vilken fisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10784

    #16
    Eller så kan man blanda in Naturose astaxanthin i räkmixen så blir det kanonfärger. ;-)

    Vid en första anblick så tycker jag att det där ser ut att vara en hane...men du vet kanske att det är en hona? Tycker att det är mycket blått i fenorna för att vara en hona. Jag har aldrig haft honor med sådan mängd blått eller blått överhuvudtaget.

    Kommentar

    • choffe
      Användare
      • November 2005
      • 841

      #17
      men jag vill lova att min hanne är BLÅ!!!
      Christoffer Lundholm

      Kommentar

      • choffe
        Användare
        • November 2005
        • 841

        #18
        här kommer en gammal usel bild men att jag menade att den är blå förstår ni nog.
        Christoffer Lundholm

        Kommentar

        • choffe
          Användare
          • November 2005
          • 841

          #19
          Ursprungligen postat av Stefan Larsson
          Eller så kan man blanda in Naturose astaxanthin i räkmixen så blir det kanonfärger. ;-)

          Vid en första anblick så tycker jag att det där ser ut att vara en hane...men du vet kanske att det är en hona? Tycker att det är mycket blått i fenorna för att vara en hona. Jag har aldrig haft honor med sådan mängd blått eller blått överhuvudtaget.
          nu ser du väll endå skillnaden []
          Christoffer Lundholm

          Kommentar

          • ozric
            Användare
            • March 2004
            • 3187

            #20
            Astaxanthin till just rödzebra bidrar till att de får en för mig ganska onaturlig och ful rödrosa nyans. Med naturligt karoten från räkskalen blir de vackert knallorange.
            "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
            c",)

            Kommentar

            • deelay
              Användare
              • September 2002
              • 5394

              #21
              Ursprungligen postat av ozric
              Astaxanthin till just rödzebra bidrar till att de får en för mig ganska onaturlig och ful rödrosa nyans. Med naturligt karoten från räkskalen blir de vackert knallorange.
              Så en räka är mer naturlig än Astaxanthin... =)
              http://www.aquariumstockholm.se/

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • August 2002
                • 10784

                #22
                Ursprungligen postat av ozric
                Astaxanthin till just rödzebra bidrar till att de får en för mig ganska onaturlig och ful rödrosa nyans. Med naturligt karoten från räkskalen blir de vackert knallorange.
                Lustigt argument då astaxanthin är ett naturligt ämne taget från mikroalgen Haematococcus pluvialis. Alger får fiskarna i sig vanligen i naturen medans direkt räkskal knappast tillhör Röd Zebrans naturliga föda. Däremot eventuellt små andra skaldjur...men med betydligt mindre och mjukare skal.

                Citat från Anders Alanärä (http://www-umea.slu.se/fisk/sve/fragor/1F9.htm):

                Många växter och djur innehåller en mängd olika naturliga pigment som t ex ger gul, orange eller röd färg i köttet, skinnet eller rommen. Av dessa är karotenoider en av de viktigaste för fisk. Fisk kan inte tillverka dessa pigment själva, utan de måste tillföras via födan. Hos laxfisk är astaxanthin och canthaxanthin de viktigaste karotenoider för den rödaktiga färgen man finner i köttet och huden. Astaxanthin som anrikas i födokedjan via zooplankton (kräftdjur) är det huvudsakliga pigmentet man finner hos vilda laxfiskar. Canthaxanthin är ett naturligt pigment som bl a återfinns i kantareller, som gett denna karotenoid sitt namn. Detta pigment förekommer naturligt i mindre mängder hos vildlevande laxfisk. Vid 1960-talets början tillfördes astaxanthin fodret via avfall från räkor. De höga kostnaderna och den bristande tillgången begränsade dock möjligheterna att använda naturliga pigment. I takt med att fiskodlingsindustrin snabbt växte så framställdes syntetiskt canthaxanthin vid slutet av 60-talet och under 70-talet, vilket snabbt blev den dominerande pigmentkällan. Under 80-talet har dock canthaxanthin ersatts av syntetiskt astaxanthin och är idag det vanligaste förekommande pigmentet inom dagens odling av laxfisk. Till en viss del kombineras även pigmenten med varandra. Syntetiskt framställt pigment är kemiskt identiskt med det naturliga och är relativt enkelt och billigt att framställa.
                Exempel på syntetiskt astaxanthin är t ex Astareal´s Novasta medans Cyanotech´s Naturose framställs på ett mer naturligt sätt.
                Senast redigerad av StefanL; 11 March 2006, 17:37.

                Kommentar

                • blackened
                  Användare
                  • January 2005
                  • 1042

                  #23
                  Han skrev ju å andra sidan inte att astaxanthin var onaturligt utan att fiskarna får en onaturlig färg av det. I räkskal har du redan en dosering som är ungefär vad fiskarna får i sig av kräftdjuren i naturen. Astaxanthin är ju lätt att överdosera och det syns då väldigt väl på rödzebror, och jag håller med - orange ska det va inte några rödrosa saker.

                  Kommentar

                  • ozric
                    Användare
                    • March 2004
                    • 3187

                    #24
                    Tack Andreas! =)
                    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                    c",)

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • August 2002
                      • 10784

                      #25
                      Hur är Röd Zebra i naturen? Varför heter det inte Orange Zebra?

                      Jag har sett bilder på vildfångade Röd Zebra som var riktigt rödorange...och inte sönderavlat bleka som vi ofta ser i våra akvarium.

                      Ska man gå ett steg längre så innehåller t ex Naturose astaxanthin betydligt mer näringsämnen som är viktiga för fiskarna än vad t ex räkskal gör.

                      Men men...tro det ni vill tro på...huvudsaken är ändå att fiskarna mår bra och att dess ägare är nöjd. ;-)

                      P.s. Lätt att överdosera med astaxanthin? Det tycker jag inte...men ni har kanske provat själva att ha astaxanthin berikad räkmix?
                      Senast redigerad av StefanL; 11 March 2006, 18:29.

                      Kommentar

                      • blackened
                        Användare
                        • January 2005
                        • 1042

                        #26
                        Javisst har vi båda haft astaxanthin i våra räkmixar. Jag har bara positiva erfarenheter av det. Har aldrig själv matat rödzebra med det men sett vissa live som varit fult röda, antagligen pga överdosering av astaxanthin. Rödorange är väl hur de ska vara precis som du skriver. Går det över gränsen blir det bara fult imo.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...