Håltagning i glas!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • m[A]use^
    Användare
    • December 2005
    • 909

Så gummigenoförningar finns för det borret på biltema? Vad heter dom? O då behövar man inte silicona då lr? Utan man kör med gummit bara?
    Min zoon
    -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
    Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
    http://www.malawifreaks.se/forum

Kommentar

• Robin
      Användare
      • January 2003
      • 4526

Ursprungligen postat av waterboy78
      Ett litet tips: En borr, flera borrar. Ett borrbett flera borrbett.
      Ett tips till!!

Borrar = verb

Ett borr flera borr.
      Mvh
      Robin

Kommentar

• Zebb
        Användare
        • February 2004
        • 56

Ursprungligen postat av waterboy78
        Ett litet tips: En borr, flera borrar. Ett borrbett flera borrbett.
        Han menar att en borr är inget borrbett, utan en borrmaskin.

Så borrar är väl egentligen inget verb i det här exemplet.

Kommentar

• bmwpower
          Användare
          • December 2002
          • 1934

även epdm gummi för el fungera bra till den storleken
          Måste säga att det var ett prisvärt borr du tipsade om och lika bra som ett glasborr

Kommentar

• Falköping Andreas
            Användare
            • February 2006
            • 1214

Ursprungligen postat av Tony
            Ja för tusan, 69:- per år kan man väl kosta på sig om det nu inte är något evighetsborr

Jag blev också förvånad av hur lätt det var att använda. Utan någon som helst styranordning för en vanlig borrmaskin tog det mig ett enda halvdant försök innan jag kom på tricket. Om man lutar borrkronan till en början så man får en skåra i glaset är det bara att vinkla upp den efter hand för att komma rakt på det utan att "sladda".

Och biltemas bordsgenomföring hade jag redan i planerna, men det lutar nog mer åt att skaffa lite 25mm PCV-rör och delar för att fixa lite snygga anordningar precis som Christian Alfredsson visar i sin tråd.

Jag borrade en massa hål i kar jag hade för typ 15 år sedan då jag odlade Discus. automatiskt vattenbyte var väldigt bekvämt då de krävde väldigt rent vatten.
            Jag anv en trä skiva som jag hade borrat ett 25mm hål i innan och som jag sedan hade glasborret i och när jag borrade så pyttsade jag i lite vatten allt eftersom jag borra. funkade kalas fint för mig iaf.
            http://www.skovdeaf.se/

Kommentar

• Bilbo
              NCS Medlem
              • April 2002
              • 1159

Ursprungligen postat av bmwpower
              även epdm gummi för el fungera bra till den storleken
              Måste säga att det var ett prisvärt borr du tipsade om och lika bra som ett glasborr
              Passa er för EPDM i akvarier, efter 9 år i gummibranschen vet jag att det KAN utsöndra ämnen som är giftigt för fisk, jag kan inte lova att fiskarna dör, men jag vet att det har hänt. Butylgummi är ett bättre alternativ om man skall hålla på med fisk (det är därför dammduk i gummi oftast är gjord i butyl och inte EPDM som bara kostar en tredjedel)
              // Magnus Arvidsson

Kommentar

• robin_bockman
                Användare
                • January 2005
                • 90

"Ett tips till!!

Borrar = verb

Ett borr flera borr.
                "

Nja, en borr flera Borrstål!

Kommentar

• waterboy78
                  Användare
                  • August 2004
                  • 41

Ursprungligen postat av Robin
                  Ett tips till!!

Borrar = verb

Ett borr flera borr.
                  Skulle snarare säga:

Borrar = Verb? Needå. att borra är däremot definitivt ett verb:
                  Jag borrar, borrade, har borrat.

Finns ingenting som heter ett borr. Dessutom förstår jag inte vad verb har med 'ett' att göra. Följande känns verkligt fel. T.ex. Ett simma, ett slipa, ett sova..... nån mystisk dialekt?

