små svarta alger?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sten
    Användare
    • November 2005
    • 17

små svarta alger?

Jag har problem med små svarta alger på bladen på växterna i mitt SA kar. JAg undrar vad jag ska ändra på i ljus och gödning för att slippa dessa alger. JAg har ottosar och siamensis i karet men de rår inte på algerna. Det blir som små svarta fläckar med alger på bladen och de går knappt att skrapa bort med nageln. Algerna har ingen höjd det är bara tunna mattor som sitter som berget. Behövs det mer parametrar än de jag angett så ska jag ta reda på dem.

belysning: 1 powerglo med reflektor
    1 juwel standard, det varmvita
    ljuset står på i 12 timmar

gödning: JBL Ferropol 24 ml/vecka karet är på 240 liter, byter 25% i veckan

pH: ca. 6,4; nitrit 0; nitrat 50 mg/l; 6 GH; 2 KH

Tack på förhand!
  • PatrikMalmo
    Användare
    • May 2005
    • 4642

Svårt att svara på spontant. Vad som styr olika alger är delvis rätt outforskat, men en generell "regel" är att se till att nitrifikationen är perfekt. Alger generellt trivs när det finns minsta gnutta ammonium att ta vara på.

Är algerna som "prickar" på bladen, med lite spret på, typ en kortklippt pensel? Förmodligen rår dina SAES på algerna i viss mån, om de är kortklippta, men inte fullt ut.

Hilsen,

P
    Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Sten
      Användare
      • November 2005
      • 17

tror att det är betade tofsar eller penslar

se rubrik, men det som syns ser ut som prickar eller små fläckar.

Kommentar

• Sten
        Användare
        • November 2005
        • 17

hur blir man av med eventuellt ammonium?

Kommentar

• PatrikMalmo
          Användare
          • May 2005
          • 4642

Oki. Låter spontant som någon form av penselalger eller just svarta punktalger. Sitter de mestadels på gamla blad, i kanterna liksom? Brukar vara tålamodsprövande att få bort i allafall. Knipsa av alla gamla blad de sitter på. Ett test för att se vilken alg det är samt om SAES är effektiva mot dem är att knipsa av ett blad och lägga det i en födkasse eller liknande så att algätarna inte kommer åt det. Efter någon vecka ser de enten exakt likadana ut (svarta punktalger) eller så blir de mer penselliknande (penselalger).

Vet inte hur mycket järn Ferropol innehåller, har sett en del nämna att överskott på järn kan gynna vissa alger. Eventuellt kan du byta gödning till Tropica Master Grow och testa den i ett par månader (tar tid innan man ser resultat). Göd med halva rekommenderade dosen vid vattenbyte, om du inte har CO2 i karet. I övrigt låter vattenvärdena bra, men lite väl hög nitrathalt - vet inte hur mycket växter du har i karet? Om växterna kommer igång på allvar så minskar nitratet rätt snabbt. Hur mycket fisk?

Ammonium blir du av med genom fetare filter och/eller fler växter som du göder. Filtren ger ju bättre nitrifikation, dvs ammonium omvandlas till nitrat snabbare. Växter som trivs suger kvickt upp ammoniumrester som finns kvar. Slamsuga och plocka bort alla döda/döende blad är också bra, då det blir mindre saker som bryts ner i karet.

Hilsen,

P

Kommentar

• Sten
            Användare
            • November 2005
            • 17

Fiskar: 5 guianacara red cheek
            4 fjärilsciklider
            11 rödmunstetra
            5 ottosar
            4 cor. julii
            2 Queen arabesque
            2 Siamensis

Växter: 3 Anubias nana (medium)
            1 Javaormbunke (large)
            1 Spikblad (medium)

Det står inte på ferropolen hur mycket järn det är men får testa tropica istället.

Kommentar

• PatrikMalmo
              Användare
              • May 2005
              • 4642

Låter inte som någon extrem fiskbelstning direkt, men du har nästan bara långsamtväxande växter. Vet inte hur många spikblad du har? Ett alternativ är att ta många skott från spikbladen och se till att du får många av dem (säg att 50 procent av botten är täckt av dem, enkelt att knipsa av dem på mitten och plantera toppen i gruset - de gamla skotten skjuter snabbt nya toppar) samt ordna någon snabbväxande växt ytterligare, exempelvis flytväxter (Ceratopteris, Salvinia, stor andmat) eller en akvarieanpassad hornsärv alt. Najas. Kommer rätt snabbt att förbättra förhållandena i karet, tror jag. Algerna får du dock vänta på att de går ut, sådant tar tid om man inte kör med CO2.

Hilsen,

P

Kommentar

• Sten
                Användare
                • November 2005
                • 17

Tack för tipsen! Ska se vad jag kan göra åt spikbladen!

Kommentar

Arbetssätt...