Funderinga kring filtermatta!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • deathdealer
    Användare
    • August 2004
    • 1639

    Funderinga kring filtermatta!

    Jag hade ett samtal med VictorZ angående blå filtermatta, och tänkte att diskussionen kunde föras här istället för mellan oss båda!

    Min fundering var " Varför i hela fridens namn klipper man sönder mattan i små tärningar???"
    Tittar man t.ex i mitt kar och bakom bakgrunden, där jag idag har en massa filtermatta nerklippt till kuber, så ser jag att "skiten" fastnar i de som ligger närmast insuget i bakgrunden, och de andra so mligger närmast ytan, är så gott som rena...

    Då var tesen den "att det är lättare att rengöra små kuber".....

    Men (säger jag då *asg*), varför tar man inte och sätter BLOCK bakom en bakgrund, dvs hela block av filtermatta som går från botten och upp till ytan, och flera i rad? Man vinner ett par saker.

    1. Du får mellanrum mellan blocken
    2. Det är lätt att ta upp ett block
    3. Även om det skulle vara svårt att rengöra block, så lägger man det på golvet i ett bakar eller liknande och trampar o pdet samtidigt som man spolar, så blir det garanterat rent.
    4. De block som ligger närmst insuget (dvs de block som är renast) och innehåller mest nyttiga "bakterier" kan man då flytta fram och ersätta de block som man precis gjort rent, vilket innebär att man inte behöver ta hänsyn till att man dödar de bakterier som finns i det främsta blocket man lyfter upp!!!

    Detta måste blir betydligt bekvämare, och lättare att handha....

    Mina teorier...och jag tror vattnet kommer att få gå EXAKT lika många lustiga vägar i ett block som i ett drös med kuber, och kanske ÄN bättre, det MSÅTE gå igenom ett block, det kan inte gå den "lätta" vägen MELLAN kuberna!!!

    Vad tror ni????

    DD - finurlig som bara den *asg*
    "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
    "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!
  • PatrikMalmo
    Användare
    • May 2005
    • 4642

    #2
    Kuber är bättre av två anledningar. Dels är de enklare att rengöra, men det har du redan varit inne på - och dels (samt absolut viktigast) är att syre kommer till bakterierna mycket enklare. Ju tjockare filtermaterial man har, desto större risk för att anaeroba områden bildas. Är man verklig avancerad så räknar man ut en balans mellan aerob och anaerob filtermassa så att man slipper byta vatten pga kväveföroreningar i vilket fall. Hittar ni en schysst formel som går enkelt att anpassa till förändringar i fiskbelastning, fodermängd och vattenbyten så hör av er kvickt!!

    Jag är rätt övertygad om att du har helt fel med vattnets vägar - det går inte alls lika trixigt genom ett enda block som genom flera kuber. OCH - även om det mot all min förmodan skulle göra det så förbrukas syret snabbare i ett block. Det är jag hundra på.

    Ett tredje argument med ett tillägg är att man klipper dem i mindre bitar eftersom man ordnar ett förfilter. DÄR sätter sig all skiten och det är det man gör rent med jämna mellanrum. Den biologiska filtreringen fixar de mindre bitarna, vilket är hela syftet med att klippa sönder dem som jag ser det - att ordna bättre biologisk filtrering. Vill man ha en kombo, så ordna ett block i början som förfilter, och låt det ligga mindre bitar efter. Blocket görs rent när det behövs, småbitarna i princip aldrig. Rätt viktigt att skilja på mekanisk och biologisk filtrering, ur min synpunkt.

    Och angående punkt fyra - vilka bakterier är nyttiga? Nitrifierande eller denitrifierande? Syfte med karet? *nyfiken*

    Men, men. Det är mina fem öre.

    Hilsen,

    P
    Senast redigerad av PatrikMalmo; 20 March 2006, 20:33.
    Ingen fisk har läst böckerna.

