Ursprungligen postat av jarinen
Ursprungligen postat av Ola Svensson
Jag säger inte att ett sådant filter skulle vara dåligt - om det sköts rätt med regelbunden rengöring är det fullt möjligt att det är effektivare än ett grovporigt filter. Man har dock gett sig själv en extra arbetsuppgift som verkligen måste skötas bra. Istället för att trixa med det kan man skaffa ett fluidised bed filter - rengör sig själv och yngelfoder kan passera rakt igenom det. Mycket slug lösning.
---
Annars väljer jag också olika filterlösningar beroende på vad jag har i karet. Mitt Tanganyikakar ger helt annorlunda slam (ett fint ljusbrunt slam som är lätt att tvätta ur) än mitt växtkar (ett mörkbrunt slam från fint till grovt som är svårare att tvätta ur). Det är inte bara syre som gör att bakterierna trivs, pH och temp är rätt avgörande också. Maximal nitrifiering sker vid pH 8,3 och temp från 30 grader och uppåt. Finns flera vetenskapliga undersökningar på det, och dem ifrågasätter jag inte. En erfarenhet kring det är att så många sjöciklidkar funkar bra med relativt stor fiskbelastning och relativt små filter. Förbryllade mig tills jag läste om det med maximal nitrifiering.
Hilsen,
P
Kommentar