If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Hej!
Nä, färgerna är inte förstärkta i photoshop. Däremot är bilden bearbetad något med kurvor, nivåer och oskarp mask, (vilket beror på att jag plåtar med Adobe RGB och RAW-format, utan någon skärpning i kameran).
Mina blåciklider är hejare på att ändra färg. Hanen kan ena sekunden vara riktigt mörk och nästa alldeles blek, rätt kul faktiskt.
Vad är fördelen med å fota raw för bildkvalitens skull? O vad är det för något jag bättrar bilden med i photoshop?
Kurvor, kontrast ev. lite färg är det jag brukar lägga vikt på.
Min zoon -m[A]use^-one aquarist to find them, one plasticbag to bind them,and one aquarium to rule them all! Prova på vårt forum tills hemsidan är klar... http://www.malawifreaks.se/forum
Fördelen med RAW är att man inte förlorar någon information, vilket man gör med JPEG. Genom att dessutom stänga av skärpning av bilder i kameran och använda färgrymden Adobe RGB får man bilder som tål (men dessutom kräver) mer efterbehandling i PSP. Man får helt enkelt större eget inflytande över slutresultatet och kan göra önskade anpassningar med minimal kvalitetsförlust. Däremot är det ju mer omständigt förstås.
I Photoshop brukar jag främst ägna mig åt att justera nivåer, kurvor och skärpa upp bilderna. Ibland klonar jag bort partiklar i vattnet etc..
MVH
Nicklas
Callochromis stappersi, första fotoförsöken på dem. Går fint att använda till artregistret, men jag ska försöka trixa till bättre bilder på dem framöver.
Fördelen med RAW är att man inte förlorar någon information, vilket man gör med JPEG. Genom att dessutom stänga av skärpning av bilder i kameran och använda färgrymden Adobe RGB får man bilder som tål (men dessutom kräver) mer efterbehandling i PSP. Man får helt enkelt större eget inflytande över slutresultatet och kan göra önskade anpassningar med minimal kvalitetsförlust. Däremot är det ju mer omständigt förstås.
I Photoshop brukar jag främst ägna mig åt att justera nivåer, kurvor och skärpa upp bilderna. Ibland klonar jag bort partiklar i vattnet etc..
MVH
Nicklas
Kanske skulle prova själv å köra lite RAW! Photoshop ligger mig nära om hjärtat! Brukar oxå klona bort småpartiklar o göra de inställningar du talar om. Om slutresultatet blir bättre på bilden vore det klart värt å köra på! Måste dock spendera mer tid med kameran. Inlärningströskeln har höjts sen det va längesedan jag fotade med systemkamera!
Min zoon -m[A]use^-one aquarist to find them, one plasticbag to bind them,and one aquarium to rule them all! Prova på vårt forum tills hemsidan är klar... http://www.malawifreaks.se/forum
har inga ursäkter alls för detta collage!!!!!!!!!! hade inge bättre för mig bara =)
Just kombinationen rödrubin o baenchi o sen ska det egentligen va fryeri men azureus o pheno for duga som blå fisk, då har man en färgkombination som e otroligt kommerisell... imo =)
Hade heller inget bättre för mig, testade å frilägga en labbe i photoshop. Med lite mer tålamod hade resultatet säkert blivit bättre men ändå kul å pula lite! La oxå till en liten svag ljus skugga... Inte allt för lätt å få till det...
Kommentar