Fullt på Ciklidstämman

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Per B
    Användare
    • September 2005
    • 1250

Jag hade också starka funderingar på att komma men "pallade inte stressen". Givetvis är det olyckligt att detta arrangemang, som verkar väldigt trevligt, inte förmår ta emot alla de medlemmar som vill komma. Det handlade väl inte i första hand om att respektera sista anmälningsdag utan istället var det "först till kvarn" som gällde.

Det här är ingen kritik mot GCG, jag anar också att det är ett jäkla jobb att arrangera och att det måste känmnas pressande att det då finns missnöje från en del eller att det blir gnäll när det var tvunget att ordna alternativt boende. Men jag kände också att Zaphis tålamod var lite på upphällning när hans svar blev att förutsättningarna lästes upp:

"Beskrivningarna och villkoren för årets stämma kunde inte varit tydligare. Vi har gått ut i Ciklidbladet, på www.ciklid.se och på andra sajter med information om att:

1. det endast finns 110 platser
    2. det är först till kvarn som gäller
    3. sista anmälningsdagen är 17 mars"

Enklast är väl att inte ta åt sig från GCG:s sida och då inte känna sig tvingad att besvara den kritik som förs fram. Personligen tycker jag att frågor liknande den från Larry ska besvaras av NCS styrelse och inte av arrangören. Är formerna från årets stämma godkända av NCS styrelse så kan arrangören slappna av och bara se till att besökarna har trevligt.

Med andra ord är jag också lite sur att jag inte hann bestämma mig i tid men jag lastar inte GCG för detta.
    mvh Per

Tanganyika och Västafrika i burkarna

Kommentar

• Micke Lövberg
      Användare
      • February 2004
      • 349

Bra svar/synpunkter Per Bjellert.

Förstår inte hur man kan ha begränsat antal plaster till en årsstämma?Ingen agg mot GCG.
      Senast redigerad av Micke Lövberg; 21 March 2006, 11:06.
      375L Malawi
      112L Tanganyika
      90L Tanganyikayngel
      45L Tanganyika

Kommentar

• Kjell Fohrman
        Användare
        • April 2002
        • 4619

Ursprungligen postat av Micke Lövberg
        Förstår inte hur man kan ha begränsat antal plaster till en årsstämma?Ingen agg mot GCG.
        Bara ett klargörande - alla som är medlemmar i NCS kan komma på årsmötet på söndagsmorgonen. Man behöver inte ens anmäla sig i förväg. Fullsatt lär det inte bli - var vi 30 st!!! på förra årets årsmöte och då var där ändå 120-130 som deltog på ciklidstämman.

Sedan förstår jag inte riktigt diskussionen - varenda evenemang som äger rum i Sverige och i andra länder har ett maiximalt antal deltagare. Detta av bl.a. brandsäkerhetsskäl - denna gång valde man att hålla en annorlunda typ av ciklidstämma - nämligen på Universeum. Normalt håller vi till på tämligen trista ställen för att hålla kostnaderna nere. Universeum är ett unikt ställe med en unik miljö som är perfekt miljö för en "fiskträff" som denna - det har också nackdelar som en konferenslokal som visserligen är kanonfin men lite för liten, hög hyreskostnad (även om vi fått ett jättebra pris jämfört med det normala), samt att vi inte får fixa maten själva.
        Nu är det dock beslutat att vi skall köra det här - förutsättningarna klargjordes i förväg så om man inte anmälde sig i tid så får man skylla sig själv (på samma sätt som man missade konsert- eller biobiljetten för att det var utsålt).
        En utvärdering får självklart göras av NCS styrelse i efterhand om detta var en idé att spinna vidare på eller om man skall återgå till det gamla vanliga.

Och alla NCS-medlemmar kan som sagt komma till årsmötet.
        Senast redigerad av Kjell Fohrman; 21 March 2006, 11:29.

