Håltagning i glas!
Kollaps
X
-
-
Kommentar
-
Passa er för EPDM i akvarier, efter 9 år i gummibranschen vet jag att det KAN utsöndra ämnen som är giftigt för fisk, jag kan inte lova att fiskarna dör, men jag vet att det har hänt. Butylgummi är ett bättre alternativ om man skall hålla på med fisk (det är därför dammduk i gummi oftast är gjord i butyl och inte EPDM som bara kostar en tredjedel)
//PeterKommentar
-
Kommentar
-
Vet inte kollade på Elfas hemsida där stog det att det var EPDM, det var en kabelgenomföring stog det.
//PeterKommentar
-
Ja jag har använt kabelgenomföringar till ca 120 baljor, nu vet jag inte exakt vilket material det är, men jag har inte haft några problem i dom baljorna.JanneKommentar
-
Vad skönt Vart köpte du dina? Har för mig att jag såg några små svarta kranar någon stans i din beskrivning om vattenlås etc. Vart hittar man sådana?
//PeterKommentar
-
detdära med epdm kan jag inte förstå, har tittat mycket på dammbyggen då jag är väldigt sugen på att skaffa en, och ALLA gummidukar jag har sett har varet epdm, och då har jag tittat runt i väldigt många internetbutiker både i sverige och tyskland. har inte läst nått illa om epdm på nått dammforum heller.
Åter till glasborren. jag har ett 420l akvarium som jag nu dom närmsta dagarna ska start upp igen, har då tänkt fixa med lite mera avancerat filtrering med sump samt halvautomatiska vattenbyten.
Men hur nära kanten på ovansidan vågar man borra, tänkte då ha ytvattenavrinning och borra direkt o lagom nivå.
Edit:
En till fundering. kommer ett 16mm hål räcka för utvattenavrinningen i ett 420l kar med flöde för malawi, har hoppats på att slippa pumpar i karet...
men man får väll ta upp flera hål.
vad tror ni kan behövas, räcker ett, eller hur många tycker ni????Senast redigerad av maaah; 22 January 2009, 14:36.Kommentar
-
Du har ju nära till Kent i Nol, han kan ta hem kranar i plast som passar till 1/2 tum slang, eller om du vill ha grövre 20mm så har Waterboys sådana till salu.JanneKommentar
-
detdära med epdm kan jag inte förstå, har tittat mycket på dammbyggen då jag är väldigt sugen på att skaffa en, och ALLA gummidukar jag har sett har varet epdm, och då har jag tittat runt i väldigt många internetbutiker både i sverige och tyskland. har inte läst nått illa om epdm på nått dammforum heller.
Åter till glasborren. jag har ett 420l akvarium som jag nu dom närmsta dagarna ska start upp igen, har då tänkt fixa med lite mera avancerat filtrering med sump samt halvautomatiska vattenbyten.
Men hur nära kanten på ovansidan vågar man borra, tänkte då ha ytvattenavrinning och borra direkt o lagom nivå.
Edit:
En till fundering. kommer ett 16mm hål räcka för utvattenavrinningen i ett 420l kar med flöde för malawi, har hoppats på att slippa pumpar i karet...
men man får väll ta upp flera hål.
vad tror ni kan behövas, räcker ett, eller hur många tycker ni????Kommentar
-
//PeterKommentar
-
har nu beställt ett kitt med glas hålsågar från hongkong, 116kr med frakt för 28,38,45mm. 45mm borde bli lagomt för genomföring för 32mm rör. kommer nog starta en ny tråd dom närmsta dagarna där jag lägger upp lite bilder och lite funderingar jag har över bygget med sump.Kommentar
-
har nu beställt ett kitt med glas hålsågar från hongkong, 116kr med frakt för 28,38,45mm. 45mm borde bli lagomt för genomföring för 32mm rör. kommer nog starta en ny tråd dom närmsta dagarna där jag lägger upp lite bilder och lite funderingar jag har över bygget med sump.Tony EnglundKommentar
-
förvätningarna på ett dyligt borrkit för 70kr + frakt är ju inte direkt enorma.Kommentar
Kommentar