    Kommentar

    • Per B
      Användare
      • September 2005
      • 1250

      #3
      Patrik har ju redan talat om nyttiga bakterier. Men bara för att klargöra: Det man strävar efter är att få så stor yta som möjligt för bakterierna att fästa på. Klipper man en massa kuber blir den totala ytan större än om man har stora block. Att kuberna närmast insuget blir skitigast innebär inte att de, för ögat, "rena" kuddarna inte fyller en funktion som bakteriesamlare.
      mvh Per

      Tanganyika och Västafrika i burkarna

      Kommentar

      • deathdealer
        Användare
        • August 2004
        • 1639

        #4
        hmmmmmm... intressant!

        Det jag har svårt att hänga med på som "lekman" är:

        Syret förbrukas snabbare i täta medier, dvs i blockens mitt...rätt? dvs om du har en filtermatta som är 5cm tjock, så kommer kuberna ha 5cm tjocklek hur du än vrider och vänder på det, och varti ligger då skillanden?

        Om vatten INTE skulle följa "minsta motståndets lag", då vetifasen .....dvs har du gott om mellanrum mellan kuberna, BÖR inte vattnet ta den vägen då? = du får SÄMRE syresättning i KUBERNA?!?!!?


        Citat - Ju tjockare filtermaterial man har, desto större risk för att anaeroba områden bildas. Är man verklig avancerad så räknar man ut en balans mellan aerob och anaerob filtermassa
        jaaaaaa...och vad i HERRANS namn betyder detta??? *asg*

        Citat - Ett tredje argument med ett tillägg är att man klipper dem i mindre bitar eftersom man ordnar ett förfilter. DÄR sätter sig all skiten och det är det man gör rent med jämna mellanrum. Den biologiska filtreringen fixar de mindre bitarna, vilket är hela syftet med att klippa sönder dem som jag ser det - att ordna bättre biologisk filtrering.

        och vad är skillnaden - första TJOCKA FET BLOCKET PÅ HELA 5 CM = förfilter?!?!?
        övriga....kalla det vad du vill

        En VIKTIG sak kanske är att INTE försöka PLATTA till folk med massa fina uttryck....ett TIPS hörru! *ler*

        Sen köper jag att det är BRA med så stor yta som möjligt, men det kanske jag som är korkad, sitter bakterierna BARA på utsidan av filtermassan...så varför i HELA fridens namn använda sig av detta material ÖVERHUVUDTAGET???

        Skön diskussion!

        Deathdealer - vet INTE skillnaden på aerob och anaerob...men troligtvis ensam om det! *asg*
        Senast redigerad av deathdealer; 21 March 2006, 01:04.
        "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
        "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

        Kommentar

        • Gäst

          #5
          Ha ha den här diskussionen ser ut att bli både rolig och intressant.Hoppas fler kan förklara det här med att slakta filtermattan för biologisk rening. Framförallt vinst gentemot biobollar,papiljotter,trassel m.m.m.m

          Att man använder en större bit som förfilter köper jag men att slakta mattan och knöla ner bakom bakgrund? låter nog lite omständigt förr eller senare lär väl även dessa kuber bli mättade och borde ha behov av rengöring??

          Har troligen missat poängen! och fortsätter nog med filtermattan i större bitar på rör och pumphuvud.

          Ser fram emot fortsatt diskussion för både klarhet och lite humor....

          mvh Lennart

          Kommentar

          • PatrikMalmo
            Användare
            • May 2005
            • 4642

            #6
            Uuups, var inte alls min mening att försöka platta till någon med snajdiga uttryck - du ställde ju en fråga och jag svarar bara utifrån hur jag uppfattar det. Anaerob är syrefattig och aerob är syrerik, ungefär. En balans mellan syrefattig och syrerik filtrering kommer att göra att kvävet lämnar karet som kvävgas = inget behov av vattenbyten pga kvävet i allafall (vattenbyten bör genomföras ändå, det är inte bara kväve som är "bov i dramat" och det finns en hel del andra nyttigheter med vattenbyten).

            Citat:
            Syret förbrukas snabbare i täta medier, dvs i blockens mitt...rätt? dvs om du har en filtermatta som är 5cm tjock, så kommer kuberna ha 5cm tjocklek hur du än vrider och vänder på det, och varti ligger då skillanden?