Kommentar

• Joakim Draktoft
          NCS Medlem
          • April 2002
          • 7334

Får väl från NCS Styrelse återigen upprepa skälet till varför vi står inför sitsen med ett begränsat antal platser:

Läs mitt tidigare svar i tråden:

inlägg 76

Ursprungligen postat av Joakim Draktoft
          Årsmöte
          Årsmötet är öppet (kostnadsfritt) för alla NCS medlemmar oavsett om man deltager i Ciklidstämman eller inte. I nromalfallet så är deltagandet relativt lågt på våra årsmöten och det vore trevligt om vi kom upp i hela 30 personers närvaro, vilket i så fall blir något av ett rekord för senaste årens årsmöten.

Ciklidstämma
          När det gäller årets Ciklidstämma så är det förståss mycket olyckligt med begränsat antal platser och precis som Viktor anger så var detta uppe för beslut i styrelsen i slutet av året där alternativen var två; arrangemang av GCG på Universeum eller inget arrangemang alls i år, dock årsmöte fast i annan form.

Lärdommen av allt detta är att kommande arrangör (som vi just nu undersöker intresse hos) kommer att få tydliga riktlinjer på när, var, hur och vad som förväntas.
          Begränsningen i antalet platser för årets arrangemang aviserades till NCS styrelse sent under förra året. GCG meddelade att de inte kunde ändra i arrangemang till större lokal, och skulle vid sådant krav inte arrangera Ciklidstämman. En sådan begränsning är förståss inte bra, och alternativet var att hitta ny arrangör. Förfrågningar gjordes, men ingen ville tacka ja på så kort varsel. Alternativen var; ingen Ciklidstämma 2006 eller Ciklidstämma av GCG på Universeum med begränsat antal platser.

NCS Styrelse gjorde bedömningen att Ciklidstämman trots allt skulle genomföras även om det innebar begränsning i platser och det var just därför som det var extra tydligt med att anmäla sig tidigt.

Lärdommen, som nämnnt tidigare är att begränsning av platser skall undvikas, och att ett nytt skriftligt regelverk (tidigare har sådant skett muntligen) är under framtagande för att klarställa för kommande arrangör vad som gäller.

Årets situation är förståss tråkig, men tyvärr något vi får leva med. Har NCS styrelse gjort en felaktig bedömning som lät arrangemanget fortskrida istället för att ställa in, så får detta tas upp vid årsmötet.

GCG har gjort ett utomordentligt jobb som arrangerar årets Ciklidstämma och kan inte lastas mer i frågan. De arbetar utifrån de kriterier som NCS styrelse till slut godkände.
          Joakim Draktoft
          f.d Webmaster Ciklid.se

Kommentar

• kaj.p
            Användare
            • April 2002
            • 2294

Har svårt att tänka mig att det kan fungera med "Drop in" då det som inte registrerat sig för stämman, kommer att få betala inträde till Universeum. Så om man nu är medlem och enbart vill komma till Årsmötet så hör det väl till att man föraviserar detta i god tid. Då kan vi lösa detta praktiskt. Eller vad säger Ncs?
            Diskussällskapet
            www.diskusforum.se

Kommentar

• Hank
              Användare
              • April 2002
              • 1321

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Nu är det dock beslutat att vi skall köra det här - förutsättningarna klargjordes i förväg så om man inte anmälde sig i tid så får man skylla sig själv (på samma sätt som man missade konsert- eller biobiljetten för att det var utsålt).
              En utvärdering får självklart göras av NCS styrelse i efterhand om detta var en idé att spinna vidare på eller om man skall återgå till det gamla vanliga.

