Tips på billigt större ytterfilter

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Styrsö
    Användare
    • November 2004
    • 343

Tips på billigt större ytterfilter

Om man råkar ha en cirkulationspump och vill ha ett större ytterfilter kan man köpa ett gammalt islokerkärl på överskottbolaget för 150 sek. Färdigt med packning oc förborrade hål. Lite slangklämmor, ett hål för sladden så vips... Ett av innerkärlen som kommer med skar jag av och använde som distans i botten.
  • Styrsö
    Användare
    • November 2004
    • 343

läcktest körning...

Kommentar

• Styrsö
      Användare
      • November 2004
      • 343

och färdiginstallerat

Kommentar

• StefanL
        Användare
        • August 2002
        • 10784

Härligt tips Styrsö!

Hur cirkuleras vattnet i behållaren?
        Vad använder du för pump i behållaren?
        Hur ordnade du ett hål för elsladden?
        Vad är volymen på?

Kommentar

• Styrsö
          Användare
          • November 2004
          • 343

cirkulation som röda pilar
          Oceanrunner 6500
          Borrade genom plasten i locket - fyllde på med silicone när jag trädde i den.
          13 liter

in-ut hålen var ~26mm så jag lindade fett med gängtape innan jag pressade i 25mm tryckrör.
          rostfria slangklämmor

Kommentar

• StefanL
            Användare
            • August 2002
            • 10784

Ok...så vattnet tas in via locket och ut via densamma? Hur blir cirkulationen i själva burken?Var det två redan förborrade hål i locket eller kan man använda utblås i ena och borra eget hål längre ned? Typ som de äldre Eheim pumparna...där insug görs från botten och då passerar hela filtermassan innan det kommer till lockets utblås.

13 L är ju riktigt bra...

Men man bör nog försäkra sig om att den håller tätt. Dock en intressant idé som jag ska överväga faktiskt. Jag är en förespråkare av ytterfilter så detta tips var kul.

Kommentar

• Styrsö
              Användare
              • November 2004
              • 343

Japp- två förborrade hål i locket. Genom den ena drog jag ett rör genom blåmattan till botten (där distansen håller upp mattan). Så cirkulationen går från botten och upp, fst jag tar in vattnet i toppen.

Jag håller med om täthet. Jag är inte jättebekymrad, den sitter över en utslagsho (med våtrums golv som leder ner i hon) i en garderob brevid burken. Det får läcka lite om det skulle vilja.

Kommentar

• StefanL
                Användare
                • August 2002
                • 10784

Hehe...det var smartare än vad jag kunde kläcka fram mellan mina öron idag...[].

Det blir nog en tur till ÖB imorrn...*S*

Jag hade tänkt det som ett litet projekt till kommande akvarium så man får se vad man kan lyckas med.

Kommentar

• Styrsö
                  Användare
                  • November 2004
                  • 343

Se till att du får med en packning bara. Den första jag bar på på ÖB sakndade packning, den andra jag tittade på hade inga kärl i sig, och flera hade bara ett förborrat hål.....

Kommentar

• discusred
                    Användare
                    • June 2004
                    • 851

Verkligen roligt projekt, det får man testa!
                    Gör som Stefan och sticker till ÖB...

Kommentar

• Ralph
                      Användare
                      • May 2002
                      • 736

Riktigt bra tips, blir att kolla på ÖB i helgen med andra ord. Ytterfilter kan man inte ha för många av.

Kommentar

• medion
                        Användare
                        • August 2003
                        • 243

Är det någon mer som har testat?
                        Jag funderar på om man kan/vågar bygga en sån å ha i vardagsrummet.

Finns det någon spärr/ventil som kan stänga av vid ett ev läckage (från kärlet)

Kommentar

• Mats
                          NCS Medlem
                          • April 2002
                          • 804

Hej.
                          Har byggt 4 st.(2 st.Seriekopplade med en Maxijet pump på 680 l. till mitt nya 315 l. med diskus) filter av denna typ men med en annan princip,för bättre vatten cirkul. och kan använda olika filtermatrial.Själv har jag makaroner,filterm. och biobollar.Skulle locket läcka finns en möjlighet att läga ett plattjärn (5 m/m) under spännbyglen.Har lagt upp bilder på min zoon
                          MVH Mats
                          Senast redigerad av Mats; 09 April 2006, 14:10. Anledning: Glömde en sak
                          http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

Kommentar

• StefanL
                            Användare
                            • August 2002
                            • 10784

Ser ju riktigt bra ut Mats! Jag ska nog ge mig in i ett litet projekt rörande detta och testa med en specialare till mina två yngelkar. Vore kul om det fungerade och gav bra resultat...

Nu ser jag detta mer som ett roligt experiment och inte ett sätt att först och främst jaga kronor. Jag ska köpa andra ytterfilter som jag tänkt använda till mitt kommande 720...men det är ett annat projekt (som startar denna månad med inköp av diverse apparatur/tillbehör).

Kommentar

Arbetssätt...