            Om vatten INTE skulle följa "minsta motståndets lag", då vetifasen .....dvs har du gott om mellanrum mellan kuberna, BÖR inte vattnet ta den vägen då? = du får SÄMRE syresättning i KUBERNA?!?!!?


            Kruxet är när filtermattan kloggar igen. Där vattnet går igenom filtermattan snabbast kommer skiten att fastna och vattengenomströmningen blir sämre och därmed också syresättningen. Säg att hela mittenpartiet på mattan kloggar igen så att det blir brist på syre där - rätt liten cirkulation i blocket då. Det blir ett större område där syret minskar. Lejonparten av de nyttiga bakterierna dör där och ersätts med andra (som iof också kan vara nyttiga beroende på syftet med filtret). Nedbrytning av "skit" kräver betydligt mer syre än gemene akvarist tror, är jag övertygad om.

            Med kuberna följer vattnet minsta motståndets lag, helt sant, men det gör också syresättningen bättre eftersom syrerikt vatten hela tiden strömmar förbi kuberna. Minsta motståndets lag gör också att det inte fastnar så mycket skit i kuberna, skiten faller i stället till botten. Mindre rengöring, bara lite slamsugning på botten av filtret. Bättre med kuber enligt min mening alltså. Bakterierna finns annars överallt där de hittar rätt förhållanden och sitter alltså på alla ytor i akvariet, inklusive inne i filtermattan. I gruset finns också en jäkligt stor mängd bakterier.

            Tricket med ett förfilter är att man enbart gör rent förfiltret - allt som ligger bakom behöver man inte röra. Man stör alltså inte de nyttiga bakterierna i onödan. Blir mestadels mekanisk filtrering i förfiltret och biologisk filtrering i allt bakom det.

            "Extremen" i filterklassen när det gäller bra syresättning och minimal rengöring är ett droppfilter med biobollar. Går att göra ytterligare effektivt med lite sluga tekniska lösningar. Finns även andra filterlösningar där man använder sig av direkt luftkontakt till filtermaterialet. Oslagbar nitrifiering, enligt mig, just för att syrehalten i luften i de flesta sammanhang är betydligt större än i vattnet.

            Nå, jag är också lekman men har läst på en hel del och experimenterat lite också. Som jag skrev i början är det inte alls min mening att platta till någon, bara att svara på frågan - vilket jag försöker göra utifrån min förståelse av vad som händer i filter. Uppfattas det som spydigt så ska jag givetvis inte utveckla tankarna mer. Sorry.

            Hilsen,

            P
            Senast redigerad av PatrikMalmo; 21 March 2006, 08:05.
            Ingen fisk har läst böckerna.

            Kommentar

            • deathdealer
              Användare
              • August 2004
              • 1639

              #7
              BRAVO Patrik (finns inga smilys - men tummen upp)!! (det var litelite mycket top i mitt inlägg, men du tog det med bravur)!

              Skulle detta innebära, att OM man har ett ordentliget förfilter "Klump a lá DD), och sedan har en ordinär...luftpump/syresten/bubbelanordning eller cirkulationsmpump *asg* för att syresätta de bakre klumparna, så skulle denna teori kanske bli kanska bra?
              Det jag menade med att ha en första "barriär/förfilter" är just det du skriver, det kläggar igen, och i alla de nyttiga bakterier som bildas för nitrifieringen skapas ju i de bakre delarna oxå...eller?

              Jepp, jag köper att den skit som kommer igenom faller till botten, men då ytterligare en fråga, är det skadligt eller påverkar det avfallet vattnet? Det flesta jag talat med säger att dom inte rengör sina filter på bra lång tid, ibland upp till 3 år p.g.a att det har sin lösningar just bakom bakgrunder eller liknade - det känns bara litelite konstigt att ha så mycket skit som ligger i karet?

              Sen talar alla om att det göttiga finns i sanden - rätt, men då åter igen kommer min motfråga, dvs i bottengruset BÖR cirkulationen vara betydligt sämre än i filtermattan, så jag har extremt svårt att förstå att det inte skulle funka bra med det jag skrev ovan...???

