Bra iso? Du har fler saker att justera med för att få en korrekt exponering. Du kan exempelvis öppna bländaren (lägre tal) eller göra slutaren långsammare.
Lägg upp era nytagna bilder - Del 2
Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
-
-
Ursprungligen postat av ZaphiBra iso? Du har fler saker att justera med för att få en korrekt exponering. Du kan exempelvis öppna bländaren (lägre tal) eller göra slutaren långsammare.
yes i know men det som jag tycker strulade nu var iso, på min lcd skärm såg de bra ut. men sen när jag kom hem så var de helt gryniga. hade jag haft längre slutartid så hade det bara blivit oskarpt.Kommentar
-
Ah! Jepp, den där skärmen bak på kameran kan man INTE lita på för 5 öre. Första gången jag plåtade digitalt i studio så förlitade jag mig för mycket på skärmen bak och det slutade med kraftigt överexponerade (2-3 steg) bilder. Slutade med att jag fick göra dem "high key" allihop, vilket ju modellen blev relativt nöjd med, men det va ju en nödlösning. Sedan dess litar jag inte på den skärmen iallafall. Jag har den mest avstängd faktiskt, den visar inte bilder efter varje bild etc. Kollar inte på den så ofta, provkollar nivåer bara någon gång då och då.Kommentar
-
Jag litar blint på min skärm! [] Blir bilden bra där är det bara att förminska den på datorn så den blir lika bra som på LCD-skärmen. ;-)Mvh
RobinKommentar
-
Ursprungligen postat av ZaphiAh! Jepp, den där skärmen bak på kameran kan man INTE lita på för 5 öre. Första gången jag plåtade digitalt i studio så förlitade jag mig för mycket på skärmen bak och det slutade med kraftigt överexponerade (2-3 steg) bilder.Kommentar
-
-
Ursprungligen postat av johan_lindgrenvad är histogrammet?Kommentar
-
klart intressant, ska se om jag har nån sån funktion på min kamera. ändras histogrammet i real tid, tex om jag ändrar på f-tal, iso osv osv.Kommentar
-
Ursprungligen postat av MickeAnvänder du inte histogrammet?
Det är det ENDA jag använder, precis som när jag kör bil. Jag kollar bara på varvräknaren och inte på hastighetsmätaren. :-) Så kör en riktig räääserförare
Histogrammet är det enda som är intressant! Vad skärmen visar är helt orelevant, om man snackar exponering alltså.Kommentar
-
Histogram finns för lagrade bilder och visas inte i realtid. I mer avancerade kameror finns även histogram för varje färgkanal.Kommentar
-
säker...?
jag har nåra nivåer som rör sig typ som histogrammet. ska minsan kolla upp det, borde väl kunna vara så att den rör sig när du vrider på kameran så du ser nivåerna hela tiden.Kommentar
-
Hm, allt det där detaljerade skall man nog göra i datorn, ett histogram över gråskala räcker gott i kameran. Bara man ligger inom 1/2 steg rätt i exponering är det ok. Mer fel än så är inte så bra.
För er som vill lära er av mästaren och få lite intressant läsning om exponering kan ni söka på följande länk i google: http://www.google.se/search?hl=sv&q=...ystem%22&meta=Kommentar
-
[:-)] ja visst är den snygg den är odlad i danmark och köpt hos kaj p i varbergVarning discus är starkt beroendeframkallande!!!!! Socialstyrelsen.
375 med discus
400 med scalarer
540 med discus
80 liters med ancistrus ;-)Kommentar
-
Nu när tråden nästan spårat ur, så visar jag en nytagen bild förra sommaren.[8]
När jag lyckats ta en skaplig bild på en trollslända så borde väl jag även kunna ta skapliga bilder på fiskarna?
Min kamera Dimage Z1 fungerar nog bäst när det är massor av ljus.mvh Wilhelm
"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"
www.linkopings-akvarieforening.net/
Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
www.aquafish.info www.crossbow-crest.seKommentar
-
Snyggt foto Wilhelm...det får en att längta till sommaren. Älskar naturbilder...
Men du får ge med dig lite av dina hemligheter...har du en egen tidsmaskin? "Nytagen bild förra sommaren". Vad tar du för en resa? ;-)Kommentar
Kommentar