Och alla NCS-medlemmar kan som sagt komma till årsmötet.
              Det tycker JAG var ett bra svar/synpunkt!
              Problemet är väl att det är ett nytt fenomen att det blir slutsåld. Har väl aldrig inträffat innan, eller?
              Ser verkligen fram emot stämman!!
              /#378 Hank
              Zoonen:
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

NCS medlemsbilder:
              http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

Kommentar

• Hank
                Användare
                • April 2002
                • 1321

Ursprungligen postat av kaj.p
                Har svårt att tänka mig att det kan fungera med "Drop in" då det som inte registrerat sig för stämman, kommer att få betala inträde till Universeum. Så om man nu är medlem och enbart vill komma till Årsmötet så hör det väl till att man föraviserar detta i god tid. Då kan vi lösa detta praktiskt. Eller vad säger Ncs?
                Medlemskortet kanske.......
                /#378 Hank
                Zoonen:
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

NCS medlemsbilder:
                http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

Kommentar

• Joakim Draktoft
                  NCS Medlem
                  • April 2002
                  • 7334

För deltagande på Årsmötet har man aldirg behövt avisera på något sätt om man kommer eller inte. Deltagandet på årsmötet har ju inte tidigare varit överväldigande, så i år får väl motsatsen bevisas.

GCG har förmedlat till NCS styrelse att NCS medlemmar som ämnar deltaga vid årsmötet, men inte är del av Ciklidstämman, skall kunna deltaga utan att lösa något speciellt inträde på något sätt.

Att ta med medlemskort som Hank relaterar till är väl ett utmärkt förslag om det skulle uppstå några frågor.

Hur lokalerna ser ut för att praktiskt hantera detta vet jag dock inte.
                  Senast redigerad av Joakim Draktoft; 21 March 2006, 12:07.
                  Joakim Draktoft
                  f.d Webmaster Ciklid.se

Kommentar

• Helenai
                    Användare
                    • October 2004
                    • 269

Att arbeta för att arrangemanget ska vara innehållsrikt och samtidigt ännu roligare att delta i tycker jag det kan vara värt att begränsa antalet platser för. Det kan ju bli en vanesak att se till att man är ute i god tid för att få tag i en plats. Liksom för biljetter till konserter, m.m.

Själv tvekade jag för länge... []

Jag tycker att alla i GCG ska sträcka på sig. Bara den här vintern har de ordnat med utställningen på Naturhistoriska muséet och årsstämman!! Båda har varit eller verkar bli arrangemang med med kvalitet utöver det vanliga!!
                    Varde ljus... och det vart mörker.

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=599007

Kommentar

• panna
                      Användare
                      • December 2004
                      • 233

Själv bestämde jag direkt att jag skulle med till stämman och bevakade detta. Men när det gällde Thairestaurangen så velade jag och under tiden så blev det fullt. Detta funderande om jag skulle gå eller inte ångrar jag idag, men är det fullt så är det. Får väl hitta på något annat på fredag, det blir bra att vara i Gotet. mvh. Jouni

Kommentar

• kaj.p
                        Användare
                        • April 2002
                        • 2294

Ursprungligen postat av Joakim Draktoft
                        För deltagande på Årsmötet har man aldirg behövt avisera på något sätt om man kommer eller inte. Deltagandet på årsmötet har ju inte tidigare varit överväldigande, så i år får väl motsatsen bevisas.

GCG har förmedlat till NCS styrelse att NCS medlemmar som ämnar deltaga vid årsmötet, men inte är del av Ciklidstämman, skall kunna deltaga utan att lösa något speciellt inträde på något sätt.

Att ta med medlemskort som Hank relaterar till är väl ett utmärkt förslag om det skulle uppstå några frågor.

Hur lokalerna ser ut för att praktiskt hantera detta vet jag dock inte.
                        Det är säkert så och tror inte heller det blir några större problem då det som sagt inte brukar bli så många. Ta det som en tanke att ta med sig i framtiden då det inte är så ovanligt att man har föravisering idag. Men om man ändå tänkt komma till årsmötet så är det väl inte så mycket besvär att skicka iväg ett mail eller PM till arrangörena eller Ncs om detta.
                        Diskussällskapet
                        www.diskusforum.se

Kommentar

• Pär J.
                          Användare
                          • April 2002
                          • 219

Se det som possitivt att folk säger vad de tycker, detta måste ju ligga till grund för NCS betänkande i utformningen av kommande stämmor.