              Jepp - mekanisk filtrering i BLOCK 1!!! BIOLOGISK i BLOCK 2-3-4!!!

              Citat - Att man använder en större bit som förfilter köper jag men att slakta mattan och knöla ner bakom bakgrund? låter nog lite omständigt förr eller senare lär väl även dessa kuber bli mättade och borde ha behov av rengöring??

              Du får en enorm filtervolym genom att använda det stora tomrummet som du har bakom bakgrunden, och det är bara att plocka upp kuberna efter ett tag och rengöra dessa! MEN står karet lite dumt till, tror jag även att det blir betydligt lättare att arbeta med block!


              Patrik - debattera mer, och du , tack för en lektion i bra ord *asg*...nu kan jag IMPONERA fett i andra debatter...men...men nu kan ju alla andra detta...*suck*...nåväl!!!

              Ser fram emot andra fylliga svar och tester från dig..!!

              DD - vill ABSOLUT inte tysta någon, bara litelite rapp ibland!!!

              JO - anledningen till tråden är bl.a att jag ska igång med mitt nya kar inom kort, och jag tänker försöka hitta en bättre lösningn för detta kar, och framförallt vad det beträffar underhåll....kommer förmodligen testa detta oavsett vad...envis ni vet!!
              Senast redigerad av deathdealer; 21 March 2006, 09:38.
              "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
              "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

              Kommentar

              • H2O
                Användare
                • December 2003
                • 138

                #8
                Mycket intressant läsning det här

                Jag håller på att bygga ett nytt filter jag med och använder både syrerik (biobollar) och syrefattig rening (sönderklippta bollar + keramiska makaroner)

                Mitt filter är ett ytterfilter där vattnet rinner in i toppen och tappas ur i botten.
                Om man börjar från toppen har jag följande material:
                Filtermatta (ej sönderklippt)
                Zeolite (i påse för att lätt kunna tas ut och kokas)
                Biobollar
                luftpump som bidrar med mer syre
                filtermatta i kuber (sönderklippt)
                keramiska makaroner

                På detta sätt får jag ett väl syresatt övre system och ett mindre syresatt undre.
                Om jag har tänkt rätt så borde detta system fungera väl.

                Dock vill jag gärna ta kritik och få mer råd.

                Offtopic
                Anledningen till att jag bygger på detta sätt är att få ett rejält filter som kräver lite rengöring och som är effektivt.
                Men detta blir även ett prisvärt alternativ som pga storleken ger stabila vattenvärden.
                Rent mekaniskt har jag byggt det säkert och skyddat det för läckage och elavbrott men det är en annan historia.
                Själva filterbehållaren i fråga är ett plastfat på 220 liter och jag använder runt 200 liter till filtermaterial.(till ett 1200 liters akvarium)
                Magister Mundi sum!

                Kommentar

                • Zaphi
                  NCS Medlem
                  • July 2002
                  • 5395

                  #9
                  Stefan: Jag fattade inte riktigt när vi snackade i telefon men nu tror jag att jag förstår vad du menar. Du vill alltså ställa 4-5 block rakt ner bakom BTN och sedan flytta dessa allteftersom de blir smutsiga. Men eftersom en BTN är så olika på olika ställen måste det ju bli svårt att forma om en bit filtermatta så den passar på stället där en annan satt tidigare? Jag kan iofs fattat fel..
                  www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                  Kommentar

                  • Zaphi
                    NCS Medlem
                    • July 2002
                    • 5395

                    #10
                    Jag har en plan att bygga en rätt stor filterkammare bakom min BTN i ena hörnet där jag använder 10cm matta som vägg och som lock. I där skall jag lägga i massa kuber. På locket lägger jag pumpen. På så sätt kanske filterväggen tar upp det mesta och kuberna kan hålla sig ganska rena. En annan fördel med detta är ju att vattnet filtreras även om man har "läckage" in bakom bakgrunden på andra ställen än genom silarna...
                    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                    Kommentar

                    • PatrikMalmo
                      Användare
                      • May 2005
                      • 4642

                      #11
                      Oki, point taken, point given.

