Funderinga kring filtermatta!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PatrikMalmo
    Användare
    • May 2005
    • 4642

Ursprungligen postat av jarinen
    Jag tror på en sån porös packning med ett grovt material där vattnet hela tiden flödar utan ansträngning genom filtret.
    Exakt vad jag tror på också. Mindre risk för igenkloggning och bra syresättning hela tiden.

Ursprungligen postat av Ola Svensson
    Om vi antar att vattnet rinner lika mycket overallt oavsett ov vi har kuber eller filtermatta ovarallt sa ar ju ytan storre nar man har filtermatta overallt.
    Det är just det antagandet jag inte vill göra, ffa efter att filtret varit i drift ett tag. Sedan är denna diskussionen som alla andra, oavsett vad man skriver har alltid någon erfarenheter som går tvärtemot. Som Jarinen skriver, satsar du på yta så fyll hela filtret med sanslöst finporigt material, finaste filtermattan eller liknande. Det kloggar igen förr eller senare - förr ju finare filtermaterial du har, menar jag. Går att förlänga igenkloggningstiden med olika lösningar, visst, men ändå.

Jag säger inte att ett sådant filter skulle vara dåligt - om det sköts rätt med regelbunden rengöring är det fullt möjligt att det är effektivare än ett grovporigt filter. Man har dock gett sig själv en extra arbetsuppgift som verkligen måste skötas bra. Istället för att trixa med det kan man skaffa ett fluidised bed filter - rengör sig själv och yngelfoder kan passera rakt igenom det. Mycket slug lösning.

---

Annars väljer jag också olika filterlösningar beroende på vad jag har i karet. Mitt Tanganyikakar ger helt annorlunda slam (ett fint ljusbrunt slam som är lätt att tvätta ur) än mitt växtkar (ett mörkbrunt slam från fint till grovt som är svårare att tvätta ur). Det är inte bara syre som gör att bakterierna trivs, pH och temp är rätt avgörande också. Maximal nitrifiering sker vid pH 8,3 och temp från 30 grader och uppåt. Finns flera vetenskapliga undersökningar på det, och dem ifrågasätter jag inte. En erfarenhet kring det är att så många sjöciklidkar funkar bra med relativt stor fiskbelastning och relativt små filter. Förbryllade mig tills jag läste om det med maximal nitrifiering.

Hilsen,

P
    Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Ola Svensson
      Användare
      • April 2002
      • 14633

Det dar med kub vs kompakt och area var ju ett svar pa pastaendet att kuber har storre area. Det har de inte.

Fin filtermatta ar vardelost av de orsaker som namts. Samtidigt ar det kanske perfa i ratt akvarium: Fa fiskar, inga vaxter, lag cirkulation. Jag anvander san dar grov filtermatta och den kloggar faktiskt aldrig igen. Klogget ligger i makaronerna som funkar som forfilter och forstas i en ratt rejal filtermattekub (10x10x15) pa insuget.
      Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• PatrikMalmo
        Användare
        • May 2005
        • 4642

Ah, med tillägget ett rejält förfilter på insugsröret så var det en annan femma. Det skrev du inte i första inlägget - då är det lite mindre pyssel med rengöringen, bara förfiltret som ska skötas. Samtidigt så är du med på att fin filtermatta och att på så sätt maximera ytan bakterierna kan sitta på har någon slags gräns gentemot andra faktorer. Som jag ser det handlar det om en avvägning mellan flera olika faktorer, vilket som är det optimala filtret - och lösningarna blir olika för mig beroende på vad jag har i karet.

Annars är det självklart att ett block har större yta än ett gäng kuber, om man fyller samma utrymme med dem. Om man ändå har utrymmet och köpt en bestämd mängd filtermatta som enten kan köras i block eller i kuber, så väljer jag kuber. Fast jag tror som ovan att det är en rätt liten skillnad mellan dessa två lösningar egentligen. En smaksak mer, när det gäller hur mycket skötsel man vill lägga på filtret. För att se verklig skillnad gäller wet/dry-tekniker, enligt mig.

