Tjocklek på filtermatta i småkar (c.a 25 liter)?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ricard
    Användare
    • August 2003
    • 476

    Tjocklek på filtermatta i småkar (c.a 25 liter)?

    HEJ PÅ ER!

    Jag är igång med att sätta upp ett gäng småburkar där jag främst håller och odlar killis men jag tänkte kolla lite om era erfarenheter av tunnare filtermattor... P10 finns ju både i 3, 5, 10 och 15cm tjocklek. Har ni koll på om det finns några nackdelar med de tunnare (3 & 5cm)? Jag kommer att driva filtrena med luft (sidkanalfl.)...

    Mvh.
    Ricard
    Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon
  • PatrikMalmo
    Användare
    • May 2005
    • 4642

    #2
    I sådana kar hade jag inte alls valt filtermatta. Stor risk att yngel fastnar där, för att inte tala om problemen vid utfodring. Personligen hade jag valt någon form av Tetra Billi-filter (också luftdrivna) i liknande kar, alternativt tagit en bit filtermatta av minsta kvalisorten och ordnat ett elektriker-rör som bas för ett filter liknande Tetra Billi. Grundorsaken är att de är enklare att rengöra utan att riva halva karet.

    Hilsen,

    P
    Ingen fisk har läst böckerna.

    Kommentar

    • Ricard
      Användare
      • August 2003
      • 476

      #3
      ok...?

      Ursprungligen postat av PatrikMalmo
      I sådana kar hade jag inte alls valt filtermatta. Stor risk att yngel fastnar där, för att inte tala om problemen vid utfodring. Personligen hade jag valt någon form av Tetra Billi-filter (också luftdrivna) i liknande kar, alternativt tagit en bit filtermatta av minsta kvalisorten och ordnat ett elektriker-rör som bas för ett filter liknande Tetra Billi. Grundorsaken är att de är enklare att rengöra utan att riva halva karet.

      Hilsen,

      P
      Hej Patrik!

      Så det säger du... att man får problem vid utfodringen och med yngel som fastnar. Men det kan väl lösas med hjälp av P20 då... Det med foder köper jag för det problemet har jag haft tidigare när jag har håvat dafiner mm och de har försvunnit in i filtermattan ganska fort men detta med yngel... Har du sådana erfarenheter eller är det retoriska resonemang?

      Att riva halva, eller för den delen hela karet är inte heller det ett resonemang som är så avgörande på 24 liter vatten med totv och javamossa - det tar c:a 2 minuter att tömma på fisk samt inredning, och ytterligare 2 att plocka tillbaka det igen...

      Men men, min fråga är fortfarande inte om jag skall använda filtermatta eller inte, den frågan är redan avklarad - nej frågan gäller som sagt huruvida ngn har erfarenhet av framförallt 3cm "tjock" filtermatta... Är det någon som har använt 3cm?
      Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon

      Kommentar

      • Karon
        Användare
        • April 2002
        • 880

        #4
        Jag har tre burkar i ung. den storleken igång med filtermatta (2 med ppi30 och ett med ppi10) längs kortändan och en minsta sortens cirkulationspump bakom och det har väl funkat relativt bra.
        Tyvärr skall de plockas ner snart, men om eller när de skall startas upp igen kommer jag att staga upp filtermattorna med tunna kolfiberstavar (används inom modellbygge) och limma fast något i karet som de har att stödja sig mot, glaslister e.dyl..
        Om burkarna står så att man kommer åt så är det smidigt att byta vatten bakom filtermattorna, yngel och anan småfisk vill ju annars gärna hålla sig framme med risk att sugas med vid vattenbyte.

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          Användare
          • May 2005
          • 4642

          #5
          Ricard,
          utfodringen har du själv testat, så även jag. Vissa firrar går länge och plockar foder som fastnat i filtret, men även där tycker jag Billi-filtertypen klår filtermattor (fastnar mindre foder i dem). Det med att yngel riskerar att fastna har jag inte sett, men en fråga blir det av det för mig: om den blå filtermattan (menar heltäckande längs en hel kortsida) ska vara effektiv så behöver det vara lite fart på vattnet. Kruxet blir då att ynglen i vilket fall behöver lägga energi på att simma i stället för att växa. Enklare att få Tetra-Billifilter till en bra hastighet. Ju finare filtermatta du stoppar i, desto mer fart behöver du på pumpen och desto lättare kloggar den också igen. Men, men - vi pratar kanske mer tycke och smak här, jag trivs jäkligt bra med de luftdrivna Billi-filtermodellerna och du har redan bestämt dig för filtermatta.

