vilken är din favoritmal?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mike_Noren
    Användare
    • February 2003
    • 2695

Ursprungligen postat av choffe
    ok. har funderat och vore kul med någon som är randig och...jag vet inte , prickig kan den nog också vara men någon färg ska synas tydligt!
    Grejen är att nästan alla de randiga och prickiga antingen inte äter alger, eller att de inte bara äter alger, utan också akvarieväxter, grönsaker, trä, och bakgrunder...

Vill du bara ha en algätande fisk, skaffa ancistrus och/eller siamesisk algätare. De är bäst och tåligast.

Det finns en del färggladare algätare också, t.ex. vissa arter ancistrus och chaetostoma, men de flesta bra algätar-malar är rätt gråbruna.

Kommentar

• Ola Svensson
      Användare
      • April 2002
      • 14633

Ursprungligen postat av Mike_Noren
      Grejen är att nästan alla de randiga och prickiga antingen inte äter alger, eller att de inte bara äter alger, utan också akvarieväxter, grönsaker, trä, och bakgrunder...

Vill du bara ha en algätande fisk, skaffa ancistrus och/eller siamesisk algätare. De är bäst och tåligast.

Det finns en del färggladare algätare också, t.ex. vissa arter ancistrus och chaetostoma, men de flesta bra algätar-malar är rätt gråbruna.
      Ar det for att detta galler for de som hittat till affarerna eller har det med nagot annat att gora som att de farggranna finns i forsar dar det inte finns alger men tradgrenar?
      Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• choffe
        Användare
        • November 2005
        • 841

jag skulle ha malen i ett 222 liters akvarium tillsammans med mbunas. jag har inga växter. det jag har är sten och grus (inkl pump... [] ).

så jag skulle vilja ha en mal som kanske inte är super bra algätare men i huvudsak snygg! den får inte vara för skygg, iaf så man ser den dagtid utan att han gömmer sig.

jag har en bakgrund som är en plansh och det innerbär att den inte blir uppäten. [] han skulle också gärna vara snäll...eller inte äta upp andra firrar.

jag skulle alltså vilja ha en SNYGG MAL!!![]

några tips?? bilder gör att det blir lättare att avgöra så posta gärna bilder!

mvh christoffer
        Christoffer Lundholm

Kommentar

• malawisimon
          Användare
          • February 2006
          • 88

Jag har fått en liten favorit mal har två st köpte dom i lite panik bara för åh få ordning på algerna i min lilla växtodling men jag kommer inte ihåg vad det är för mal och har inte kommit till butiken som sålde dom heller tänkte höra om ni känner igen den grymt svårt åh få en bra bild på den eftersom det är i en mjölkvit plastback men fick ett par bilder.
          -= 720 liter Malawi 350 liter Sydamerika=-
          -= Acei ,Estherae, Trewavasae, Auratus VF =-
          akvariet.forum24.se

Kommentar

• choffe
            Användare
            • November 2005
            • 841

hmm. tror jag har sett den förut men isf så vet jag inte namnet.

kul att du postade bild;-)

mvh christoffer
            Christoffer Lundholm

Kommentar

• daniel60
              Användare
              • March 2003
              • 527

Snygg men inte skygg... det låter som en Sturisoma!
              Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
              Mina fiskar & burkar

Kommentar

• daniel60
                Användare
                • March 2003
                • 527

Malawisimon: Din fisk ser ut som en Gastromyzon punctulatus eller nåt sånt. Alltså ingen mal (men den kan ju vara trevlig ändå).
                Mina fiskar & burkar

Kommentar

• malawisimon
                  Användare
                  • February 2006
                  • 88

Jag kan ju berätta att det är en mal och en algätande sådan

Ursprungligen postat av daniel60
                  Malawisimon: Din fisk ser ut som en Gastromyzon punctulatus eller nåt sånt. Alltså ingen mal (men den kan ju vara trevlig ändå).
                  -= 720 liter Malawi 350 liter Sydamerika=-
                  -= Acei ,Estherae, Trewavasae, Auratus VF =-
                  akvariet.forum24.se

Kommentar

• Mike_Noren
                    Användare
                    • February 2003
                    • 2695

Ursprungligen postat av Ola Svensson
                    Ar det for att detta galler for de som hittat till affarerna eller har det med nagot annat att gora som att de farggranna finns i forsar dar det inte finns alger men tradgrenar?
                    Det är en bra fråga. Jag har ingen aning - jag har bara liksom utgått från att det var akvarieversionen av Murphys Lag i aktion igen (den som säger att de snyggaste och intressantaste fiskarna typ alltid är fyra meter långa som vuxna, och/eller äter småbarn).