Ok, nu gled detta OT, Skärper mig

Kommentar

• robin_bockman
                    Användare
                    • January 2005
                    • 90

"Ok, nu gled detta OT, Skärper mig"

Nej absolut inte, tråden handlar om borrstål!

Senast redigerad av robin_bockman; 10 March 2006, 20:14.

Kommentar

• bmwpower
                      Användare
                      • December 2002
                      • 1934

Bra att veta jag sökte på info angående gummit men hittade inget.
                      Man får hålla ett vakande öga på yngelkaren

Kommentar

• cichlids4fun
                        NCS Medlem
                        • April 2002
                        • 3111

inte borr

Tja.

det var ett j-la tjat om borr och borrar, men i sak så är detta förmodligen inte ett borr utan en slipskiva, så du borrar inte igenom glaset utan slipar dig igenom. Beläggningen består oftast av bornitrid, vilket är en slags konstgjord diamantskiva, detta material används oxå ofta för att slipa i härdat stål.

när denna slipskiva börjar kännas "slö" är det bara att rensa det med ett rensbryne - vilket är väldigt mjukt och rensar imellan bornitriden så att glasresterna får fritt spelrum igen, efter denna rensning känns Slipskivan som ny igen tom kanske bättre än ny........använd dock inte fel sorts bryne.....

inte för att va petig.:-)

Peter
                        Mvh
                        Peter

don´t drink water-fish ..... in it!

Kommentar

• cichlids4fun
                          NCS Medlem
                          • April 2002
                          • 3111

vatten

Oj. glömde visst vatten är av yttersta vikt ju mer ju bättre, dock ingen bra combo med en elektrisk borrmaskin...

Peter
                          Mvh
                          Peter

don´t drink water-fish ..... in it!

Kommentar

• Gäst

Tja utseendemässigt påminner det/den snarare om en hålsåg förutom att ingen cetrumstyrning finns. vad det gäller arbetssättet så lär man nog mycket riktigt säga att den/det slipar sig igenom glaset.... Men ser ut som en eller ett borr gör den inte...ha ha ha

apropå petig så kom här en till(undertecknad)

mvh Lennart

Kommentar

• Pettap
                              NCS Medlem
                              • January 2005
                              • 1385

Skakar liv i en gammal tråd Håller på och bygger en yngelställning med 5 st akvarium i olika storlekar som ska vara kopplade till samma filter sump. Jag blev glatt överraskad när jag googlade på håltagning i glas när jag fick upp denna tråd från Ciklid.se. Jag inhandlade borren eller hålsågen eller vad ni nu vill kalla den för i dag på Jula och provborrade i en 6:a utan några problem.
                              Tänkte använda Biltemas bordgenomföring som stog i tråden. Är det någon som vet inerdiametern på den som passar för 24mm hålet? Jag vill och hoppas att ett 16mm el rör går att stoppa i till ytavrinningen då jag tänkte borra burkarna i botten.
                              //Peter
                              4600L http://www.ciklid.org/forum/showthre...nganyikasj%F6n!
                              900L https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71480
                              Källaren https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71937

Kommentar

• Gäst

Ursprungligen postat av Pettap
                                Skakar liv i en gammal tråd Håller på och bygger en yngelställning med 5 st akvarium i olika storlekar som ska vara kopplade till samma filter sump. Jag blev glatt överraskad när jag googlade på håltagning i glas när jag fick upp denna tråd från Ciklid.se. Jag inhandlade borren eller hålsågen eller vad ni nu vill kalla den för i dag på Jula och provborrade i en 6:a utan några problem.
                                Tänkte använda Biltemas bordgenomföring som stog i tråden. Är det någon som vet inerdiametern på den som passar för 24mm hålet? Jag vill och hoppas att ett 16mm el rör går att stoppa i till ytavrinningen då jag tänkte borra burkarna i botten.
                                //Peter
                                Tyvärr så passar det inte, har provat. Men det kanske kunde funka om du provar med den på 26 mm, den borde gå pressa i hålet tror jag. Om inte annat så kostar den ju bara 11,90:- så det är ju värt ett försök.

Kommentar

Arbetssätt...