Hilsen,

P

Kommentar

• malawijanne
          Banned
          • November 2005
          • 3217

jag är totalt urkass på kemi, förklara vattenrening teoretiskt, jag mäter aldrig ph nitrit eller nitrat det enda jag kollar är att vattnet ser okey ut och fiskarna mår bra.
          jag har luftdrivna fitermattor som som har böjda elrör med luftslang som får vattnet att cirkulera, jag har inga förfilter.
          jag har kört mattorna i ca 10 år utan att någon gång behövat göra rent dom.
          jag säger inte detta för att verka duktig, men det behöver inte vara så märkvärdigt.
          en liten annan sak jag matar väldigt mycket med räkmix, med väldigt lite bindemedel så det dammar en del, sedan har jag väldigt mycket fisk i baljorna så det krävs rätt så mycket mat.
          mvh janne

Kommentar

• PatrikMalmo
            Användare
            • May 2005
            • 4642

janne,
            det är sant att det behöver inte vara så jäkla komplicerat. Har man erfarenhet och vet hur firrar som mår bra ser ut, så räcker det väldigt långt. Vi snackar relativt sett finlir i denna diskussionen, i vart fall från min ståndpunkt. Har ju sett bilder på dina firrar, och det är ju värsta rödzebrorna, bland annan fin fisk. Sedan är det inte alla som har din erfarenhet, och denna diskussion är kanske mer riktad mot dem.

Hilsen,

P

Kommentar

• malawijanne
              Banned
              • November 2005
              • 3217

jo då patrik det är helt okey, men jag ville bara skriva hur jag gör, och kanske någon kan ta lärdom av det .mvh janne

Kommentar

• PatrikMalmo
                Användare
                • May 2005
                • 4642

Jepp, dela erfarenheter är bra. Slamsuger du bakom mattorna, janne?

Hilsen,

P

Kommentar

• H2O
                  Användare
                  • December 2003
                  • 138

Jag tycker denna tråd riktar sig både till de som har lite mer erfarenhet och de som inte känner att de kan nog. (troligen känner visserligen de flesta att vi inte kan nig gissar jag )

För att av helt egenintresse fråga lite mer om filtermodellen jag valt att bygga

När jag tänkt efter så kommer nog ingen del vara anaerob (syrefattig) då jag tillsätter luft i lagren ovan. Så egentligen borde man ha två separata system precis som du säger, men ett wet/dry (droppfilter) tror jag är såpass effektivt att detta inte krävs.

Som anaerobt filter borde väl annars ett sandfilter vara ypperligt, dock med tillägget att det skall stå mörkt då. Denna filter typ har även fördelen att det få en rejält stor yta för bakterier att fästa på.

Så kanske man skulle köra igång sitt gammla sandfilter när man har lite att göra en dag?
                  Magister Mundi sum!

Kommentar

• deathdealer
                    Användare
                    • August 2004
                    • 1639

Såhär var min tanke iallafall.....
                    Jag kommer köra såhär på bägge sidor om bakgrunden, men det skulle funka lika bra,,eller kanske bättre och bygga detta som ytterfilter!!!
                    Kanske ska tillägga att det hela INTE är skalenligt *asg*...och att man givetvis kan fylla det sista facket med insugen med t.ex biobollar.....

DD
                    Senast redigerad av deathdealer; 23 March 2006, 10:59.
                    "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                    "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

Kommentar

• PatrikMalmo
                      Användare
                      • May 2005
                      • 4642

H2O,
                      jag är inte helt med på hur du tänker. Kör man ett wet/dry-filter så är nitrifikationen på topp enligt de vattenvärden man har. Sant. Men visst, alla filter oavsett hur mycket syre man tillsätter, funkar även en liten aningens anaerobt (syrefattigt). Att skippa ett anaerobt filter för att det aeroba funkar perfekt känns lite underligt i mina ögon, om du inte tänker göra en hel del vattenbyten för att minska nitratet?