          Jag har använt dubbla 3-cm filtermattor i 4 yngelkar i förra lokalen. De var dock av den grövsta modellen och kördes med rätt bra ös på luften (Malawiyngelkar, som trivs med cirkulationen). De karen låg på ca 50 liter och funkade väl rätt ok, med undantag för matningen ibland. Jag hade dock aldrig stoppat ner killiyngel där, möjligen med undantag av lyktögon. Personligen tycker jag också att just rengöring av blå filtermattor är ett väldigt trist arbete, vilket också är en anledning för mig att inte välja sådana filterlösningar framöver. Där får du plussa på en kvart plus slabb vid tömning och rengöring av karen.

          Hilsen,

          P
          Senast redigerad av PatrikMalmo; 16 March 2006, 17:02.
          Ingen fisk har läst böckerna.

          Kommentar

          • Ricard
            Användare
            • August 2003
            • 476

            #6
            Heja Norge!

            Hej på dig Patrik!

            Ja, det är säkert en smaksak men ngr synpunkter innan jag frågar lite om terta billi...
            - du skriver att det måste vara fart i filtren. Jag har läst en tysk sida (översatt med bablefish) att man inte bör ha för hög genomströmning om bakterierna skall brytas ner i den biologiska armé av filternissar som man så småningom får i filter oavsett modegenre. Man måste alltså skilja på den mekaniska effekten, som ju blir bättre ju högre genomsträmning du har, och den biologiska, där man vinner på att vattnet presenteras så länge som möjligt för de medarbetarna i filtermaterialet...

            Nu till Billi. Var hittar man det till bästa pris? Skall ha ett gäng... :-)

            Mvh.
            Ricard
            Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon

            Kommentar

            • Gäst

              #7
              Billi filter är väl inte direkt billiga men pwss har en variant för 60 kr biofoam billi finns säker fler varianter på fler ställen.

              Själv har jag ppi30 som jag delat i 7,5 x7,5x 15cm och satt i en bit elrör som jag borrat och dragit in en luftslang funkar kanon i småburkar med yngel. Samt billigare! ja lite snål är man ju.

              mvh Lennart

              Kommentar

              • PatrikMalmo
                Användare
                • May 2005
                • 4642

                #8
                Vilken fart man ska ha i filtren är en debattfråga. Jag vet i vart fall att om man kör dem tillräckligt långsamt så funkar filtren mer anaerobt än aerobt. Den biologiska nedbrytningen av ammonium till nitrat kräver mängder med syre - det får man inte med långsam genomströmning. Säkerligen möjligt att köra filtren på exakt rätt fart så att man får en balans mellan anaeroba och aeroba processer (och därmed slipper vattenbyten ur kvävesynpunkt), men hur man hittar den jämnvikten i ett akvarium där den biologiska belastningen/kapaciteten varierar beroende på fisk, växter, snäckor, matning, rengöring, igenkloggning av filter... wish you luck!!

                Lennarts lösning är slug. Har själv testat och sett ännu fler som gjort så med framgång. Enkelt, smidigt, funktionellt och förmodligen bland de billigare lösningarna. Det är bara modell Tetra-Billi jag har pratat om, måste inte vara just dem.

                Hilsen,

                P
                Ingen fisk har läst böckerna.

                Kommentar

                • Ricard
                  Användare
                  • August 2003
                  • 476

                  #9
                  SÅ DU är också morgonpigg!?
                  Ja, Lennart, han är klipsk han! Får se hur jag gör. Jag har iaf noll ambotioner att hitta den rätta balansen mellan syre/ickesyre som du skriver om. Men det är fortfarande väldigt lite på tråden om det jag faktiskt hade frågot om, nämligen vilken ppi som är vettig. Men jag har ju p10 hemma så man får väl börja där... :-)

                  Tack för alla tips, tankar och funderingar.

                  Trevlig helg!
                  Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon

                  Kommentar

                  • Gäst

                    #10
                    Hej på er det finns ju många lösningar: Yngel uppväxt akvarier med grus tycker jag att mindre bottenfilter funkar bra men då krävs ju grus.

                    En lösning ett litet bottenfilter placeras i en plastlåda luftslang borras in i röret fyller på med grus. fördel lätt att ta ur akvariet och göra rent nackdel vinner ingen skönhetstävling samt att svårt hitta plastburkar som passar de flesta är koniska fisken gömmer sig bakom,tar lite tid innan balans/nedbrytning kommer igång.


                    Med filtermatta ppi 10 ja man kan ju göra som Zaphi visar på sin sida, filterkammare som är luftdrivna. Nackdel: tar tid innan mattan renar men håller läänge, Tar plats. Men behöver inte göras ren ofta,lätthanterligt .

