Tjocklek på filtermatta i småkar (c.a 25 liter)?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    #16
    Hej igen, När det gäller killis och yngelkar så håller jag generellt med dig Patrik dessa yngel fungerar nästan bättre utan Filter eller ett långsamt filter som nästan inte får vattnet att röra sig.Det här är väl en fråga som killioterna har olika uppfattningar(olika skolor)Jag har själv provat bägge,Vad som är bäst? Ja det kan jag inte svara på! Men vissa växtlekande arter typ epiplaty(är strömlinjeformade)verkar vilja ha lite cirkulation. medan mina striatium,australe, gardneri med fler har fungerat bäst med ingen eller mkt lite cirkulation till dessa och liknande arter skulle jag inte köra PPI 10 och filterkammare, ej heller till Nohtos då dessa yngel är verkligt små.

    Men som sagt alla får prova sig fram vad som fungerar bäst! Att säga Killis är ju nästan som att säga Malawi det finns så fördönat med arter.

    mvh Lennart

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      Användare
      • May 2005
      • 4642

      #17
      Lennart,
      jo det är sant att det finns killis och killis. Stor variation. Jag har odlat mestadels lyktögon och Epiplatys-varianter och de funkar rätt bra med viss cirkluation till kraftig cirkulation. E. dageti är den enda art jag haft som förökat sig värre än Guppy (helt sann jämförelse faktiskt!!) - hittade många yngel i ALLA fem kar jag haft dem i, oavsett inredning och cirkulation.

      Hos två killioter i Skåne som jag besökt rätt ofta och som odlar mängder med arter är det dock knappast någon cirkulation att tala om i något kar - och de lyckas otroligt bra med sina odlingar. De flesta karen har inget filter alls (mer än växtmassa) och de kar som har filter är det trekantsfilter med filtervadd i. Det är alltså både ur egen och andras erfarenheter jag drar slutsatserna kring filtering och filtermatta.

      Annars är vi helt eniga i att man får prova sig fram och se vad som funkar. Med firrar som ger små yngel hade jag i vart fall valt tetra-billi-liknande filter eller inget alls. Är man verkligt noga med vattenbytena funkar det jäkligt bra att dra upp t ex olika regnbågar/pseudomugil i kar helt utan filter - och det är firrar som annars uppskattar fart i vattnet. Olika labyrinter funkar knappast alls i kar med stark vattengenomströmning, men de är mer självklara firrar. Det mesta beror på vad man är ute efter, dvs målet. En luring, egentligen.

      Hilsen,

      P
      Senast redigerad av PatrikMalmo; 18 March 2006, 18:04.
      Ingen fisk har läst böckerna.

      Kommentar

      • Gäst

        #18
        Ha Ha sitter och får lite roligt,läste igenom tråden! Den började med filtermatta ppi 10 och nu är vi inne på Killis billifilter och olika varianter och till och med helt utan vare sig filter eller syresättning. Till råga på allt på ett ciklidforum!!! Ha ha

        Ojaa visst fungerar killiodling utan filter och syresättning.Ett par ifrån skåne som odlar mycket killis m.m har jag inte besökt men diskuterat med De har ju också en fin hemsida.Samt även besökt en killiodling i Stockholm utan filter och ett par hundra arter. Så nog fungerar det.Men det kräver noggrann skötsel/vattenbyten.

        Ja är rädd för att vi ställt till det för Ricard. sorry

        mvh Lennart

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          Användare
          • May 2005
          • 4642

          #19
          Jo, vi har kanske ställt till det lite för Rikard - men han ska ju enligt ursprungsfrågan odla just killis i burkarna, så vi får hoppas att våra gemensamma erfarenheter ändå hjälper honom på traven.

          Hilsen,

          P
          Ingen fisk har läst böckerna.

          Kommentar

          Arbetssätt...