Ett sandfilter kan säkerligen funka jäkligt bra anaerobt, även om jag aldrig sett någon sådan lösning. De argument jag har mot den lösningen är vattengenomströmningen som krävs - kanske går det lite väl fort igenom ett sådant filter för att bli verkligt syrefattigt. Ställer man det kolmörkt och struntar i att sanden ska virvla runt hela tiden (borde kunna fylla hela filtret med sand då), funkar det säkerligen väldans bra.

De enklaste denitrifierande filtren (attans effektiva) jag sett är byggda av en ogenomskinlig hink med lock, i valfri storlek, där man längs ytterkanterna ringlar ner och fäster en lång slang (så många meter man får plats med, gärna mer än 10 meter). Inledningen kallas generellt för "denitrification coil" på utrikiska, och många nöjer sig enbart med det, fast utan hinken. Funktionen med slangen är att förbruka allt syre under vattnets gång genom den.

När man nu ändå har en hink med massa tomt utrymme i mitten och där vattnet är syrefattigt, så stoppar man i biobollar, filtermattekuber eller whatever-filtermaterial man har till förfogande i mitten. Tricket blir då att syret förbrukas i slangen på vägen ner mot botten och det resterande filtermaterialet i mitten funkar därmed nästan helt anaerobt (syrefattigt). Kräver lite trixande med flödeshastigheten för att funka verkligt bra, men efter det är det i princip skötselfritt (om det finns ett bra förfilter vill säga).

deathdealer,
                      tror det kommer funka finfint. Personligen hade jag dock stoppat i biobollarna så tidigt i systemet som möjligt, eftersom du trots genomluftning i filterfacken förmodligen kommer att ha snäppet bättre syrehalt i första facket (om vattnet i karet i övrigt är syrerikt). Men det är finlir, och handlar även om vad du vill med filtret - maximal nitrifiering och/eller en viss denitrifiering?

Om ni nu går igång och pysslar med anaeroba filterlösningar och denitrifiering, så tänk i allafall på vad ni gör. Har ni växter i karet kommer de sannolikt att stunta på kväve/nitratbrist inom max en månad - det är lite korkat att ha anaerob filtrering och samtidigt tillsätta nitrat för att växterna ska funka. Jag hade inte valt denitrifierande filterlösningar alls till kar där jag håller växter, men det är jag det. Till rena sjöciklidkar utan växter borde de funka klockrent.

Lycka till!!

/P

Kommentar

• johnny 99
                        Användare
                        • December 2004
                        • 80

Ursprungligen postat av H2O
                        Jag tycker denna tråd riktar sig både till de som har lite mer erfarenhet och de som inte känner att de kan nog. (troligen känner visserligen de flesta att vi inte kan nig gissar jag )

För att av helt egenintresse fråga lite mer om filtermodellen jag valt att bygga

När jag tänkt efter så kommer nog ingen del vara anaerob (syrefattig) då jag tillsätter luft i lagren ovan. Så egentligen borde man ha två separata system precis som du säger, men ett wet/dry (droppfilter) tror jag är såpass effektivt att detta inte krävs.

Som anaerobt filter borde väl annars ett sandfilter vara ypperligt, dock med tillägget att det skall stå mörkt då. Denna filter typ har även fördelen att det få en rejält stor yta för bakterier att fästa på.

Så kanske man skulle köra igång sitt gammla sandfilter när man har lite att göra en dag?
                        Tror det ska mycket till om du ska få sandfiltret att fungera anaerobt. För att sandfiltret ska fungera krävs en hyfsad cirkulation, och så länge vattnet in är någotsånär syresatt fungerar filret aerobt.

Är absolut ingen expert men jag tror överlag att det är svårt att få till ett fungerande anaerobt filter.

Erik

Kommentar

• H2O
                          Användare
                          • December 2003
                          • 138

denitrification coil låter verkligen som en intressant modell. Gillar dessutom den enkla konstruktionen. Det enda problemet som jag ser det är att hitta en pump som pumpar sakta men samtidigt har kraft nog att dra vattnet igenom röret.