                    Hagen gör det klassiska vaddfiltret fyll med grus så det står still sätt filtermatta i stället för vadd. Nackdelar:för små för liten filteryta men funkar skapligt även med vadd men endast i små akvarier ca30-40 liter?


                    På samma tema ta en plastburk grus i botten lämna tomrum sätt filtermatta upptill ta ett elrör som luftslang borrats i kör elröret igenom mattan. Om jag inte har fel så har Akvarieleasing i Stockholm sådana varianter.

                    Vad man än väljer så får får man modifiera och prova, förkasta eller tänka vidare.


                    Lycka till
                    mvh Lennart

                    Kommentar

                    • Gäst

                      #11
                      Här finns bild på billi variant som fungerar bra men svamparna höll inte så länge(ja man är kanske gnällig) Dessa fanns på flodströms förut nu jag vet ej. Tror att Akvarie teknik grossar tropical




                      mvh Lennart

                      Kommentar

                      • PatrikMalmo
                        Användare
                        • May 2005
                        • 4642

                        #12
                        Jepp, vissa dagar är jag vansinnigt morgonpigg. Eller i vart fall vaknar jag tidigt...

                        Vilken ppi du ska välja är en kuggfråga. Ur mitt perspektiv handlar det om vilka yngel du vill dra upp och vilken fart du kan ha/vill ha på filtret. Månne är det finlir, men sådan är jag. Har du filtermatta hemma redan, så testa med den.

                        Jag är, liksom Lennart, rätt ekonomisk av mig, så har jag pryttlar hemma som kan funka så testar jag dem först. Onödigt att slänga ut extra pengar på finlir, om du inte ska odla i stor skala till försäljning. Nästan oavsett vad du väljer i filterväg kommer tillräckligt många firrar att överleva för att bevara arten och en viss bonusförsäljning - och det är de livskraftiga som överlever. Vill du höja graden av firrar du får ut av en lek är det finlir som gäller. Helt och hållet en fråga om vilket mål du har, som jag ser det.

                        Lycka till!!

                        /P
                        Ingen fisk har läst böckerna.

                        Kommentar

                        • StefanL
                          Användare
                          • August 2002
                          • 10784

                          #13
                          Jag använder ett sådant billifilter med ppi10 matta. Mattan upptar en kortsida på lilla yngelkaret och jag klippte/skar ur så att billirören fick plats utan att mattan skulle bukta. Det har fungerat jättebra till minsta mbuna/haplis yngel...jag kan inte erinra mig om att någon har fastnat.

                          Kommentar

                          • Matz Karlsén
                            Användare
                            • February 2004
                            • 1127

                            #14
                            Filtermatta

                            Jag hade förut fyra stycken 30-literskar med en liten filterkammare i varje. Jag hade 5 cm tjock filtermatta i varje och drev cirkulationen i mattan med elrör som var kopplat till en luftpump. Jag odlade då olika Apistogrammor och fick ganska många lyckade odlingar. Jag hade inget problem att yngel eller foder fastnade i filtermattan, Jag hade ppi 10 och fick mycket bra vattenvärden.
                            Så jag kan varmt rekommendera filtermatta.
                            Senast redigerad av Matz Karlsén; 17 March 2006, 19:37. Anledning: fel uppgift
                            To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

                            Kommentar

                            • PatrikMalmo
                              Användare
                              • May 2005
                              • 4642

                              #15
                              Tja, vad man än skriver har alltid någon bra erfarenheter av någonting man själv uppfattar som jobbigt... *s*

                              Jag säger inte att blå filtermatta på gaveln funkar dåligt och alltid suger in yngel eller mat. Handlar om hur man kör dem. Med sjöciklidyngel kan jag tänka mig att de fungerar väldigt bra, då de ynglen både tål och trivs med kraftigare genomströmning om de bara kan vila någonstans emellanåt. Kan även tänka mig att de fungerar rätt bra i de flesta andra kar där man odlar fisk. Finliret för mig är att jag testat filter liknande Tetra-Billi i flera kar och tycker de funkar exakt lika bra som blå filtermatta på gaveln i nitrifikationshänseende, men när det gäller foderfångande, rengöring och lite annat så upplever jag dem som enklare. Helt klart personliga erfarenheter, har ingen vetenskap att stödja mig på.

                              När det gäller killis så har jag i vart fall odlat en del, om än inte mängder med arter. De flesta killis verkar trivas i vatten som inte rör sig allt för mycket, så hade jag velat fokusera på just killis hade jag absolut inte valt blå filtermattor på gaveln. Men - det är mina erfarenheter och funderingar. Jag är säker på att någon annan kommer säga tvärtemot...

                              Hilsen,

                              P
                              Ingen fisk har läst böckerna.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...