Frigolitlådor, var?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • guineapig
    Användare
    • September 2003
    • 72

    Frigolitlådor, var?

    Var kan man köpa lagom stora frigolitlådor för att skicka fisk med Bussgods? Har letat mig knäpp och ger upp nu om ingen har ett bra tips....

    Daniel
  • Per B
    Användare
    • September 2005
    • 1250

    #2
    Fiskgrossist/detaljist hanterar säkert sådana lådor hela tiden.

    Jag kan även tänka mig att det finns billiga kylväskor i frigolit på överskottslager etc.
    mvh Per

    Tanganyika och Västafrika i burkarna

    Kommentar

    • guineapig
      Användare
      • September 2003
      • 72

      #3
      Har ingen grossist i närheten och lådorna blir troligen för dyra och för stora då. Vet att de tar ca 40kr per låda till butikerna när de levererar fisk med sina bilar.

      Överskottstipset skall jag kolla upp..

      Kommentar

      • Tony
        Användare
        • April 2002
        • 4594

        #4
        De flesta butiker av rang brukar ha gott om lådor, så kolla även där. En hel del insnöade odlare brukar samla på sig en och annan låda också
        Tony Englund

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          Användare
          • May 2005
          • 4642

          #5
          Jupps, jag har aldrig betalt en spänn för de fem-sex frigolitlådor jag har. Vid inköp av fisk har jag helt enkelt frågat butiken om de har en låda över, och det har de oftast. Mitt råd är att du knallar i på någon butik och frågar om du kan få alternativt få köpa en eller flera lådor. Ska inte behöva kosta många kronor, då lådorna enten går i retur (om de är av bra kvalisort) eller räknas in i priset på firrarna som kom i lådan. Är lådorna av lite sämre kvalisort så funkar de bra ändå om man tejpar igen dem noga. Tjockleken på lådan samt "låsanordningen" mellan lock och låda är vad som avgör om det är en bra/dålig låda, om jag greppat det rätt.

          Hilsen,

          P
          Ingen fisk har läst böckerna.

          Kommentar

          • malawijanne
            Banned
            • November 2005
            • 3217

            #6
            ja den var lite rolig tony. någon insnöad odlare, man får väl hoppas att det inte gäller mig trots att jag har lite lådor stående.
            nej det är ju klart med min självinsikt jag så tar jag det som självklart att du menar dig själv[]

            Kommentar

            • ozric
              Användare
              • March 2004
              • 3187

              #7
              Det finns rejäla (tjocka) frigolitlådor där man köper husvagnsgrejjer. De kostar nån spänn men de är mkt tjockare än fisklådorna och torde fixa kyla/värme bättre också.
              "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
              c",)

              Kommentar

              • Tony
                Användare
                • April 2002
                • 4594

                #8
                Du har helt rätt Janne
                Tony Englund

                Kommentar

                • guineapig
                  Användare
                  • September 2003
                  • 72

                  #9
                  Tack för alla tips. men jag är på jakt efter mindre lådor än de vanliga "grossistlådorna" då både Posten och även en del Bussgodsombud numera volymtaxerar kollin och då blir det satan dyrt att skicka tex lite räkor eller några få fiskar.

                  Daniel

                  Kommentar

                  • Pär J.
                    Användare
                    • April 2002
                    • 219

                    #10
                    Alt 1: Får du inte tag i lämpliga lådor så köp frigolitskivor på bygghandeln och gör din egen låda eller inred en vanlig kartong i den storlek du vill ha med tillskurna frigolitskivor.

                    Alt 2: Kikaförbi ett bygge de kan ha markisolering som du kan prata till dig, dessa är rätt tjocka i regel.

                    Men jag tycker en hyvens zoobutik borde kunna avvara en och annan låda. Försök att spara på dig lådor när du besöker bra butiker man kan aldrig ha för mycket (fråga inte min sambo).

                    Kommentar

                    • PatrikMalmo
                      Användare
                      • May 2005
                      • 4642

                      #11
                      Mindre lådor är en luring. Sök på nätet om det går att hitta, en del företag sysslar ju specifikt med förpackningar. Mindre lådor borde inte vara så attans dyra ändå. Annars finns det ju en hel del elektronikföretag som packar in sina pryttlar i frigolit, eller varför inte IKEA. Jag tror annars jag kan hitta en liten frigolitförpackning i vårt miljöhus om du ger mig lite tid...

                      Lycka till och meddela gärna hur det gick,

                      P
                      Ingen fisk har läst böckerna.

                      Kommentar

                      • guineapig
                        Användare
                        • September 2003
                        • 72

                        #12
                        Problemet med att bygga egna lådor är att det är så svårt att få dem täta. Det känns olustigt att skicka paket med posten eller Bussgods om det skulle vara så att en påse läcker. Det skulle vara mindre kul om man fick en räkning på X antal hundratusen för att man förstört andras försändelser....en tät frigolitlåda borde stänga inne det mesta av vattnet.

                        Daniel

                        Kommentar

                        • Ola Svensson
                          Användare
                          • April 2002
                          • 14633

                          #13
                          Ladorna anvands for att skicka kylvaror i torris som enzymer och liknande. Pa ett Universitet sa draller det av dem i soprummen. Kemi, biokemi, biologi osv har drosvis i alla storlekar. Finns det inte nagon likartad industri pa din ort? Om det gor det sa kan du fa hur manga lador du vill gratis. Min egen forbrukning skulle forsorja halften av Sveriges ciklidister tror jag.
                          Med vänliga hälsningar

                          Ola

                          Kommentar

                          • guineapig
                            Användare
                            • September 2003
                            • 72

                            #14
                            Säger som uppfinnarn.."öööh..tänkte inte på det..."

                            Tack för tipset Ola, får ringa runt lite och kolla med olika universitet och industrier i närheten.

                            Daniel

                            Kommentar

                            • Ola Svensson
                              Användare
                              • April 2002
                              • 14633

                              #15
                              Sjukhus och aven apotek borde ha dem.
                              Med vänliga hälsningar

                              Ola

                              Kommentar

                              Arbetssätt...