det kvickt i en finmaskig håv, pytsar i lite mer vatten och så kör jag ner det i karet med en medicinspruta (kan köpas på Apoteket) med en bit luftslang på. Fodret sprids då snabbt i hela karet, och även lite långsammare/mobbade firrar samt ynglen brukar få sin del.

              Hilsen,

              P
              Ingen fisk har läst böckerna.

              Kommentar

              • tretorn
                Användare
                • February 2006
                • 4

                #8
                Äntligen är det på plats.

                Har äntligen skaffat mina Multisar och Transcriptus sen en knapp vecka se. Inredde med rådasand och lite anubias och javaormbunke. Två stenrösen av ölandssten blev det i bakgrunden. Snäckorna (15st) hamnade i mitten mot frontrutan.
                Ger dem Artemia som de älskar, ALLA fiskarna äter. Men jag kanske har lite för bråttom jag vet inte men Multisarna har inte börjat gräva kring sina snäckor eller gräva särskilt mycket alls. Endast en av dem har grävt sig ett bo längst ner i stenröset. Men inga sådär revirstrider eller liknande. Kan det ta ett tag eller? Eller finns det nåt mer som jag kan göra? Kan tillägga att Multisarna och transcriptusarna håller sig framme annars och verkar inte vara så värtst blyga.

                Tacksam för svar.

                Kommentar

                Arbetssätt...