Ljusramp utan täckglas?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lacustris
    Användare
    • June 2005
    • 142

    Ljusramp utan täckglas?

    Någon som sett vattenskyddade ljusramper till ett konventionellt aluminiumrams-akvarium?

    Akvastabli har vattenskyddade ljusramper avsedda att användas utan täckglas, någon som vet om dessa passar på "standard-akvarium"?

    Går det på ett enkelt och säkert sätt bygga om en täckande ramp?

    Har man täckande ljusramp tycker jag täckglas är lite kaka på kaka.
    Det är aldrig för sent att ge upp!
  • Tony
    Användare
    • April 2002
    • 4594

    #2
    Jag vet inte om det är en lösning som du gillar, men det finns ju "byggsatser" för lysrör som innehåller en drossel med lösa gummipluppar som du trycker fast i ändarna på rören. De är vattentäta och fästes enkelt i vilken ljusrampsliknande låda som helst.
    Tony Englund

    Kommentar

    • bmwpower
      Användare
      • December 2002
      • 1934

      #3
      Ingen direkt lösnin men ett alternativ
      Jag har på några ramper plockar bort gavlarna och skurit till galsskivor och lagt in dom på rampen och sedan skruvat dit gavlarna.
      Då ligger glaset satdigt i rampen.
      På så vis slipper jag åtminstone täckglas på akvariumet men problem kvarstå
      Annars är Tony förslag bra

      Kommentar

      • Lacustris
        Användare
        • June 2005
        • 142

        #4
        Jo, det kanske blir till att bygga om med vattentäta lysrörshållare och flytta ut resterande elkomponenter till en separat låda.

        Lite märkligt att det inte finns färdigt bara, man tycker att marknaden borde finnas.

        Tack för ideérna.
        Det är aldrig för sent att ge upp!

        Kommentar

        • Tony
          Användare
          • April 2002
          • 4594

          #5
          Hm, tanken slog mig precis att Christian Alfredssons artikel i senaste CB visar en T5-armatur med täta hållare. Ta en titt där.
          Tony Englund

          Kommentar

          • Pellejerka

            #6
            Ta en titt på Aqualines nya ljusramper,de är låga,heltäckande,vattentäta och snygga.

            Kommentar

            Arbetssätt...