undervattensbilder

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PatrikMalmo
    Användare
    • May 2005
    • 4642

Lite avancerat googlande gav detta:

Finns inte kvar som länk från deras hemsida, sant. Kanske bäst att ni kvickar på innan de kommer på att det varit många besök där... många fina undervattensfoton i en slideshow, men jag är rätt övertygad om att de inte är representativa ur ett biotop-perspektiv.

Hilsen,

P
    Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• olof
      Användare
      • April 2002
      • 1823

Hej!

Exakt de bilder jag menade. Som sagt tror jag att Carsten Gissel dök i samma flod för bilderna var ganska lika (vilket dessutom borde göra dem representativa för biotopen).

Mvh

olof
      http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

Kommentar

• PatrikMalmo
        Användare
        • May 2005
        • 4642

Sådana områden är undantag i naturen, helt övertygad om det. Menar bara att de bilderna inte är representativa i jämförelse med de flesta biotoperna i Amazonas - bilder/reseföredrag från tropikerna visar rätt lika saker från fiskbiotoperna: lera, sand, grus, sten, löv, rötter och pinnar. Överallt, och ofta inte särdeles snyggt. Skoj att se hur firrarna lever i naturen i vilket fall. Ett rätt spejsat exempel är Jan Lyngdorfs bilder från Asien/mestadels Borneo. Stor grund vik med ca 20-25 cm vattenstånd, inget skydd mot solen och vattentemp på 35 grader. Bara lera på botten. Där gick stora stim av mosaikgurami - vid fara drog de ner i botten och gömde sig där.

Granna bilder från själva floden i vilket fall, ser ju ut som värsta växtkaret just där... De bilder av Kasselman jag sett liknar för övrigt också de bilderna.

Hilsen,

P
        Senast redigerad av PatrikMalmo; 21 March 2006, 07:11.

Kommentar

• Mike_Noren
          Användare
          • February 2003
          • 2694

Ursprungligen postat av PatrikMalmo
          Sådana områden är undantag i naturen
          Jag har aldrig varit i Sydamerika, så jag vet inte, men folk som varit och samlat fisk där säger att de här fotona är rätt så rättvisande för klarvattendrag. Dock vet jag inte hur många och i så fall vilka av våra fiskar som kommer ur klarvattendrag; det är mycket svårare att samla in fisk i klarvattendrag än i svartvatten/vitvatten pga att fisken ser hot och kan gömma sig/fly.

Kommentar

• olof
            Användare
            • April 2002
            • 1823

Hej!

Nej bilderna är säkert inte alls rättvisande för Sydamerika i stort. De är från någon del av Rio Parana- eller Rio Paraguaysystemet (altså inte riktigt Amazonas). Jag tycker det är fantastiskt att det överhuvudtaget finns biotoper som ser ut så här.

Jag har varit i Sydamerika (övre Orinoco) och där såg det inte ut så här. Jag såg inga växter alls i de svart, vit och blandvattensfloder jag besökte.

Mvh

olof
            http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

Kommentar

• PatrikMalmo
              Användare
              • May 2005
              • 4642

Jupps, jag är helt enig i att det är sanslöst att naturen kan uppvisa biotoper som växt till sig på det sättet som fotona visar. Jag är dock mer tveksam till om de skulle vara rättvisande för klarvattensfloder i stort, även om inte jag heller varit i Sydamerika. Vattenståndet borde väl variera en hel del i dem också, och träd lär ge en hel del skugga väl? Det påverkar ju undervattensväxtligheten en hel del.

Kikar man noga på bilderna så syns ju bakgrund med mer "pinnar och lera" än växter. I vilket fall har jag sett ett otal foton från fiskresor i tropikerna och känner också en hel del som varit i Sydamerika, men då vid vit- och svartvattenfloder (Manaus med omgivningar). Jag är nästan 100 på att inte ens en klarvattenflod ser ut sådär längs större delen av sträckningen, men låter osvuret vara bäst. Om det kan bekräftas på något sätt att de ser ut så största delen av sträckan vet jag ett jobb som skulle passa mig, och kommer att boka resa på studs!!

Hilsen,

P

Kommentar

• daniel_i_malmö
                • April 2002
                • 1338

Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                Lite avancerat googlande gav detta:

P
                Bra googlat! Vilka häftiga och vackra bilder. De stämmer verkligen inte med den bild man vanligen får av sydamerikas vattendrag och inte heller med vad jag själv såg i centralamerika i början av året. Kul att se att det kan se så frodigt ut också.

I de fall jag såg mer än några enstaka blad under vattnet i centralamerika var det monokulturer av elodea/myriophyllum/ceratophyllum eller liknande. I dessa fall växte de så kraftigt att de nästan såg ut att kväva vattendraget.

I små diken fanns det också en del växtlighet under ytan men det var svårt att avgöra vad som var gräs som tillfälligt dränkts och vad som kan räknas som mer konstant submersa växter.

I dessa diken växte det också något som jag nästan är helt säker på är Echinodorus (finns de så långt norrut?), men de hade enbart rötterna och de nedersta centimetrarna under vattenytan.

En annan vattenväxt som jag såg relativt mycket av var spikblad.

Men nästan överallt, oavsett om vattnet var grumligt, brunt eller klart var botten lerig och täckt av nedfallna grenar och så gott som helt utan växtlighet.

Apropå biotoper - jag kan intyga att det är helt biotopriktigt att låta centralamerikanska ciklider leka i krukor... Bildbevis finnes.
                Tjugofem år med ciklider.
                http://www.malmoakvarieforening.se
                Centralamerika 2006
                Svart kaffe och drömmeri...

Kommentar

• Wilhelm
                  Användare
                  • April 2002
                  • 9104

Om vi går tillbaka till T-sjön, så upptäckte jag en bild som har en del likheter med mitt Tanganyika akvarium.

kolla denna bild

här är min burk.
                  mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                  Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                  www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• Zaphi
                    NCS Medlem
                    • July 2002
                    • 5395

Den 24/4 kommer fotografen Anders Salesjö från Sjöharen till Göteborgs Ciklidgrupp och visar undervattensbilder. Se mer på www.sjoharen.com och www.gcg.se (Årsprogram)
                    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• Pelvicachromis
                      Användare
                      • February 2006
                      • 115

tropicaresa

Utav dessa bilder har det gjorts ett föredrag.

Har sett och hört Klaus Cristensen hålla och visa detta föredrag under Aquamesse i Randers 2004.
                      Detta är det absolut bästa föredrag jag hört,Vilket säger en del.
                      Har varit i kontakt med Klaus och han har lovat att komma och hålla det för oss längre framöver.

Niclas.

Kommentar

Arbetssätt...