Neolamprologus meleagris

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Athis

Neolamprologus meleagris

Hej har nyligen inhandlat med två hanar och två honor men läste någonstans att dessa bildar harem så jag funerar på att utöka med två honor till. Låter det som en bra idé eller ska jag låta dem ha jämna par?

MVH/Athis.
  • Tennessee
    Användare
    • January 2006
    • 46

Kan nog vara bra med fler honor (men inget måste) som jag förstått det.. jag har också förstått det som att hanarna kan vara väldigt agressiva mot varandra.. hur stort kar har du dom i? om du bara har en hane så är det ju en snäcklekare som funkar bra i väldigt små kar.. men nu när du har två hanar så behövs det nog större yta och tydliga revirgränser..

Jag har inte haft den själv dock men har läst en hel del då jag tänkte skaffa den ett tag.. heter även Lamprologus stappersi om jag inte missuppfattat detta helt ..
    MvH Mattias
    222 L Malawi

Kommentar

• Athis

Ursprungligen postat av Tennessee
      hur stort kar har du dom i? om du bara har en hane så är det ju en snäcklekare som funkar bra i väldigt små kar.. men nu när du har två hanar så behövs det nog större yta och tydliga revirgränser..
      Jag har dem i ett 80l kar där dom simmar runt själva med en liten ancistrus. Har delat upp snäckorna så att det är två högar längst med hörnen och sedan har jag format ett stenröse mellan dem.

Lutar nästan till att jag köper mig två honor till, bör väl ändå öka chansen till yngel?

/Athis.

Kommentar

• ozric
        Användare
        • March 2004
        • 3187

Mina lekte parvis. Efter en tid kunde hanen byta hona.
        "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
        c",)

Kommentar

• Banderad
          Användare
          • February 2006
          • 3479

Jag har odlade dessa små rackare relativt intensivt under en period för några år sedan. Detta gjorde jag i ett 60-liters kar. Hannarna kan vara rejält tuffa mot varandra, så i det fallet fungerade det bara med 1 hanne. Jag hade dock flera honor i detta kar som han lekte av allt eftersom.

Kommentar

• Athis

Tack för all info! Köpte mig två honor till för att göra hanarna glada, olyckligtvis så fick jag med mig en liten hane till. Så nu har jag 3 hanar och 3 honor . Det blir till att flytta ett par.

Har en fråga angående dess yngel. När dom vuxit så pass mycket att de simmar ut ur snäckan, finner dom sig då egna snäckor bland föräldrarnas eller måste jag avgränsa ett område där de kan vara ifred? Har längst med mitten ett stort stenröse som en liten ancistrus brukar simma runt i. Räcker möjligen detta som skydd för dem?

MVH/Athis.

Kommentar

• PatrikMalmo
              Användare
              • May 2005
              • 4642

En hane och tre honor kan bli riktigt skoj i ett akvarium. Det hade jag i mitt 600-liters (inte ens där fick två hannar plats!!). Honorna hade ofta yngel samtidigt, och verkade inte bry sig om vems yngel det var - reviret försvarades så länge något hoppade runt på botten. Yngel från flera olika kullar "vandrade runt" som de ville i de olika reviren.

Jag hade nästan hela botten täckt av snäckor i det läget, så ynglen fick gott om skydd. Det tar dock rätt länge innan de verkligen tar en egen snäcka (med undantag för när hela yngelflocken är rätt nyckläckt då de snabbt söker skydd i kläckningssnäckan hele bunten).

När en del yngel kom upp i ca 1 cm längd blev de bortdrivna från reviret rätt så aggressivt. Där någonstans kan de även ta egna snäckor, om det är små snäckor. Byter storlek på snäckan allt eftersom de växer.

Hilsen,

P
              Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• PeBe
                Användare
                • September 2005
                • 26

Har ett tjugotal N.stappersi (meleagris) i ett 360 liters. De går ihop med en 6-7 ocellatus, 6-7 ancistrus, 4 små B.tricoti det har aldrig varit några problem. Men det gäller att de har gott om snäckor.
                ( har förövrigt ätit mej less på sniglar )

Försökte lägga snäckor gruppvis i början men det gillade inte fisken, de flyttar om snäckorna och gräver ner dem där det passar dem.
                Delade av akvariet med en större hålsten så de inte kunde ha ögonkontakt med varandra hela tiden. Lugnare fisk efter det.

Överblivna snäckor i revir området grävs ner totalt. Så man kan flytta/ta bort dessa sen. Mystiskt är också att vissa områden på botten verkar vara mindre populära av någon anledning. Kanske har med strömmningen i vattnet att göra?

Leken är för mig mer sporadisk i ett större akvarium.
                När de var färre och gick i ett mindre kar så var det oftare yngel???
                Någon annan som har en förklaring?

För övrigt tycker jag att N.stappersi yngel växer ganska långsamt men så bråkar de ju hela tiden.

Snäcklekare är en mycket rolig fisk att studera. Det är en otroligt tuff fisk. Märker man när man kör ner handen i baljan, de [anfaller] biter en i fingrar o armar och rädds inte för mycket. Bufflar även bort stora ancistrus utan problem.

PeBe

Kommentar

• PatrikMalmo
                  Användare
                  • May 2005
                  • 4642

PeBe,
                  det kan ha att göra med antalet att det funkar - fler firrar att fördela aggressionerna på. Har ett 20-tal stappersi-yngel i varierande size i ett 50-liters. Ingen blir utmobbad och alla får mat.

Hilsen,

P
                  Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Mikael W
                    NCS Medlem

• August 2002
                    • 8623

Ursprungligen postat av Tennessee
                    heter även Lamprologus stappersi om jag inte missuppfattat detta helt ..
                    http://www.ciklidbladet.se/artregist...isa.asp?ID=211
                    Hej

En annan tolkning är att det är frågan om två olika arter. Då skulle Lamprologus stappersi Pellegrin, 1927, vara den som förekommer i akvariehobbyn, och L. meleagris (beskriven av Büscher 1991) inte ha importerats. Vill minnas, att jag läst nånstans, att Büscher skulle vara av denna åsikt. Att stappersin (i hobbyn) tidigare kallades meleagris skulle således kunna vara en förväxling.
                    mvh
                    Mikael W
                    (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

Arbetssätt...