Bakgrundsblekning och oväntat besök från Nicaragua :)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • aquanord
    Användare
    • January 2005
    • 373

    Bakgrundsblekning och oväntat besök från Nicaragua :)

    Ja jäklar.....
    Idag har man varit med om diverse överraskningar.
    För att göra en kort historia lång:

    Jag har sedan en rätt lång tid tillbaka varit drabbad av tofsalgens förbannelse på min bakgrund i 450 liters karet. Jag har försökt allt men inget har riktigt lyckats. De för ändmålet inköpta siamensisgänget plockade en del men den lyckan visade sig vara kortvarig, de lyckades inte rensa den ren, de tog bara nya "skott".
    Det här är något som stört mig varenda gång jag tittat in i akvariumet för bakgrunden har verkligen sett för taskig ut, mörk och "tofsig". Det har varit som att titta in i ett svart hål. Ingenting jag provat har funkat. Jag har stått och gnuggat med diskborstar, anlitat en hel ancistrusarme och släkt ner karet i flera dagar.
    Idag fick jag tillslut nog och gjorde slag i saken och slet ut bakgrunden för att rengöra den. Bara det är ett projekt i sig...

    Över ett års fiskskit som legat och väntat där bak tittar helt plötsligt fram i dagsljuset och lägger sig som en svart dödsdimma över hela karet. Jag tror att jag dammsugade botten ca 20 hinkar och lyckades ändå inte få upp all skit. Det som däremot förvånade mig mest när jag lyfte ur bakgrunden var vad som simmade fram förutom skit.
    4 st nicaraguaciklider såg dagens ljus. 2st av dem riktigt stora, typ 9 cm och fullt utfärgade, skitsnygga.
    De måste ha simmar bakom i våras/somras som yngel och levt sitt liv i mörkret på en 150cm x 2 cm yta att röra sig på. Hur de fått i sig så mycket mat vet jag inte men växt hade de.

    Nåväl, nu låg bakgrunderna i badkaret i alla fall och det var dags att börja skrubba. Efter en halvtimmes slitande utan något som helst resultat var jag nära att ge upp och beställa en ny bakgrund eller moduler.
    Då plötsligt kom jag att tänka på att någon skrivit nåt på något forum om en teori att få bort alger på växter med hjälp av klorinlösning.
    Vid det hör laget var jag rätt desperat och mot bättre vetande blandade jag ihop en klorinlösning i en hink.
    Halva hinken vatten och några stora skvättar klorin.
    Sen tog jag en svamp och svabbade ut lösningen på hela bakgrunden och lät det vara på ett par minuter.
    När det var klart fyllde jag badkaret 2 ggr och sköljde bakgrunden noggrannt. Jag fortsatt sedan att spola på den ett tag med duschslangen ett tag i förhoppning att få bort alla klorinrester.

    Efter ett tag satte jag tillbaka bakgrunden i karet igen, (trots att den fortfarande hade en svag odör av klorin. Vid det här laget var jag trött och less och tänkte att "går det så går det".)
    Efter att ha gjort ett massivt vattenbyte tog jag mig tid att verkligen titta på karet. I badkaret såg det inte ut som att klorinen gjort nån verkan men på plats i karet var skillnaden otrolig!!
    Bakgrunden var dels blekare än när den var ny och de mörka algerna hade försvunnit. De få algerpartier som var kvar var blekta till en skitsnygg ljusgrön färg. Hela karet blev ljust och fint och det lyser upp rummet på ett helt nytt sätt. Fiskarna verkar inte heller ha påverkats av klorinen så det verkar som att jag fick bort alla rester.

    Jag skulle nog dock inte rekommendera klorinanvändning för akvarier.
    Det var en chansning men den här gången gick det bra
    simma lungt...
    ------------------------
    www.aquanord.net - Min akvariesida med bilder, videoklipp & annat skoj
    Umeå akvarieförening
    ------------------------
Arbetssätt...