Foderfråga

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke Lövberg
    Användare
    • February 2004
    • 349

    Foderfråga

    Är det OK att mata med bara pellets(Hikari och Aquatic Natures) och spirulinaflingor?Självklart för en del kanske . . . . . ?

    Tyckte att karet aldrig varit så lättstädat som den här veckan när jag hoppat över räkmixen.
    Ser ingen försämring när det gäller fiskarnas hälsa.

    Har inte övermatat med räkmixen och den håller bra ihop, så det känns inte som jag kan skylla på det heller.
    375L Malawi
    112L Tanganyika
    90L Tanganyikayngel
    45L Tanganyika
  • Robin
    Användare
    • January 2003
    • 4526

    #2
    Varför skulle det inte vara OK att mata med fiskmat stora internationella företag lägger ner massvis med pengar på för att framställa? Jag matar själv mina Malawis med Hikari Cichlid Staple och det funkar jättebra. Matar också med Dr Bassleers biofish-food. Funkar kanon hittills. Jag ger mina fiskar räkmix en gång om dagen ändå.
    Mvh
    Robin

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • August 2002
      • 10784

      #3
      Jag alternerar räkmix med pellets och flingor. Räkmixen smutsar ned en del men för mig är det inte störande. Säger precis som Robin...varför skulle det inte vara ok att mata med foder från internationella och professionella företag som livnär sig på att skapa foder till akvariefiskar. Nej det funkar säkert kanon! Mår fiskarna bra och "husse" tycker det känns bäst så kan det ju inte vara fel? ;-)

      Kommentar

      • Micke Lövberg
        Användare
        • February 2004
        • 349

        #4
        Med risk för att dra igång ytterligare en diskussion om räkmixens vara eller inte vara . . . .

        Själv har jag en känsla att räkmix är det ultimata (går inte in på varför utan konstaterar bara) bortsett från nedskräpningen.

        Ibland slår mig tanken om jag verkligen får det jag betalar för när jag köper "märkesvaror"?
        Ja, jag vet att det är petigt och drygt att tänka så.Snål är jag inte så länge det verkligen är kvalitet på det jag köper.

        Möjligen har svaret själv när jag ser att firrarna mår bra, färgar ut fint och ständigt leker.
        375L Malawi
        112L Tanganyika
        90L Tanganyikayngel
        45L Tanganyika

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • August 2002
          • 10784

          #5
          Jag tycker inte att vanliga fodertillverkares produkter slår räkmixen om jag ska vara riktigt ärlig. Kör man med flingfoder så ökar algtillväxten....vilket ibland faktiskt kan vara önskvärt då det är bra att fiskarna får "naturligt" foder att själva variera med.

          Jag har inte provat de dyraste producenternas foderprodukter (t ex OSI), men skulle bli förvånad om de var så mycket bättre än andra att de knockade ut räkmixens topplacering i min foderlista.

          Kommentar

          • Micke Lövberg
            Användare
            • February 2004
            • 349

            #6
            Där ser man vad olika man tycker.
            Tycker inte algtillväxten är något problem.Däremot blir jag irriterad på att hur lite räkmix jag än matar med, så blir det skräp på botten som firrarna bökar runt i och så far det runt i karet.
            Alla har väl någon gång köpt frysfoder som är "rutade" som en chokladkaka.Jag är nere i en halv sådan ruta(10x10x5mm) till mina firrar och det kallar jag inte övermatning.

            Kör med ett Eheim 2217 (biobollar) Fluval 304 (blå filtermatta) och ett Eheim 2252 med filtervadd, så vad det gäller filtreringen tycker jag att jag gjort vad jag kan.

            Vips, så har vi en följdfråga.Är ett absolut klart vatten något att sträva efter?
            Senast redigerad av Micke Lövberg; 13 March 2006, 16:17.
            375L Malawi
            112L Tanganyika
            90L Tanganyikayngel
            45L Tanganyika

            Kommentar

            Arbetssätt...