Många gnäller i det tysta och vågar inte säga något och då kanske det resulterar i att folk väljer att gå ur NCS och det vill väl ingen.

Att det är fler än vanligt som vill komma är ju ett bevis på att Ni lyckats med att presentera en kanonstämma.

Kommentar

• Ola Svensson
                            Användare
                            • April 2002
                            • 14633

Personligen tror jag det blev fullt kvickt for att det var begransat antal platser och det kunde ta slut. Det blev fullt en av dagarna forra gangen (?) GCG holl i stamman, men det var dagarna innan. Att detta sparar GCG enormt med jobb ar valdigt bra.

Personligen tycker jag att detta verkar vara en av losningarna pa problemet att folk jobbar ihjal sig. I Stockholm hade vi 30 anmalda. Sedan kom det 120 -130 forsta dagen. Vi hade sagt nej till 100 personerssalen pa NRM och tog 400 istallet. Pa sitt satt hade 100 salen varit battre eftersom att det hade gett oss en budget. Nu kandes det som lotteri om budgetten skulle halla eller inte.

Jag tror forstas att detta ar ett storstadsproblem. Folk kanner inte lika manga manniskor i Filipstad som i Stockholm.
                            Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Joakim Draktoft
                              NCS Medlem
                              • April 2002
                              • 7334

Ursprungligen postat av Kaj.p
                              Det är säkert så och tror inte heller det blir några större problem då det som sagt inte brukar bli så många. Ta det som en tanke att ta med sig i framtiden då det inte är så ovanligt att man har föravisering idag. Men om man ändå tänkt komma till årsmötet så är det väl inte så mycket besvär att skicka iväg ett mail eller PM till arrangörena eller Ncs om detta.
                              Man måste utgå från den fakta att många av NCS medlemmar är sådana som inte är bekanta med digitalt media och därför inte meddelar sig per mail/pm. Dock finns ju möjlighet att både per brev och via telefon aviseras detsamma genom de kontaktuppgifter som anges i Ciklidsbladet.

Ursprungligen postat av Pär J.
                              Se det som possitivt att folk säger vad de tycker, detta måste ju ligga till grund för NCS betänkande i utformningen av kommande stämmor.

Många gnäller i det tysta och vågar inte säga något och då kanske det resulterar i att folk väljer att gå ur NCS och det vill väl ingen.

Att det är fler än vanligt som vill komma är ju ett bevis på att Ni lyckats med att presentera en kanonstämma.
                              Detta har du alldeles rätt i Pär. Av feedback och misstag lär man sig. Alla som har något att förmedla skall förståss göra det enligt de kontaktvägar som finns.

Dock återigen så skall styrelsen alltid ta hänsyn till den stora massan, och det är lätt att via digitala medier höja rösten och påvisa att man talar för hela gruppen. Detta är förståss ett problem när hälften av medlemmar är digitala och hälften är analoga.

Som sagt vi lyssnar på det som inkommer och lär oss inför kommande år.
                              Joakim Draktoft
                              f.d Webmaster Ciklid.se

Kommentar

• StefanL
                                Användare
                                • August 2002
                                • 10784

Jag vill poängtera att jag inte framför någon som helst kritik emot varken arrangör eller NCS angående årets stämma och det här med begränsade platser. Det är väldigt bra skött och jag hoppas att det blir en fantastisk stämma där alla blir nöjda med arrangemanget.

Det som jag mer menar är att jag är lite besviken på att jag inte hann (ekonomi, tid osv) betala in för att få en plats. Det gick fort att fylla stämman och det hade jag inte räknat med kanske...men för detta finns ju ingen annan än mig själv att skylla på. Jag tycker att samtliga som skrivit in här och missat stämman har varit självkritiska i första hand och sedan i andra hand kanske varit besvikna över tillgången på biljetter...men ingen har...som jag sett det uttryckt det som en megastor besvikelse riktad mot någon.

Kommentar

Arbetssätt...