Unken Lukt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Banderad
    Användare
    • February 2006
    • 3479

    #16
    Ett tips kan vara att rengöra innefiltret i samma vatten som du tar bort från akvariet vid vattenbyte. Då behåller du bakteriekulturen i filtret.

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • April 2002
      • 14633

      #17
      Ursprungligen postat av Jonas E
      Erik: Ett innerfilter behöver definitivt rengöras oftare än 1-2 ggr / år. en gång i månaden skulle jag rekommendera. Mycket mindre matning med pelletsen, byuta ut artemian mot spirulinaflingor i små mängder då sina fiskar inte är så stora. Byta 1/3 vatten i veckan, mata försiktigt och skippa artemian helt är mina tips.
      Det beror pa hur grova porer man har. Jag gillar dem med valdigt grova porer som man i princip aldrig (naja, sallan) behover rengora []. De dar skrapfiltren med plasthylsa behover man rengora en gang i veckan!
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • BaskeIF
        Användare
        • October 2005
        • 17

        #18
        Jag rengör mina innerfilter en gång i månaden ungefär det blir vid behov jag hade aldrig kunnat hålla mig till 1-2 gånger per år då hade vattnet sett ut som korvspad.
        Jag har två innerfilter på 1200/L vardera i ett 720.

        Kommentar

        • DukeNukem
          Användare
          • February 2006
          • 6

          #19
          Tack alla för hjälpen!
          Jag får skaffa prylarna för att ha koll på nitriten. Kommer även att dra in matningen ett par dagar och köpa lite annat foder så ska det nog lösa sig.
          Internpumpen på 2000l/timma som jag har har två filterpatroner med biokulor, Filtrena är en ganska tunn grön matta som är finmaskig nästan som en balkongmatta den är virad runt biokulorna.
          Vilken storlek på pump och fabrikat rekommenderar ni till ett 450 liters akvarium.

          Kommentar

          • TroffeMicke
            Användare
            • February 2004
            • 412

            #20
            Kolla så inte dina pellets är av fabrikatet Hikari Spirulina .
            De luktar vedervärdigt då de kommer i akvariet, speciellt om de ligger där en stund.
            Mvh.Micke

            http://www.troffemicke.com/

            Kommentar

            • Falköping Andreas
              Användare
              • February 2006
              • 1214

              #21
              Det där med att hikari spirulina luktar illa vet jag inget om. jag har anv den som tillskott till räkmix och har aldrig känt att det luktar illa pga den. som tidigare folk sagt så tror även jag att det luktar lite illa pga att karet inte har fått någon balans än. Kan lukta förfärligt illa i ett kar som har nitrit eller saknar en korekt bakterie flora. Köp nitriveck elelr åk till någon som har ett kar som är väl inkört och "sno" med dig en massa filter bakterier från han. lycka till!
              http://www.skovdeaf.se/

              Kommentar

              • Erik Österlund
                Användare
                • January 2005
                • 3788

                #22
                Ursprungligen postat av Jonas E
                Erik: Ett innerfilter behöver definitivt rengöras oftare än 1-2 ggr / år. en gång i månaden skulle jag rekommendera. Mycket mindre matning med pelletsen, byuta ut artemian mot spirulinaflingor i små mängder då sina fiskar inte är så stora. Byta 1/3 vatten i veckan, mata försiktigt och skippa artemian helt är mina tips.
                Beror ju på vilket filtermaterail man har och vad man räknar till innerfilter. Har själv filtermatta i mina moduler och den behöver defenetivt inte rengöras 1 gång per månad!

                Sen kanske jag var lite slarvig och inte hade riktig all fakta om hans filter när jag skrev 1-2 ggr/år...

                Tack Jonas för att du förtydligade, var inte min avsikt att lura någon!


                Mvh Erik

                Kommentar

                • Jonas E
                  Användare
                  • February 2003
                  • 2533

                  #23
                  När man säger innerfilter brukar man anta att det är någon form av fabrikstillverkat innerfilter, ex. vis fluval 4+ eller liknande. Är det en btn-modul fylld med filtermaterial så ÄR det ju en sorts innerfilter men jag skulle inte vilja kalla det för det då det lätt kan misstolkas.
                  /Jonas
                  540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                  Kommentar

                  • Micke Lövberg
                    Användare
                    • February 2004
                    • 349

                    #24
                    Har kört olika Hikaripellets och mina erfarenheter är att dom luktar MER eller MINDRE skunk.
                    Nu prövar jag Aquatic Natures och efter 3 veckors användande (med 1 vattenbyte i veckan) måste jag säga att det blir det jag kommer att använda i framtiden.Ingen lukt och pigga/fina firrar.
                    375L Malawi
                    112L Tanganyika
                    90L Tanganyikayngel
                    45L Tanganyika

                    Kommentar

                    • Erik Österlund
                      Användare
                      • January 2005
                      • 3788

                      #25
                      Jonas: så sant som det är sagt!

                      Kommentar

                      Arbetssätt...