EDIT: fast om jag skulle ge mig på en vild gissning, skulle det nog vara att de färgglada kommer ur vatten med dåligt siktdjup (där det också finns ont om alger).
                    Senast redigerad av Mike_Noren; 15 March 2006, 00:28.

Kommentar

• Mike_Noren
                      Användare
                      • February 2003
                      • 2695

Ursprungligen postat av malawisimon
                      Jag kan ju berätta att det är en mal och en algätande sådan
                      Får nog också säga att det ser väldigt mycket ut som en balitorid, kanske just Gastromyzon punctulatus:

Som sagt, inget fel i det, extremt coola fiskar. Hittar jag punctulatus skall jag definitivt köpa på mig ett gäng.

Kommentar

• Jorsa
                        Användare
                        • December 2003
                        • 199

Jag gillar L204, snyggast tycker jag.
                        Den äter inte alger, den äter rötter.
                        Bara ekonomin och boytan sätter gränser...

Kommentar

• daniel60
                          Användare
                          • March 2003
                          • 527

Ursprungligen postat av Jorsa
                          Jag gillar L204, snyggast tycker jag.
                          Den äter inte alger, den äter rötter.
                          Exakt! Om man inte är så noga med att malar ska göra nytta (varför ställer ingen såna krav på till exempel ciklider?) är det mycket lättare att hitta intressanta fiskar - snygga eller fula.
                          Den som gillar L204 bör kolla in nya Malbiten med en stor (11 sidor) artikel om hur man sköter och odlar arten. Det enklaste sättet att komma över tidningen är att också gå med i Guardians of Catfish - www.goc.se
                          Senast redigerad av daniel60; 15 March 2006, 01:06.
                          Mina fiskar & burkar

Kommentar

• choffe
                            Användare
                            • November 2005
                            • 841

jorsa: snygg firre...kan du berätta mer hur den är (fakta)?? om du har yngel eller någon du vill bli av med så finns ju jag i linköping ;-)

mvh christoffer
                            Christoffer Lundholm

Kommentar

• Jorsa
                              Användare
                              • December 2003
                              • 199

Ursprungligen postat av choffe
                              jorsa: snygg firre...kan du berätta mer hur den är (fakta)?? om du har yngel eller någon du vill bli av med så finns ju jag i linköping ;-)

mvh christoffer
                              Det är en Panaque, Handelsnamnet är "Flash Pleco", L204. Längd 15 cm, pH 6,5-8,4, temp 24-30. Äter rötter och är beroende av detta.
                              Lugn mal som är snäll mot andra fiskar och är framme rätt så ofta.

Tyvärr har jag inga yngel, det blir ofta svårt om man bara har 1 av arten... ;-)
                              Har inte heller sett ngr i affärerna på ett tag, dom brukar ha i Norrköping ibland. (Akvarilagret eller Aqvarium Africa)

Om du vill läsa mer ingående, gå in på www.goc.se och deras artregister, sök på 204.
                              Bra sida om man vill ha info om malar, den är på svenska så det gör det hela lite enklare, den sköts fö av 2 östgötar, Janne och Gugge. Det dom inte kan om malar, det är inte värt att veta.
                              I senaste nr av Malbiten (GOC:s medlemstidning) var det en suverän artikel om just odling av L204.
                              Bara ekonomin och boytan sätter gränser...

Kommentar

• Hank
                                Användare
                                • April 2002
                                • 1321

Ursprungligen postat av _erik_
                                Jag har Baryancistrus sp. L177 Golden nugget som jag också skulle rekommendera. Fantastiskt vacker i min smak och inte så skygg faktist
                                Håller med!
                                Är framme väldigt mycket och äter. Kanske beror på konkuransen med ansictrusarna, ska man få någon mat gäller det att passa på
                                Otroligt vacker dessutom
                                /#378 Hank
                                Zoonen:
                                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

NCS medlemsbilder:
                                http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

Kommentar

Arbetssätt...