Ursprungligen postat av Gabbi
Jag förstår mycket väl att t ex fångstplats inte är så jätteaktuellt för gemene hobbyutövare...men frågan är varför det inte är det?
Handeln matar ju konsumenterna med namn som kallas för "handelsnamn" och de är ju ofta ganska försvenskade för att passa den marknaden vi har här i Sverige. Jag tycker ändå inte att man kan skylla konsumenterna för ointresse gällande fiskarnas fångstplats när de inte får information att lära. Det är ju -ungefär- som att säga åt stora delar av världsbefolkningen att ni behöver inga böcker för ni vet ju ändå inte vad böcker är och ni förstår ju inte vad som står där. *jaja den var kanske hård...*
OBS. Jämförelsen skall inte läsas som att jag tycker att andra konsumenter som inte bryr sig om t ex fångstplats skulle vara sämre än någon annan...om nu någon får för sig att tolka det så.
Mitt svar blir på din slutfråga som du även ställt tidigare. Det är inte störtlöjligt av dig som handlare att kräva av exportörer att bemöta kraven hos dina kunder...däremot vore det störtlöjligt av exportören att inte bry sig om dina önskemål. Ska man få något uträttat som hjälper konsumenten i valet av fisk han/hon köper så bör väl ändå handlaren lägga manken till och erbjuda kunden mer "kött på benen"...kanske t o m mer än vad kunden begär?
Men ok...för en del är kvantitet viktigare än kvalitet. ;-)
Kommentar