Om så är fallet borde det vara ypperligt att sätta en hinkens vatten yta i samma höjd som akvariets vattenyta. Ringlar slangen i hinken (desto längre desto bättre antar jag) sedan upp genom filtermaterial och tillbaka i akvariet.

Pumpen i fråga borde väl vara en doseringspump av någotslag så man kan mäta sig fram till 0 nitrat. Slangen man köper bör vara av någon variant som inte avger något med, kanske en pem slang (kan ioch för sig vara lite hårda men om man kör varmvatten igenom när man ringlar den så borde det fungera).
                          Magister Mundi sum!

Kommentar

• PatrikMalmo
                            Användare
                            • May 2005
                            • 4642

johnny 99,
                            ett enkelt denitriferande filter som använts länge av många olika saltvattensakvarister gör man lätt enligt modellen ovan.

H2O,
                            det är inga som helst problem med pumpen till ett denitrifierande filter tror jag - om jag kopplat det rätt så skulle du bygga ett bauta-filter av en vattentunna eller liknande? Där behöver du ändå en fet pump för att få upp vattnet i filtret, eller hur har du tänkt? Alternativt så behöver du en pump för att få vattnet tillbaks i karet igen. Oavsett vilket borde denna pump som du måste ha vara rätt kraftig.

Var du än kopplar in pumpen i systemet (rekommenderar sist för att enbart puffa upp vatten sista biten till karet - kräver inte lika kraftig pump, pumpen slits inte lika mycket och inflödet löses genom häverteffekten) så kan du från högsta punkten enkelt koppla på ett T-rör med en/flera bitar slang och en/flera slangklämmor (beroende på om du vill ha en eller flera "coils"). Det vatten som går ut från T-rörets udda rör, kör du rakt ner i "denitrification coilen". Flödet styrs via slangklämma. Bara "coilens" slutände är lite lägre än högsta punkten så flödar ju det vattnet ut igen genom självtryck.

De slangar jag sett rekommenderas är rätt tunna, motsvarande luftslang eller lite tjockare. PEM-slang tror jag spontant är lite väl tjock (blir för mycket volym vatten i relation till yta bakterierna fäster på), så du riskerar att miljön blir för syrerik för anaeroba bakterier.

Hoppas du greppar hur jag tänker.

Hilsen,

P

Edit: Daniel och jag tänker lika, misstänker jag.
                            Senast redigerad av PatrikMalmo; 23 March 2006, 13:27.

Kommentar

• daniel_i_malmö
                              Användare
                              • April 2002
                              • 1338

Ursprungligen postat av H2O
                              denitrification coil låter verkligen som en intressant modell. Gillar dessutom den enkla konstruktionen. Det enda problemet som jag ser det är att hitta en pump som pumpar sakta men samtidigt har kraft nog att dra vattnet igenom röret.
                              /../
                              Pumpen i fråga borde väl vara en doseringspump av någotslag så man kan mäta sig fram till 0 nitrat.
                              Det behöver inte nödvändigtvis vara en särskild pump för denitrifikationsslangen. Du kan leda av lite vatten från din vanliga pumps utlopp. På förgreningen sätter du sedan en slangklämma så att du kan reglera flödet genom slangen så att det blir optimalt.

Här är ett tidigare inlägg och en länk där ämnet diskuteras:

Varför det skulle behövas en doseringspump förstår jag inte?

EDIT: Ahh. Patrik han före med samma budskap om pumpen...
                              Senast redigerad av daniel_i_malmö; 23 March 2006, 13:26.
                              Tjugofem år med ciklider.
                              http://www.malmoakvarieforening.se
                              Centralamerika 2006
                              Svart kaffe och drömmeri...

Kommentar

• PatrikMalmo
                                Användare
                                • May 2005
                                • 4642

Daniel,
                                *high five* *skratt*