Har på senare tid funderat lite över vad man ibland ser i lagerlistor på viltfångat. De flesta Tropheus står det uförligt artnamn och lokalitet men t.ex. när det gäller sandciklider eller hästnosar kan det stå "O.nasuta GOLD tanzania" eller "E.cyanostictus Zambia". Guldvarianterna av nastuan finns över ett ganska stort område i tanzania vad jag fått för mig och med lite olika färgning. E.cyanostictus finns överallt i Zambia. Det är liksom svårt att "gissa" sig fram och det ska man absolut inte göra tycker jag.
Är det så svårt att på dyra viltfångade fiskar sätta ut fångstplats? Det måste väl finnas något ansvar hos fångststationerna att hålla koll på var fisken är fångad. Jag skulle mycket hellre betala för fisk som heter O.nasuta Kipili istället för O.nasuta Gold Tanzania även om det vore exakt samma fisk.
Jag själv köper inte fisk som inte är märkt med lokalitet.
Vad tycker och tänker ni andra i frågan? Är det okej att fångststationerna skeppar fisk utan lokalitet? Borde det vara någon form av krav att lokalitet ska finnas med?
Är det så svårt att på dyra viltfångade fiskar sätta ut fångstplats? Det måste väl finnas något ansvar hos fångststationerna att hålla koll på var fisken är fångad. Jag skulle mycket hellre betala för fisk som heter O.nasuta Kipili istället för O.nasuta Gold Tanzania även om det vore exakt samma fisk.
Jag själv köper inte fisk som inte är märkt med lokalitet.
Vad tycker och tänker ni andra i frågan? Är det okej att fångststationerna skeppar fisk utan lokalitet? Borde det vara någon form av krav att lokalitet ska finnas med?
Kommentar