                      Att syresätta vattnet bakom förfiltret låter klokt, rent spontant. Vilka bakterier som kommer att bildas i de regionerna är, om jag greppat det rätt, helt en fråga om syrehalten i vattnet. Ett denitrifierande (anaerobt/syrefattigt) filter bygger man enkelt genom att ha ett slags förfilter eller slang i början som förbrukar allt syre. Om "kamrarna" mellan blocken av blå filtermatta syresätts borde din idé fungera klart bättre. En kraftig luftpump borde kunna ge skjuts åt en syresten mellan varje fack - vilket borde funka bra, om du bara rengör förfiltret med jämna mellanrum och håller koll på cirkulationen mellan facken (dvs att inte någon av de bakre mattorna också kloggar igen).

                      Hur andra sköter sina filter och sina kar får stå helt för dem. All skit som finns i karet kräver syre för att brytas ner. Så enkelt är det. Ju mer skit man har i karet, desto mer syre förbrukas i nedbrytningsprocesser. För mig är det enkelt, skiten ska bort. Ett perfekt filter är för mig ett med förfilter där skiten fastnar och som jag rengör ofta i kombination med en filtermassa som fungerar biologiskt och i princip aldrig rörs.

                      Kanske har jag snackat lite finlir tidigare, jag misstänker att man får ha rätt bra vetenskaplig utrustning för att mäta skillnader mellan små kuber av blå filtermatta jämfört med större block. Att kuberna är snäppet effektivare är dock min ståndpunkt. För att få verklig skillnad så kör någon form av wet/dry-filter och/eller syresätt vattnet med en oxydator (finns bra beskrivningar på hur man enkelt bygger och sköter en sådan på nätet samt i Ciklidboken).

                      Jag har själv testat en hemmabyggd oxydator under en period och jag har aldrig sett maken till nedbrytning. Skiten försvinner bokstavligen, och det går rätt fort. Pga lite missar i väteperoxidkoncentrationen så fick jag en del negativa effekter på växterna, så allt är inte guld och gröna skogar med en oxydator. Men i allafall - i ett rent ciklidkar utan växter är det tveklöst en fördel.

                      Jag skriver inte under på att allt det göttiga finns i bottengruset, men botten har sin betydelse för olika fenomen i karet. Gör gärna experimentet att rota mycket i botten, virvla upp skit och håll på. Återkom med resultat. Jag är hundra på vad som händer. Botten är en femma för sig, så jag går inte närmare in på den här.

                      H2O,
                      låter som ett schysst filter, men jag tror det blir mestadels syrerikt och nitrifierande. Definitivt ingen nackdel, tvärtom. Vill du verkligen minska nitratet utan att byta vatten rekommenderar jag dock att du bygger ett enskilt filter för denitrifikation. Räcker fint med en 10-liters hink. Alternativt så försöker du få till en filterkammare i vattentunnan som är helt mörk och där det går jäkligt långsamt.

                      För att förvärra förståelsen för alla i diskussionen så förekommer anaeroba och aeroba miljöer i mer eller mindre utsträckning i alla akvarier. Tom på ett enskilt gruskorn finns det både anaeroba och aeroba bakterier. Lurigt, va?!

                      Hilsen,

                      P
                      Ingen fisk har läst böckerna.

                      Kommentar

                      • Ola Svensson
                        Användare
                        • April 2002
                        • 14633

                        #12
                        Usch, jag har inte tid att ge mig in i den har diskussionen []

                        I mina ytterfilter har jag alltid klippt en cylinder som passar perfa. Jag anvander sa grov filtermatta som mojligt. Tar inte vattnet enklaste vagen dvs mellan kuberna? Finns det inte risk att det blir ett helt omrade med kuber dar vattnet star till for att det forsar rakt igenom nagon annanstans? Nar jag rengor mina ytterfilter sa ar det uppenbart att vattnet aldrig fick en chans att "fuska" utan rann genom hela cylindern.

                        Om vi antar att vattnet rinner lika mycket overallt oavsett ov vi har kuber eller filtermatta ovarallt sa ar ju ytan storre nar man har filtermatta overallt.

                        Mvh

                        Ola - en kubmotstandare

                        (jag skriver forstas om ytterfilter nu, inte baksidan av BtN)
                        Med vänliga hälsningar

                        Ola

                        Kommentar

                        • deathdealer
                          Användare
                          • August 2004
                          • 1639

                          #13
                          Ursprungligen postat av Zaphi
                          Jag har en plan att bygga en rätt stor filterkammare bakom min BTN i ena hörnet där jag använder 10cm matta som vägg och som lock. I där skall jag lägga i massa kuber. På locket lägger jag pumpen. På så sätt kanske filterväggen tar upp det mesta och kuberna kan hålla sig ganska rena. En annan fördel med detta är ju att vattnet filtreras även om man har "läckage" in bakom bakgrunden på andra ställen än genom silarna...

                          Ahhhh...Mr Z - skoj!!!

                          Grejen är väl den att man "pressar ner" en platta som man skär till! Det kan väl i.o.f.s vara lite pilligt, men med planering....greate!!! får man 3-5cm "mellanrum" mellan blocken, och syresätter vattnet från botten, tror jag att man skulle få ett optimalt filter...

                          Sen kan man fråga sig om man skulle ta och ha...3 kammare, och den sista har man fyllt med biobollar?!?!?!.

                          Min tanke är som tidigare, att jag kommer köra med 2st 2028 ytterfilter, samt 2st cirkualtionsfilter för att ge än bättre genomströmmning i bakgrunden. Har märkt att vattnet i bakgrundens topskit inte rör på sig speciellt mycket...men vi får se. En sak är dock säker, det blir aldrig mer filterkammare i sidomoduler på rutorna....inte en chans i havet.

                          Sen kopplar jag 2st ordinära luftpumpar, grenade, så att jag kan få 3st syrestenare på varje halva i bakgrunden för att syresätta ytterligare mellan blocken!

                          Vinning??? - min tes är att ytterfiltren kommer hålla läääänge utan större problem, och jag får en smidig rengöring med blocken....allt detta efter att ha beskådat de olika lösningar som ni mina vänner har haft i era kar, och de diskussioner som förekommit....det blir iallafall en test gubbs!!!

                          Det är klart, att OPTIMALT vore att ha ett 80cm djupt kar (eller mer) och så sätter man bakgrunden 20cm ut från baksidan....då kan vi börja snacka filter!

                          DD
                          "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                          "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

                          Kommentar

                          • jarinen
                            Användare
                            • April 2003
                            • 1888

                            #14
                            Ursprungligen postat av Ola Svensson

                            Om vi antar att vattnet rinner lika mycket overallt oavsett ov vi har kuber eller filtermatta ovarallt sa ar ju ytan storre nar man har filtermatta overallt.

                            Mvh

                            Ola - en kubmotstandare

                            (jag skriver forstas om ytterfilter nu, inte baksidan av BtN)
                            Än större yta skulle du ochså ha om du valde finare filtermatta. Det där är väl lite omtvistat huruvida såna fina material som efhi fix och som sagt en finare matta som ju har mer yta skulle vara bättre biologiskt i och med den stora ytan. Själv tror jag på teorin att syresättning överallt i filtermaterialet är en viktigare faktor. Därför har jag valt att köra filterkuber i mitt ytterfilter i huvudsak. Kikade in i filtret efter ett år och det såg mycket jämnt ut, alla kubber var i princip lika, väldigt jämnt sprid på det hela. Nästa intervall blir minst 2år, fast då är det förfiltrerat.

                            Jag tror på en sån porös packning med ett grovt material där vattnet hela tiden flödar utan ansträngning genom filtret.

                            Mvh Jari En kubförespråkare

                            Kommentar

                            • deathdealer
                              Användare
                              • August 2004
                              • 1639

                              #15
                              Jarinen - en sann kubförespråkare....GÖTT gubbs & annat...nu är diskussionen ett FAKTUM!!! *asg*


                              DD
                              "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                              "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...